روحانی پس از نامنویسی در انتخابات:

ما از نیمه راه بر نمیگردیم

گروه جامعه ـ دکتر حسن روحانی، بعدازظهر دیروز جمعه با حضور در محل ستاد انتخابات کشور، برای بار دوم جهت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد و در نشست خبری خود پس از ثبت‌نام تصریح کرد: «از نیمة راه بر نمی‌گردیم و راه را تا پایان آن ادامه خواهیم داد».

به گزارش ایرنا، وی با بیان این‌که نکاتی که برای ما در دولت دوازدهم بسیار اهمیت دارد، آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است، گفت: «آزادی باید با گستره‌ی بیشتر و قدرت بیشتر در این کشور ادامه یابد». روحانی افزود: «دانشگاه‌ها و جوانان ما باید احساس نشاط بیشتری کنند. دولت برای حضور جوانان در مدیریت سطح بالا در سال ۹۳ تصمیم گرفت که دو هزار جوان نخبه را در مدیریت بالای کشور در کنار مدیران ارشد به عنوان دستیار استخدام کند؛ هزار نفر در آزمون‌های مختلف برگزیده شدند و ۲۰۰ نفر کار خود را شروع کردند».

وی ادامه داد: «ما باید سن مدیریت را در کشور پایین‌تر بیاوریم. شرایط را برای حضور جوانان، زنان، اقوام ایرانی و مذاهب مختلف ایرانی برای خدمت به ایران اسلامی آماده کنیم».

رییس‌جمهور اظهار کرد: «امنیت کشور در همه‌ی زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری داخلی و امنیت ملی ادامه خواهد یافت البته در شرایط فعلی مساله‌ی توسعه‌ی پایدار و اشتغال‌زایی از اولویت‌های ما در پیشرفت اقتصادی کشور خواهد بود».

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «احیای اخلاق با حقوق شهروندی، شفاف‌سازی و آزادی گردش اطلاعات امکان‌پذیر است و دولت این موارد را تا آخر دولت یازدهم دنبال خواهد کرد و اگر اینجانب مسوولیت را در آینده بر عهده داشته باشم، همین مسیر شفافیت در کشور ادامه خواهد یافت».

از دیگر مسایلی که رییس دولت یازدهم به آن اشاره کرد، برجام بود؛ وی اظهار کرد: «از امروز به بعد حفظ برجام یکی از مهم‌ترین مسایل سیاسی داخلی و اقتصادی ملت ایران خواهد بود؛ هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند و نوزاد، یعنی برجام تصمیم گرفته بودند، نمی‌توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند».

وی افزود: «همان‌ها که تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای این توافق نهادند باید مسیر این توافق را تا آخرین قدم‌ها بردارند».

روحانی اذعان کرد: «خوشبختانه آنچه در سال ۹۲ به مردم وعده داده بودم که سانتریفیوژ بچرخد تا چرخ اقتصاد بچرخد، چرخ اقتصاد ما از سال‌ها پیش بهتر در حرکت است، و دلیل آن رشد اقتصادی است که در سال گذشته داشتیم». وی درباره‌ی بهبود اوضاع اقتصادی کشور در این دولت نیز توضیحاتی داد.

اغلب تحلیل‌گران سیاسی، روحانی را دارای بالاترین شانس برای انتخاب مجدد می‌دانند. انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

طبق آنچه که برخی روزنامه‌های سراسری مطرح کرده‌اند، رکورد ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری در این دوره شکسته شده است. به گفته‌ی رییس ستاد انتخابات کشور، یک‌هزار و ۱۰ نامزد شرکت در انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری تا ساعت ۱۸ روز جمعه ثبت‌نام قطعی انجام داده‌اند. از این تعداد، ۷۱ نفر زن هستند.

چهره‌هایی از اقشار مختلف در این انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند؛ برخی رسانه‌ها از ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد؛ رییس دولت‌های نهم و دهم به عنوان یک شوک انتخاباتی یاد می‌کنند. او در حالی چنین اقدامی انجام داد که پیش از این رهبر انقلاب او را از شرکت در انتخابات نهی کرده بودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی؛ تولیت آستان قدس رضوی و کاندیدای مورد حمایت اکثریت اصولگرایان«جمنا»، فردی است که برخی تحلیل‌گران او را رقیب جدی حسن روحانی می‌دانند. و به همین دلیل برخی تحلیل‌گران انتخابات آینده را با حضور روحانی و رییسی دوقطبی می‌دانند. در همین‌حال هواداران احمدی‌نژاد که سهم نسبی آراء خود را با اهمیت می‌دانند، از سه قطبی شدن انتخابات نیز دم می‌زنند. این در حالی است که معلوم نیست احمدی‌نژاد و یار نزدیک او بقایی، اساسا از فیلتر شورای نگهبان رد شوند. برخی نیز حضور احمدی‌نژاد را در این دوره صرفا باعث شکاف بیشتر در جبهه‌ی اصول‌گرایان می‌دانند. امروز شنبه روز آخر ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری است؛ تا بسته شدن درهای وزارت کشور بر روی داوطلبان، معلوم نیست کدام چهره‌های دیگر سیاسی حاضر می‌شوند با ریسک بالایی که این رقابت‌ها دارد سوار بر قطار این نبرد سنگین که اتفاقا فرصت تبلیغات آن نیز بسیار محدود است، بشوند.