رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان در گفتوگو با استقامت مطرح کرد

چاره ما انتخاب گردشگری است

در مورد گرانی بلیط هواپیما مساله را پیگیری میکنیم

اخذ یک مجوز مجتمع بینراهی ۵/۱ سال طول میکشد!

یک شرکت اسپانیایی نقشه راه گردشگری استان را تهیه میکند

محمد لطیف کار – سالی که گذشت را باید سال توجه به گردشگری در استان کرمان به شمار آورد. فارغ از این‌که کرمان توانست رتبه‌ی برتر را در ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی در کشور بدست آورد؛ و نیز توقف خود به خودی گسترش بخش کشاورزی بدلیل خشک‌سالی طولانی در این استان؛ عوامل دیگری هم در این امر دخیل بوده است، تا دوباره گردشگری یکی از مهمترین محورهای توسعه قلمداد بشود. علاوه بر آن، توجه استاندار کرمان و مدیرکل میراث فرهنگی به موضوع گردشگری در دولت و نیز حضور مهدی سیاوشی در راس کمیسیون گردشگری به نمایندگی از بخش خصوصی به بحث گردشگری دامن زده است. اگرچه معتقدم هنوز طرح و نقشه‌ی کاملی در دست هیچکدام از طرفین نیست؛ اما حضور پیشکسوتان این رشته که چندسالی مایوس شده بودند و دوباره به صحنه برگشته‌اند؛ و نیز جوانانی که با خلاقیت بالا این رشته را به عنوان کسب‌وکار انتخاب کرده‌اند بر بهبود شرایط استان در بخش گردشگری موثر واقع شده است. مصاحبه‌ی پایانی سال را به همین دلیل به حوزه‌ی گردشگری اختصاص دادم.  سیاوشی یک ویژگی دیگر هم دارد؛ او سال‌هاست که مدیریت مجموعه‌ی هفت باغ علوی که یکی از محورهای مهم گردشگری استان است را برعهده دارد. بنابراین انگیزه‌ی او برای حضور در فعالیت‌های گردشگری مضاعف است. در فرصتی که بدست آمد با او در باره‌ی مسائل و چالش‌های این حوزه به گفت‌وگو نشستم. این گفت‌وگو را به خصوص در این ایام که موضوع گردشگری به دلیل تعطیلات نوروزی اهمیتی بیش از پیش دارد، مطالعه کنید.

 

 آقای سیاوشی! کرمان ظرفیتهای بالایی در همهی ابعاد برای توسعهی بخش گردشگری دارد؛ اما به نسبت انتظاری که میرود در جذب گردشگر موفق نیست. شما دلیل این امر را چه میدانید؟

همان‌طور که خودتان گفتید؛ کرمان استانی است که در بخش گردشگری فوق‌العاده غنی است و جاذبه‌های مهم و بزرگی دارد و بهترین شاهد ثبت پنج اثر در فهرست میراث جهانی است. اما این‌که چرا رشد شایسته‌ای نداشتیم سه دلیل عمده به‌نظر من می‌تواند داشته باشد؛ یکی این‌که بیش از ۱۰،۱۲ سال استان کرمان به دلایل متعدد در لیست سیاه کشورهای اروپایی قرار داشت. به همین خاطر، نه‌تنها سفر به کرمان به گردشگران خارجی توصیه نمی‌شد، بلکه تاکید می‌شد که اصلا به کرمان نیایند؛ خوب این، اثر خیلی زیادی روی بخش گردشگر خارجی ما گذاشت. در مورد گردشگر داخلی هم، من فکر می‌کنم زلزله‌ی بم اثر منفی داشت؛ پس از آن حادثه، گردشگران داخلی یا به کرمان نمی‌آمدند و یا اگر می‌آمدند از اقامت در هتل‌ها حذر کرده و ترجیح می‌دادند در پارک‌ها چادر بزنند. این‌ها باعث شد که ما از نقطه‌ی هدف گردشگری در استان فاصله بگیریم و بیش‌تر تورها که به ایران می‌آمدند، تا یزد می‌‌آمدند و کرمان در بسته‌های گردشگری نبود و یا اگر گردشگر خارجی می‌آمد، آمارشان کم بود. همین وضعیت باعث شد که بخش‌های مختلف گردشگری، هتل‌ها و مراکز اقامتی و دفاتر گردشگری ما رشد پیدا نکنند.

 قبل از اینکه صحبتتان را ادامه بدهید، میخواهم بدانم آیا طی این سالها سرمایهگذاری در بخش گردشگری انجام شد که بگوییم از آن استقبالی صورت نگرفت؟

آنچه که من گفتم، دلایلی بود که باعث شد گردشگر به کرمان نیاید. وقتی نیاید خوب طبیعی است که کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند؛ سرمایه‌گذاران آمار اقامت هتل‌های ما را می‌دیدند که ظرفیت اشغال زیر ۳۰ درصد دارند، خوب نمی‌آمدند. زیرساخت‌های گردشگری ما متاسفانه در این ۱۰،۱۲ سال رشد نکرده و الان که گردشگر دارد می‌آید با کمبود مواجه شده‌ایم.

 دلیل سوم اینکه گردشگری کرمان رشد نکرد چه بود؟

دلیل دیگر که اساسی و مهم بوده، این‌ است که متاسفانه کرمان به ایران و دنیا معرفی نشد و حتی بسیاری از مردم کرمان این استان را به‌خوبی نمی‌شناسند. عمده‌ی گروه‌هایی که به کرمان می‌آیند، می‌گویند تصور ما با آنچه که دیدیم متفاوت است. حتی زمانی که من خودم در استانداری کرمان مسوولیت داشتم یادم هست همکارانم از استان‌های دیگر به کرمان آمده بودند، تعجب کرده و می‌گفتند: تصور ما از کرمان یک شهر کویری و خشک و بی‌آب و علف و پر از معتاد و نیروی انتظامی بوده است! همین چندی قبل هم ما مدیران فنی چند آژانس بزرگ گردشگری کشور را به کرمان دعوت کردیم؛ سه گروه آنها اولین‌بار بود که به کرمان سفر می‌کردند. آنها هم می‌گفتند تصور دیگری از استان داشته‌اند. ما مجله «ستاره کرمان» را که منتشر می‌کنیم، گاهی تصاویری از برخی مناطق استان منتشر می‌شود که خود من حتی این روستاها و مناطق را ندیده و نمی‌شناسم. مثلا روستای ریسه در شهربابک.  متاسفانه دفاتر گردشگری و آژانس‌های ما هم، عموما خودشان تور به کرمان نمی‌آورند و ۸۰ درصد آن‌ها مسافر از کرمان می‌برند و اگر گردشگری به استان  می‌آید، از طریق آژانس‌های دیگر استان‌هاست.

  چرا این اتفاق میافتد؟

نمی‌دانم؛ شاید برمی‌گردد به روحیه‌ی ما کرمانی‌ها که قانعیم و دنبال توسعه نیستیم. من فقط دو آژانس در کرمان می‌شناسم که تور وارد استان می‌کنند.. چندی پیش، جلسه‌ای با مدیران آژانس‌های کرمان و تورگردان‌های کشور داشتیم. آژانس‌های ما حرف‌شان این بود که تور را به کرمان می‌آورید، به ما بسپارید و راهنما همراه‌شان نفرستید. آنها هم می‌گفتند که روال در دیگر استان‌ها این نیست و شما اگر می‌خواهید گردش تور در استان را خودتان انجام بدهید، باید تور را هم از مبداء خودتان بیاورید. این دلایلی است که باعث شده در بخش گردشگری رشد نکنیم.

 به نظر میرسد یکی از چالشهای استان در مسیر توسعهی گردشگری این است که برنامهای جامع نداریم. در سالهای اخیر مرتبا از برنامهریزی برای گردشگری میشنویم؛ اما هربار یک موضوع را مورد توجه قرار دادهایم؛ گردشگری فرهنگی و تاریخی، توریسم درمانی، اکوتوریسم، گردشگری معدن و … را مطرح میکنیم، یکبار سراغ شهربابک میرویم، بار دیگر بافت را مدنظر قرار میدهیم و …  خوب این شرایط نشان میدهد که یک نقشهی جامع وجود ندارد که به ما بگوید در آینده قرار است چه اتفاقی در حوزهی گردشگری استان بیفتد. سرمایهگذاران هم قاعدتا در چنین وضعیتی سرگردان میشوند.

درست می‌گویید اما این مشکل در کل کشور وجود دارد. هفته‌ی پیش در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه‌ای بود که بنده هم دعوت شدم تا در مورد مسائل گردشگری نظرات‌مان را بدهیم. یکی از مسائلی که من مطرح کردم همین بود؛ گفتم در همه‌ی استان‌های ما ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند در بخش گردشگری فعال بشود. همه هم می‌خواهیم از کل این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و در هیچ‌کدام هم موفق نمی‌شویم. پیشنهادم این بود که طرح آمایش گردشگری در کشور تهیه شود تا معلوم کند استان کرمان و دیگر مناطق کشور هرکدام به‌طور تخصصی روی چه ظرفیتی در حوزه‌ی گردشگری تمرکز کنند.  ظاهرا برای دولت هم تکلیف شده تا در برنامه ششم توسعه، طرح جامع گردشگری کشور را تهیه کند. در کنار این، در اتاق کرمان و به‌خصوص شخص آقای طبیب‌زاده، توجه خاصی به بحث گردشگری شده است. در هیات نمایندگان نبود این نقشه‌راه را مطرح کردیم و نتیجه این شد که یک شرکت اسپانیایی بیاید و قرار است نقشه‌ی راه گردشگری استان را تهیه کند.

 چرا شرکت خارجی انتخاب کردید؟

معتقدیم وقتی یک شرکت خارجی این کار را انجام می‌دهد، برای کسانی که در دنیا می‌خواهند تور به ایران بفرستند، نظریات این شرکت خیلی معتبر خواهد بود و حتی روی پیشنهاد و نظرات این شرکت‌ها به عنوان مرجع حساب می‌کنند. داریم با شرکت فوق رایزنی می‌کنیم، یکی، دو شرکت و مرکز تحقیقاتی هم در استان هست که با هم مشارکت خواهند کرد.  یکی از اولویت‌های اتاق کرمان در ۹۶ همین است که این شرکت بیاید و نقشه راه گردشگری و این‌که در چه بخش‌هایی مزیت داریم را برای ما معلوم کند.

 مگر نقشهای که تهیه میکنید نباید با برنامههای بالادستی انطباق داشته باشد؟ خودتان اما گفتید که نقشهی راه گردشگری کشور هنوز تهیه نشده است. برای ایجاد هماهنگی با کشور، چه فکری دارید؟

اتفاقا یک پیشنهاد این بود که ما شرکت اسپانیایی را به سازمان گردشگری کشور معرفی کنیم؛ چرا که بسیار معتبر بوده و برای خیلی از کشورهای دنیا این طرح را تهیه کرده است. بنده این موضوع را با آقای رحمانی‌فضلی؛ معاون محترم گردشگری کشور مطرح کردم و ایشان به همین نکته‌ای که شما گفتید اشاره کردند و قرار شد که برای انجام این مطالعات، حتما شرکت فوق با سازمان میراث فرهنگی کشور در ارتباط باشد و ما جدا از آن‌ها نباشیم تا در نهایت بتوانیم با نقشه‌ی ‌راه گردشگری کشور هماهنگ بشویم.

 آقای سیاوشی! در سالی که گذشت بر توسعهی بخش گردشگری در استان توجه و تاکید میشد. شاید بخشی از آن بهدلیل ثبت جهانی برخی آثار کرمان باشد اما گاهی احساس میشود که این توجه بهدلیل بروز چالشهایی است که که در دیگر بخشهای اقتصادی استان از جمله کشاورزی بهدلیل کمآبی ایجاد شده؛ آیا توجه به گردشگری محصول فرار از مشکلاتی است که در صنعت و معدن و کشاورزی ایجاد شده یا نتیجهی یک ضرورت واقعی و مطالعهی جدی است؟

نتیجه‌ی یک مطالعه در کل کشور است. ما برای اولین‌بار می‌بینیم که در برنامه‌ی ششم توسعه، به‌طور مشخص و با عدد و رقم به گردشگری اشاره شده است که آمار گردشگران ما تا پایان این برنامه باید به پنج برابر آمار فعلی برسد و یا این‌که دو درصد درآمد گردشگری دنیا را باید بتوانیم از محل گردشگری ایجاد کنیم. مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند و در دو، سه استان دیدم که فرموده بودند توسعه‌ی خود را بر محور گردشگری بگذارند. جناب رییس‌جمهوری هم که همواره بر بحث گردشگری توجه و تاکید کرده‌اند. کل کشور به این سمت رفته اما ما در استان کرمان، علاوه بر اولویتی که کشور داشته، اجبار هم داریم. مشکل کم‌آبی و تغییر اقلیم مزیت‌های ما در بخش کشاورزی را مورد تهدید قرار داده است؛ در بخش صنعت و معدن هم ظرفیت سرمایه‌گذاری خیلی گران‌تر از گردشگری است. راه و چاره‌ای جز این‌که به سمت گردشگری برویم نیست.

 ما پیش از این هم تجربههایی داشتیم که حتی گردشگری را محور توسعهی استان انتخاب کردیم؛ اما مدتی بعد بخش معدن و در دورهای حتی کشاورزی را محور توسعه قرار دادند. آیا این تاکید و توجه فعلی به گردشگری واقعا پایدار خواهد ماند یا اینکه چند سال دیگر، گردشگری دوباره افت میکند. بالاخره سرمایهگذاران هم باید بتوانند به شعارهایی که داده میشود اعتماد کنند؟

بخشی از دلایلی که استان سراغ گردشگری رفته، واقعا اجباری است. کم‌آبی محدودیت زیادی برای استان ایجاد کرده و دیگر  نمی‌توانیم از گردشگری برگردیم. وضعیت پسته را که خودتان دیدید؛ اصلا آینده‌ی روشنی ندارد. در بقیه‌ی بخش‌ها مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. بخواهیم از این سیاست هم برگردیم نمی‌توانیم.

 برای تحقق اقتصاد مقاومتی گردشگری استان کرمان چه ظرفیتهایی دارد و برای آن چه برنامهای تهیه شده است؟

قطعا یکی از بخش‌هایی که در آن، اقتصاد مقاومتی را به‌خوبی می‌توان محقق کرد همین گردشگری است. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تاکید عمده بر مردمی کردن اقتصاد است و بخش گردشگری محل مناسبی برای بروز این سیاست‌هاست. یک نمونه‌ی آن، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی را مثال می‌زنم که در استان کرمان توانسته مردم روستاها را وارد چرخه‌ی گردشگری کند و ضمن رونق اقتصادی خانوارها، حتی موجب شده مهاجرت معکوس در خیلی از این روستاها اتفاق بیفتد. در همه‌ی جلسات اقتصاد مقاومتی ما این مساله را عنوان کردیم، مکاتباتی هم داشته‌ایم و شخص استاندار محترم هم به معین‌های اقتصادی مناطق هشت‌گانه‌ی اقتصاد مقاومتی تاکید داشته‌اند که به بخش گردشگری توجه‌ی زیادی بشود.

 آقای سیاوشی به ناشناخته ماندن کرمان اشاره کردید. یکی از کارشناسان میگفت اگر نام کرمان را در اینترنت جستوجو کنید، متن و تصاویر بسیار اندکی میبینید. چه نهادی متولی حل این مشکل است؟ شما در کمیسیون گردشگری اتاق برای معرفی استان برنامهای ندارید؟

کرمان باید با همکاری دولت و بخش خصوصی معرفی بشود. ما در کمیسیون برنامه‌های متعددی داریم که با حمایت رییس محترم اتاق و هیات نمایندگان آن را پیش می‌بریم. آژانس‌های مهم گردشگری که تور به ایران می‌آورند را به استان آوردیم و چهار روز میهمان ما بودند و با نظری فوق‌العاده مثبت از کرمان رفتند. گروه دیگری را هم بعد از عید خواهیم آورد. می‌خواهیم این آژانس‌های کشور، کرمان را در برنامه‌ی تورهای خود بگذارند. از طریق استانداری نیز داریم پیگیری می‌کنیم تا سفیران کشورهایی که توریست به کرمان می‌فرستند را به‌همراه خانواده‌هایشان به کرمان بیاوریم؛ هم آقای قشقایی، معاون محترم وزارت خارجه و هم آقای رحمانی‌موحد بر این مساله تاکید داشتند. همدان پیش‌تر این کار را کرده و خیلی موفق بوده است.

یک شرکت جهانگردی اتومبیل‌گردی در کشور هست که ۲۰ نماینده‌ی گردشگری در کشورهای دنیا دارد؛ در حال پیگیری هستیم تا سمینار سالیانه‌ی خود را در سال ۹۶ در کرمان برگزار کنند. برخی خارجی‌هایی که تور به ایران می‌آورند با این‌ها مشورت می‌کنند و از این‌ طریق می‌توانیم کرمان را هم به آن‌ها بشناسانیم. خانم زهرا نعمتی را هم به‌عنوان سفیر گردشگری کرمان انتخاب کردیم تا از ایشان در معرفی جاذبه‌های استان کمک بگیریم. از شرکتی که عمده‌ی نمایشگاه‌های کشور را در خارج برگزار می‌کند دعوت کردیم قبل از عید به کرمان بیایند. می‌خواهیم شب کرمان را در نمایشگاه‌شان داشته باشند. در خصوص فضای مجازی هم عصرهای دوشنبه آخر هر ماه در اتاق بازرگانی جلساتی داریم که جوانان علاقمند به گردشگری و آی.‌تی دعوت می‌شوند و از آن‌ها می‌خواهیم که اطلاعات  کرمان را در شبکه‌های خارجی منتشر کنند تا اسم استان مطرح شود.

 در برگزاری تورهای ویژه یا دعوتهایی که انجام میشود، کرمان همیشه موفق بوده و هرکس هم آمده، لذت برده و با رضایت رفته است. اما بهصورت معمول کسانیکه وارد کرمان میشوند، با چالشهایی روبهرو هستند. وضعیت قطار، پرواز و اتوبوس، و حتی تاکسی گردش در شهر برایشان مناسب نیست. یا مثلا در وسط روز، ظهرها بازار ناگهان تعطیل میشود. تابلوهای راهنمایی در سطح شهر گنگ و کم تعداد هستند. برای این وضعیت چه باید کرد؟

بحث‌های شما کارشناسی و کاملا درست است. ما چند مشکل داریم؛ یکی این‌که کرمان فاصله‌ی زیادی از مرکز دارد و ما آخرین نقطه‌ی گردشگری کشور هستیم. یعنی گردشگران به کرمان که می‌آیند باید برگردند. نرخ هواپیما گران است و قطار هم مسافت طولانی را باید طی کند. مدیران آژانس‌ها هم که به کرمان آمده بودند، این را می‌گفتند که سفر به کرمان گران است و باید ارزان بشود. در بحث بلیط هواپیما، داریم مساله را پیگیری می‌کنیم؛ قبل از سال با آقای مرادعلیزاده؛ رییس هیات مدیره هواپیمایی ماهان ملاقات خواهم کرد و اعتراضات شدید استان را به‌اطلاع ایشان می‌رسانم. مشکل دیگر کرمان گستردگی است. کسی که اینجا می‌آید، اگر بخواهد جاذبه‌های مهم ما را ببیند، باید حداقل چهار، پنج روز بماند. در مورد مسائلی که در شهر کرمان داریم، از شهردار محترم دعوت کردیم و ایشان به کمیسیون گردشگری آمدند و آن‌قدر علاقه‌مند بودند که یک مشاور گردشگری برای شهرداری انتخاب کرده و به عنوان نماینده به جلسات ما می‌فرستند. این موضوع را به آقای شهردار گفتیم که وقتی یک گردشگر خارجی بخواهد مثلا به حمام گنجعلی‌خان برود، یک تابلو در شهر نیست که او را راهنمایی کند. برای گردشگران داخلی هم نیست! ایشان گفتند که پیگیری می‌کنند. از استاندار محترم نیز درخواست کرده‌ایم که اجازه بدهند ما و مدیرکل میراث فرهنگی استان در جلسات شهرداران سراسر استان حضور یابیم و در مورد اهمیت گردشگری و مسائل این حوزه صحبت کنیم. پیشنهاد راه‌اندازی تاکسی گردشگری را هم به سازمان تاکسیرانی داده‌ایم. با رییس محترم اتحادیه تاکسیرانی صحبت کردیم و قرار شد طرح تاکسی گردشگری را تهیه کنند. آموزش رانندگان تاکسی هم از ابتدای سال ۹۶ شروع می‌شود. الان که سیل گردشگر دارد به سمت کرمان می‌آید، نقاط ضعف خود را نشان داده است و کم‌کم برطرف می‌شود.

 در مورد کرمان گفته میشود که ارزش افزودهی حاصل از بخش کشاورزی بهخصوص پسته یا در بخش معدنکاری به تهران منتقل میشود. شما در بخش گردشگری، برای جذب سرمایههایی که از استان خارج میشود چه میکنید؟

متاسفانه فضای کسب‌وکار در بیش‌تر نقاط کشور وضعیت مطلوبی ندارد و در استان کرمان هم، علیرغم همه‌ی تلاش‌هایی که استاندار محترم انجام دادند، هنوز به نقطه‌ی مطلوب نرسیده‌ایم و به‌نظر من، تفکر و دیدگاه مثبت مدیران بالادستی، در بدنه و زیرمجموعه‌ها جاری نشده است. کار کردن و سرمایه‌گذاری در چنین فضایی، فوق‌العاده دشوار است به‌ویژه در بخش گردشگری که محدودیت‌های فراوانی داریم. مثلا میراث فرهنگی اماکن تاریخی را یک‌ساله به سرمایه‌گذار واگذار می‌کند.  گفتند ۱۵ ساله می‌شود اما هنوز اجرایی نشده؛ خود ما کمپ شهداد را با ۳۰۰،۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری، یک‌ساله گرفتیم و الان امسال باز آن را تمدید کردیم و جالب این‌که در قرارداد نوشته‌اند:

هر لحظه که میراث فرهنگی خواست، بدون هیچ اعتراضی لغو می‌شود! هیچ سرمایه‌گذار عاقلی در چنین فضایی نمی‌آید کار بکند و نتیجه این شده که تمام واحدها دست میراث می‌ماند. یک‌سری بناها هم دست صندوق احیای اماکن و بناهای تاریخی کشور است؛ در این صندوق، وقتی می‌خواهند یک بنا را در کرمان واگذار کنند، همان شرایطی که تهران دارد را لحاظ می‌کنند. من با مسوولین صندوق صحبت کردم و گفتم مثلا ماهان ما را با تهران یکسان نبینید. شرایط واگذاری بسیار سخت است و در این وضعیت، متاسفانه تسهیلات بخش گردشگری هم به‌سختی ارایه می‌شود؛ به همین دلایل، سرمایه‌گذاری گردشگری در استان رشد نمی‌کند. سرمایه‌گذارانی داریم که آن‌قدر در استان و در پیچ و خم اداری معطل‌شان می‌کنیم که منصرف می‌شوند و می‌روند. تا زمانی هم شرایط این‌گونه باشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد. اخذ یک مجوز مجتمع بین‌راهی حداقل یک سال‌ونیم طول می‌کشد؛ تازه مشروط بر این‌که دستگاه آخری مخالفت نکند! در کل کشور این وضعیت را داریم اما در کرمان شدت بیش‌تری دارد. آقای استاندار خیلی تلاش کردند این فضا را تغییر بدهند، اما در بدنه‌ی دولت، این تفکر جاری نشده است.

 پس این، انتقاد بهجایی نیست که بگوییم چرا سرمایهها را از کرمان میبرند.

تایید می‌کنم.

 آقای سیاوشی! سال ۹۵ را پشت سر گذاشتیم. اگر امکان دارد یک مرور بفرمایید که این سال چطور گذشت؟ چه اهدافی داشتید و به کدام رسیدید و کجا نتوانستید پیش بروید؟

ما با همکاری اعضای کمیسیون تقریبا در همه‌ی اهدافی که داشتیم موفق بودیم. در جلسات، از مدیران مرتبط با امر گردشگری دعوت کردیم، شهردار محترم کرمان، آقای دکتر پورابراهیمی؛ نماینده کرمان و راور در مجلس به جلسات کمیسیون آمدند. آقای همایی؛ مدیرکل امنیتی استانداری، سه جلسه در کمیسیون شرکت کردند و در خصوص کویر بسیار حمایت کردند. مدیرکل محترم فناوری اطلاعات، رییس محترم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و رییس محترم اتاق کرمان نیز به کمیسیون آمدند. جشنواره‌ی عکس گردشگری را امسال داشتیم که سال آینده هم خواهد بود. ابرماراتن کویر را به‌خوبی برگزار کردیم، نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی و فرهنگ بومی را داشتیم، آقای استاندار یک جلسه از شورای گفت‌وگو را به بخش گردشگری اختصاص دادند و مسائل و مشکلاتی که داشتیم را آنجا مطرح کردیم. پیگیری شد در دانشگاه علمی، کاربری ۱۰ دوره‌ی خوب گردشگری را برگزار کردند، شش جلسه‌ی توریسم‌آپ و اولین استارت‌آپ ویکند گردشگری را داشتیم، کمیسیون گردشگری بم، رفسنجان و سیرجان و ماهان را برگزار کردیم و بردسیر را هم آخر سال یا اول سال آینده خواهیم داشت. در برگزاری جشنواره‌ی سفره ایرانی با اداره کل میراث همکاری کردیم، پروفسور باکلی که از نفرات اول اکوتوریسم است، یک هفته کرمان ماند و درباره‌ی کویر یک مصاحبه‌ی بسیار خوب داشت که در دنیا منتشر شد، تور هوایی پاراگلایدر را در کویر داشتیم. از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواستیم تا بودجه‌های عمرانی را به سمت تکمیل زیرساخت مناطق هدف گردشگری سوق بدهد، همایش ملی فرهنگ و گردشگری و هویت شهری را برگزار کردیم و دو، سه مصوبه در کمیسیون گردشگری اتاق کرمان داشتیم که در اتاق ایران هم به تصویب رسید؛ از جمله این‌که گردشگری به عنوان یک واحد درسی از مقطع دبیرستان به بالا آموزش داده شود که نظر مثبت درباره‌ی آن در کشور وجود دارد. پیشنهاد تشکیل کمیسیون گردشگری در مجلس را دادیم که نیاز به تغییر در آیین‌نامه دارد و شدنی است. ما و دیگران پیگیری کردیم تنفیذ اختیار به صندوق کارآفرینی امید داده شد که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را در استان به متقاضیان ‌بدهد.

یک پیگیری دیگری که شد، حل مشکل واحدهای گردشگری بود که هم زیرنظر اتاق اصناف بودند و هم سازمان گردشگری؛ که خوشبختانه در برنامه‌ی ششم تعیین تکلیف شد، که به سازمان میراث فرهنگی بپیوندند.

برای معرفی کرمان، نشریه‌ی ستاره‌کرمان را داریم که نسبتا خوب کار کرده و نشریه هفت‌جاده هم در کرمان هست که به دو زبان ایرانی و روسی است؛ شماره بعدی آن را با اتریش می‌بندیم و با هماهنگی سفارت‌خانه‌ها در کشورهای هدف توزیع می‌شود. برای سال آینده هم همان‌طور که عرض کردم، همایش سفرای کشورها را داریم، شب کرمان در خارج از کشور برگزار می‌شود، تعیین برندگردشگری کرمان به‌طور ویژه در اتاق در حال پیگیری است.

دو ، سه کار خیلی مهم را هم در دستور کار داریم یکی این‌که ماندگاری تورها را در کرمان افزایش بدهیم. الان یک‌ونیم شب است و می‌خواهیم به سه شب برسد.

با دوستان ورزش زورخانه‌ای جلساتی داشتیم تا هماهنگی بشود که گردشگران در ساعات شب‌ که هیچ برنامه‌ای ندارند به زورخانه بروند و از این فضا و برنامه‌های آنان استفاده کنند.