نمایشنامهنویس برگزیده  جشنواره تئاتر معلولین مطرح  کرد

کاش جشنواره رقابتی نبود

گروه فرهنگ و هنر – نمایش “گاوی که می‌خواست شیر شود” به کارگردانی مشترک محسن میرزایی و ایمان تاج سلیمان و نوشته‌ی ایمان تاج سلیمان، کار مشترک گروه تئاتر زا و گروه تئاتر آفتاب با حضور هنرمندان توان‌یاب کرمان در بخش بخش کودک ونوجوان چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر معلولین امیدآفرین در اصفهان شرکت کرد و موفق به کسب جوایز و عناوینی شد.این نمایش که سه بار در کرمان اجرای عموم شده‌است، با پنج بازیگر که اصطلاحا سه نفر آنها بازیگر توان‌یاب و دو نفر آنها بازیگر همراه هستند در این جشنواره شرکت کرده‌است.

 

 اصفهانیها سنگ تمام گذاشتند

محسن میرزایی هم کارگردانی و هم بازیگری “گاوی که …..” را در جشنواره تئاتر معلولین بر عهده داشت که در بخش کارگردانی عنوان سوم و در بخش بازیگری عنوان دوم را کسب نمود. او معتقد است جشنواره بین المللی تئاتر معلولین، موثرترین، ارزشمندترین و کاربردی‌ترین جشنواره تئاتر در ایران است.

او در توضیح می‌افزاید: « دوستی‌ها و بی‌اهمیتی و نادیده گرفتن تفاوت‌ها و خیلی چیزهای دیگری که در این جشنواره مشاهده می‌شود را در واقع در هیچ جشنواره‌ی دیگری نمی‌شود پیدا کرد.»

این بازیگر کرمانی با بیان اینکه برای اولین بار است که گروهی از کرمان، در این جشنواره حضور یافته‌است می‌گوید: «خدا را شکر می‌کنم که با همت بچه‌ها، گروه ما در اولین حضورش در جشنواره بین المللی تئاتر معلولین خوب درخشید.»

میرزایی نحوه‌ی برگزاری چهارمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر معلویلن در اصفهان را اینچنین ارزیابی می‌کند: «اصفهانی‌ها سنگ تمام گذاشتند، بهترین سالن‌ها را در اختیار این جشنواره گذاشتند، هم برای گروه‌های داخلی وهم خارجی به بهترین شکل ممکن میزبانی کردند و بهترین داوران داخلی و خارجی را برای این جشنواره دعوت کرده بودند.»

 

 گاوی که … نمایشنامهای برای خانواده است

از دیگر عناوینی که “گاوی که …” کسب کرده جایزه‌ی اول نویسندگی برای ایمان تاج سلیمان بوده‌است؛

ایمان تاج سلیمان داستان پدید آمدن این متن را که چند بار بر روی صحنه رفته‌است، چنین بازگو می‌کند: «گاوی که می‌خواست شیر باشد متنی است که اولین نسخه‌ی آن در سال ۹۰ به رشته‌ی تحریر درآمد. در این مدت حداقل ۴ بار باز نویسی کلی و بیش از ۵۰ بار باز نویسی جزیی شد.»‌او اضافه می‌کند: «شخصیت‌های متن در ورژن‌های اولیه دارای یک بعد بودند ولی به مرور شخصیت‌های دقیق‌تر دارای تضادهای شخصیت و کنش‌های پچیده‌تر ایجاد شد؛ اشعار کاربردی‌تر و متنوع‌تر نوشته شد و در نهایت داستانی شکل گرفت که از حضور تماشاچی به عنوان کنشگر نهایی قصه استفاده کرد.»

این فعال تئاتر کودک اظهار می‌دارد که “گاوی که می خواست شیر باشد” نه اثری لزوما برای کودک که نمایشنامه‌ای برای خانواده است؛ او در توضیح حرف خود اضافه می‌کند: «زمان اجرای نمایش “گاوی که …..” از عرف سایر نمایشنامه‌های کودک حدود ۵۰ درصد بیشتر است ولی وقتی تماشاچی بعد از حدود ۳۰ دقیقه از پایان اجرا سالن را ترک می‌کرد هنوز هیجان زده بود.» او همچنین معتقد است: « گاوی که می خواست شیر باشد قصه‌ی ساده و شاید آشنایی دارد که پرداخت متفاوت، این قصه‌ی آشنا را دیدنی و تاثیر گذار کرده‌است.»

تاج سلیمان در پایان بیان می‌دارد که: «جشنواره تئاتر اصفهان به لحاظ رویارویی با قشری که همیشه دیده نمی‌شوند، اتفاقی زیبا بود؛ قشری که به نظر می‌آید خیلی از مسئولین برای آنها حق زندگی قایل نیستند.» او ادامه می‌دهد: «توان یابان در این جشنواره ثابت می‌کنند که می‌توانند و باید زندگی را زیباتر بسازند اما رقابتی بودن این اتفاق بخش زیادی از انتفاع آن را بی‌اثر می‌کند. این جشواره نباید مسابقه که باید واقعا جشنی باشد برای موفقیت شرکت کنندگان در آن که با دیدن آثار یکدیگر از هم یاد بگیرند که چطور توانستن را صرف کنند.»