استاندار کرمان در مراسم گشایش نمایشگاه مطبوعات:

سطح مطالبهگری و نقد افزایش یابد

گروه جامعه – سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان کرمان روز چهارشنبه طی آیین ویژه‌ای با حضور استاندار کرمان، مدیرکل ارشاد و اصحاب رسانه آغاز به کار کرد. در این مراسم استاندار کرمان گفت: ابتدا باید ما مسوولین نقد را بپذیریم و اجازه دهیم سطح نقدپذیری افزایش یابد.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در این آئین اظهار کرد: در فضایی که دولت تدبیر و امید ایجاد کرده امروز این نمایشگاه بعد از ۱۳ سال دایر شده است.

وی با اشاره به اینکه نباید فراموش کنیم که ما در چه شرایطی در حال اداره کشور هستیم، افزود: شرایطی که اطراف ما مملو از اختلاف، جنگ و خونریزی است و خیلی‌ها چشم طمع به ایران با ثبات و مقتدر امروز دوخته‌اند، به همین جهت نقش رسانه و مطبوعات به ویژه دراین دوره که عصر ارتباطات می‌باشد، بسیار تعیین کننده است.

رزم حسینی با تاکید براین‌که در وهله‌ی اول مسوولان و مدیران، مسوول اتحاد کشور هستند، بیان کرد: اگر ما وظیفه خود را درست انجام دهیم می‌توانیم به اتحاد استان کمک کنیم، مطبوعات نیز در این زمینه نقش زیادی دارند، البته ابتدا باید ما مسوولین نقد را بپذیریم و اجازه دهیم سطح نقدپذیری افزایش یابد و به تقلید از پیشوایمان مولای متقیان که خود پیشگام برای نقد شدن بود، ابتدا این مساله را پذیرا باشیم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه امروز رسانه‌های دیجیتالی در سراسر دنیا گسترش یافته و سرعت اطلاعات با کمترین زمان در حال انتشار است تصریح کرد: باید ضریب مطالبه‌گری را در استان به درستی افزایش دهیم و بی‌راهه نرویم.

وی گفت: لازم است خود مطبوعات در شبکه مجازی راه را درست کنند تا اطلاعات غلط و انتقادات غیرکارشناسی اصلاح شود چراکه خیلی از مسائل به دلیل عدم اطلاع رخ می دهد.

رزم حسینی افزود: ما در استان آماده‌ایم تا نقد شویم یعنی همه‌ی مسوولان آمادگی نقد شدن دارند، بنابراین باید کاستی‌ها بیان و خدمت‌ها نیز تقویت شود و اگر ایده‌ای امروز در استان کرمان بیان شد باید به درستی نقد شود، از کسانی که آگاهی ندارند و اطلاع رسانی درست به آن‌ها داده نشده است چه انتظاری می‌توان داشت؟

وی سپس اظهار کرد: استان آماده است تا سطح مطالبه‌گری را با فکر، احترام و متانت افزایش دهد و باید اجازه دهیم این تابو شکسته شود، هرچند که ممکن است افرادی مقاومت کنند اما به مروز زمان درست می‌شود.

استاندار کرمان گفت: پیشینه‌ی اداری کشور ما و کشورهای پیشرفته در ۱۰۰ سال اخیر به این نتیجه رسیده است که توسعه در همه بخش‌ها نیازمند ایفای نقش دولت ها به صورت پشتیبانی است نه دخالت و نظام اداری ما کشش این مساله را نداشت اما یک شهرستان را به بخش غیردولتی واگذار کردیم تا پیشرفت کند و امروز ۱۸ موسسه اقتصادی اعتماد کرده وبه این استان پا گذاشته‌اند.

رزم حسینی با اشاره به اینکه ما به دنبال یک الگوی پایدار در استان کرمان هستیم، افزود: اقتصاد مقاومتی مردمی است نه دولتی و این شاه کلید و راهبرد اقتصادی کشور است، مردم را نیز رسانه ها می توانند به عرصه اقتصاد وارد کنند.

استاندار کرمان یادآور شد: مطبوعات نباید با یک خبر نادرست و بد اعتبار خود را زیر سوال ببرند بلکه باید با اشراف کامل اقدام به انتشار مطالب کنند، ضمن اینکه نخبگان باید وارد شوند و به نسل جوانی که شرایط امروز کشور را می‌بیند باید اطلاع رسانی صحیح شود تا اعتماد این نسل برگردد به طوریکه در برخی شهرستان‌های استان مانند قلعه‌گنج، رودبار و گلباف این اعتماد بازگشته است.

وی با تاکید براینکه باید کاری کنیم تا جایی که می‌شود زمینه اختلاف را برچینیم، خاطرنشان کرد: باید زیاد کار کنیم چراکه فاصله پیشرفت ما خیلی زیاد است و لازم است فضای وحدتی که فعلا ایجاد شده پایدارتر شود تا فرصت برای ایجاد کار، تلاش و فرهنگ غنی اسلامی فراهم شود.

 

نمایشگاه حلقه واسط قوی بین رسانهها و مردم است

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: نمایشگاه مطبوعات استان کرمان قطعا حلقه واسط قوی بین رسانه‌ها، مطبوعات و مردم خواهد بود.

محمدرضا علیزاده اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات استان کرمان قطعا حلقه واسط قوی خواهد بود بین رسانه‌ها، مطبوعات و مردم و امیدواریم شاهد نزدیکی مردم با رسانه‌ها باشیم.

وی افزود: این نمایشگاه توسط خود رسانه‌ها و خانه مطبوعات در حال برگزاری است و زحمت اصلی برعهده بخش غیردولتی می‌باشد.

علیزاده بیان کرد: امیدواریم با برگزاری برنامه‌های جنبی نمایشگاه از جمله برگزاری هشت تالار گفت و گو، نشست های تخصصی و… با مشارکت همه شاهد برگزاری نمایشگاهی باکیفیت باشیم.

 

مطبوعات مهارتهای کلامی را تقویت میکنند

پیشکسوت عرصه مطبوعات استان کرمان نیز گفت: مطبوعات در همه دنیا مهارت‌های کلامی مردم را تقویت کرده و موجب ارتقای فرهنگ شده‌اند.

یحیی فتح نجات اظهار کرد: نخستین نشریه استان به نام ایرانشهر ۱۲۰ سال پیش توسط یک فرد زرتشتی منتشر شده و نشان دهنده‌ی قدمت رسانه در کرمان است.

وی افزود: وقتی اثری به چاپ برسد به معرض نقد نیز گذاشته می‌شود و کاستی‌ها نمایان و موجب اصلاح و رشد می‌شود؛، ضمن این‌که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بین مهارت‌های کلامی و بزهکاری رابطه وجود دارد؛ یعنی هرچقدر که ضعف در مهارت‌های کلامی وجود داشته باشد زمینه‌ی بروز بزه بیشتر خواهد بود.

فتح نجات بیان کرد: مطبوعات در همه‌ی دنیا مهارت‌های کلامی مردم را تقویت کرده و موجب ارتقای فرهنگ شده‌اند، فرهنگ هم قطعا باعث رشد جامعه در همه‌ی زمینه‌ها از جمله اقتصاد نیز خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که باید اهالی مطبوعات خود را به دانش مجهز کنند، خاطرنشان کرد: دولت به باسواد شدن مطبوعات کمک کند.

 

بعد از ۱۳ سال سومین دوره نمایشگاه برگزار شد

در این مراسم، مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمان که بار اصلی برگزاری این نمایشگاه بزرگ را مدیریت کرده است گفت: بعد از ۱۳ سال سومین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان برگزار می‌شود. وی افزود: مساحت نمایشگاه ۱۲۰۰ متر است و شاهد حضور پنج روزنامه، ۲۸ هفته نامه، سه دو هفته نامه، پنج ماهنامه، پنج پایگاه خبری، پنج روزنامه، هفت دفتر خبرگزاری، دو روزنامه سراسری و یک غرفه به محصولات مطبوعاتی و نرم افزار ویژه مطبوعات استان هستیم. نژاد حیدری بیان کرد: نمایشگاه برگزار نمی‌شد مگر با همکاری همه دستگاه‌ها و لازم است از تلاش‌های بی‌شائبه‌ی دستگاه‌های مختلف در دایر کردن این برنامه فرهنگی قدردانی کرد.

گفتنی است این نمایشگاه تا روز یک‌شنبه هشتم اسفند در سالن فرهنگی ورزشی برق منطقه‌ای کرمان واقع در بلوار پارادیس برای دیدار عموم مردم و علاقه‌مندان برپاست.