بیست و پنجمین نشست یک مولف یک کتاب ۲۸ دی ماه برگزار میشود

افغانیکِشی  در شهر مس

گروه فرهنگ و هنر –  رمان “افغانی کِشی” نوشته محمدرضا ذوالعلی در  بیست و پنجمین  نشست “یک مولف، یک کتاب” عصر روز سه شنبه مورخ بیست و هشتم دی ماه جاری در سالن فرهنگسرای شهر سرچشمه برگزار می‌شود.

در این نشست که در آن نویسنده‌ی رمان حضور دارد، نرگس باقری و حامد حسینی پناه نقطه نظرات خود را درباره  “افغانی کشی” بیان نموده و به نقد و بررسی آن می‌پردازند.

گفتنی است محمدرضا ذوالعلی نویسنده‌ی کرمانی است که پیش از این رمان “بلوار پارادیس” نوشته‌ی او در یکی از نشست‌های “یک مولف، یک کتاب” در شهر سرچشمه نقد و بررسی شده و افغانی کشی دومین اثر او است که در این جلسه در معرض نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

مسوول برگزاری این نشست‌های ادبی در توضیح انتخاب این کتاب برای نقد و بررسی به خبرنگار استقامت می‌گوید: «افغانی کشی رمانی با موضوع اجتماعی است که روایتی شیرین و نثری روان دارد.»

روح الله ابوالهادی می‌افزاید: «مساله‌ای را که این کتاب به آن می‌پردازد یکی از مسایل مهم کشور ما است که برای ساکنان استان کرمان چهره‌ای آشناتر و ملموس‌تر دارد.»

او اظهار می‌دارد: «افغانی‌ها مهاجرانی هستند که به دلیل سکونت طولانی مدت‌شان در کشور آمیختگی فراوانی با ما پیدا کرده‌اند و خواندن این رمان باعث می‌شود نگاه به آنها تلطیف و مهربانانه‌تر بشود.»

این قصه نویس تصریح می‌کند: «مجموعه‌ی این دلایل باعث شد تا به نقد و بررسی این کتاب اقدام کنیم.»

یادآور می‌گردد رمان “افغانی کِشی” که درون مایه ای اجتماعی و عاشقانه دارد، تلاشی است برای درک زندگی، رنج و عشق افغان های نسل دوم و سوم که جز ایران جایی را ندیده‌اند. آنها افرادی هستند  که ایران را کشور خود می‌دانند و با این حال از هیچ گونه حقوق شهروندی برخوردار نیستند. رمان  افغانی کشی که سرگذشت این نسل را روایت می‌کند، در ۳۲۷ صفحه توسط نشر پیدایش منتشر شده است.

‌. گفتنی است نرگس باقری، مدرس دانشگاه ولی عصر رفسنجان و دانش‌آموخته رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی است و حامد حسینی پناه متولد ۱۳۵۹ کرمان در رشته‌های ریاضی و ادبیات انگلیسی تحصیل کرده و نقدهایی از او در نشریات چاپ شده.