در حاشیهی برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران

امسال قلم کرمانیها پررنگ است

گروه فرهنگ و هنر – بیست و هفتمین  نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۰ اردیبهشت ماه  تا بیستم همین ماه در مصلای بزرگ تهران برپاست. نزدیک به سه دهه‌ی متوالی است که برگزاری این نمایشگاه کتاب مهمترین اتفاق در عرصه‌ی نشر کتاب و ارائه‌ی این کالای فرهنگی به جامعه‌ی کتاب‌خوان کشور است.

باری؛ در حاشیه‌ی برگزاری این نمایشگاه و با استاناد به سه دهه  تاریخ برگزاری‌اش می‌توان به دو نکته اشاره کرد:

۱- در طی این سه دهه بسیاری از  افراد از شهرها و مناطق مختلف کشور به قصد دیدار با تازه‌های چاپ و خرید آن در حد توان راهی این نمایشگاه می‌شده و می‌شوند

۲-  و در مقابل در طی این سه دهه حضور  مولفین و ناشران غیر پایتخت نشین و از جمله مولفان و ناشران کرمانی حضور ی کم رنگ بوده است.

اما به نظر می رسد نمایشگاه امسال نقطه‌ی عطفی بر این پیشینه‌ی نه چندان خوشایند است. چرا که امسال  و  در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مولفان زیاد و ناشران فعالی حضور موثر دارند.

«نشر نون» در این نمایشگاه با ۳۰ عنوان کتاب، حاضر است؛ عناوینی که قریب به اتفاقشان از نویسندگان و شاعران کرمانی‌اند:

چاپ چهارم«باغ اناری» مجموعه‌داستان محمد شریفی نعمت‌آباد، چاپ نهم «مُرادو» رمان محمدعلی آزادی‌خواه، چاپ سوم «کُت زوک» مجموعه‌داستان طنز و چاپ دوم «آل» نوشته مهدی محبی‌کرمانی، «سنگ ساقی» اثر سعید کوشش، «سوگ مغان» محمدعلی علومی «قصه‌های عشق مجنون» نوشته احمدرضا تخشید از جمله آثار داستانی این نشر در نمایشگاه کتاب تهران خواهد بود. همچنین مجموعه داستان «گنبد جبلیه» نوشته نصرت محبی و با تصویرگری حمید خلوتی به همراه مجموعه داستان «بازی‌های من وشانس عزیزم» از علی کرمی و از این ناشر برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی می‌شوند.

در حوزه شعر نیزچاپ دوم «آهسته‌خوانی» مجموعه‌شعر سیدعلی میرافضلی، «جزیره‌های معطل» مجموعه‌شعر محمد شریفی نعمت‌آباد، «عصرانه‌های کوه» مرتضا دلاوری پاریزی، «آخرین آغاز» مجموعه‌شعر حامد حسین‌خانی، «اگر انار شوم» مجموعه‌شعر زهرا کاربخش، و «لیکوها»گردآوری منصور علی‌مرادی، «سیاه قصه من بود» امیرعلی احتیاط و «ماهی برکه گل‌آلود» مهدی حسنی نیز و «ممکن است…» بامداد رفعتی از کتاب‌های شعر «نشر نون» در نمایشگاه کتاب تهران خواهند بود؛ چاپ دوم «تعبیرهای بی‌خوابی» مجموعه‌شعر فواد توحیدی  و مجموعه‌شعر «ماه و ماهیان حوض» محمدقلی‌نسب نیز در روزهای نمایشگاه کتاب رونمایی خواهد شد. این مجموعه‌شعر که پیش از این مقام سوم جشنواره خوارزمی را نیز کسب کرده است برای اولین‌بار منتشر می‌شود.

در حوزه‌ی ترجمه آثار ادبی نیز سه کتاب در این انتشارات عرضه خواهد شد که چاپ سوم «اسزوره‌های سرخپوستان آمریکا» ترجمه محمد شریفی، و «بازگشت به دریاچه ژنو» مجموعه‌داستان نویسندگان آلمانی با ترجمه سعید فرهودی از این جمله است. همچنین بنا به گزارش واصله از دفتر انتشاراتی مذکور،  اولین رمان هاینریش بل برنده جایزه نوبل،  با عنوان «فرشته سکوت کرد» نیز با ترجمه سعید فرهودی به روزهای پایانی نمایشگاه خواهد رسید. در حوزه نمایشنامه نیز «افق در آوای پرندگان زرد» از جملع آثار ارائه شده خواهد بود.

انتشاراتی نامبرده همچنین به استقامت گزارش می‌دهد که در  حین برگزاری نمایشگاه چند برنامه جنبی نیز در غرفه نشر نون برگزار خواهد کرد که با حضور نویسندگان، طراحان و شاعران کتاب‌های این انتشاراتی همراه خواهد بود. از جمله این برنامه‌ها رونمایی از مجموعه کاریکاتور «صالح‌تون» صالح رزم حسینی‌ست.

 همچنین لازم به یادآوری است که از دیگر مولفان و شاعران کرمانی نیز مجموعه شعرها و کتاب‌های دیگری هم رونمایی می‌شود که توسط دیگر انتشاراتی‌های کشور چاپ شده اند. از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به: چاپ دوم مجموعه شعر قرارگاه‌های ناخوشی؛ مازیار نیستانی و  جهیدن به کاشی آبی؛ محمد قائمی از انتشارات بوتیمار و  ….؛ محمد پای‌اندر از انتشارات…. در حوزه‌ی شعر و به رمان-خاطره‌ی این بیست و سه نفر؛ احمد یوسف زاده از انتشارات سوره‌ی مهر در حوزه‌ی ادبیات داستانی اشاره کرد.

به حضور موثر و قلم پر رنگ کرمانی‌ها خسته نباشید می‌گوییم.