معرفی کتاب شیوه سنتور نوازی مدرن به کوشش رامتین ارجمند

۴ مجموعه با قابلیتهای گوناگون

مهرداد خرسند – مجموعه کتاب‌های شیوه سنتور نوازی مدرن از جمله سری کتاب‌های آموزشی برای نواختن سنتور است که در چهار جلد و به کوشش رامتین ارجمند تالیف شده‌است. این مجموعه توسط نشر موسیقی عارف و با مقدمه سعادت ارجمند و بازنگری پیروز ارجمند به بازار کتاب عرضه شده‌است.

در این کتاب رامیتن ارجمند کوشیده‌است تا شیوه‌های سنتورنوازی مدرن را در چهار مجلد تدوین کند که جلد اول از این مجموعه در سال ۹۳ و سه جلد دیگر آن در سال ۹۴  به چاپ رسیده‌اند و اواخر سال گذشته نیز، مراسم رونمایی از این مجموعه در کرمان برگزار شد.

مولف با بیان اینکه تا کنون ۴مجموعه از این کتاب‌ها به چاپ رسیده که هر کدام قابلیت‌های گوناگونی از این شیوه را به هنرآموزان و هنرجویان نشان می‌دهد، در توضیح هر یک از چهار کتاب این مجموعه به استقامت می‌گوید: «کتاب آموزش سنتورنوازی مدرن، اصول اولیه این شیوه همراه با مباحث تئوری موسیقی و شناخت موسیقی مورد نیاز هنرجویان را ارائه می‌دهد. کتاب تمرینات پیشرفته سنتور نوازی مدرن ارائه‌ی فیگورهای ریتمیک‌ برای تقویت مضراب‌های راست و چپ در این شیوه است. کتاب چند قطعه برای سنتور و سنتورباس ضمن آموزش تکنیک‌های این شیوه، به همنوازی هنرجویان نیز کمک شایانی می‌کند. و کتاب رومانتیک برای سنتور، مجموعه‌ای از دوئت‌ها برای سنتور و سازهای غربی است که قابلیت‌های این ساز در این شیوه را بیشتر نمایان می‌سازد.»

او همچنین وعده می‌دهد که مجموعه‌های دیگر سنتورنوازی مدرن نیز جهت آشنایی بیشتر نوازندگان با این شیوه  وتکنیک‌های اجرایی آن در دست تالیف است و در مورد آلبوم‌های موسیقی مرتبط با این سری کتاب‌ها می‌گوید: «برای ارائه‌ی بیشتر و بهتر این شیوه و نشان دادن قابلیت‌های نوازندگی و آهنگسازی شیوه مدرن و رومانتیک در موسیقی ایرانی، چند آلبوم نیز به مرحله ضبط رسیده که کارهای نهایی آن هم انجام شده و در حال حاضر مشغول اخذ مجوزهای لازم برای پخش آن هستیم.»

ارجمند ادامه می‌دهد: «اولین آلبوم موسیقی باکلام من با نام  “طرح های خیالی” با آهنگسازی و نوازندگی خودم، شعرخوانی آرش قاسمی و همخوانی خانم‌ها نازنین ساوه، سارا صفاری و زهره حسنی به زودی روانه بازار خواهد شد، این آلبوم با بیانی کاملا متفاوت و احساسی ارائه شده‌است.» گفتنی است؛ “آموزش سنتورنوازی مدرن” در کتاب فروشی‌های شهر کرمان موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند.