آخرین مجموعه شعر شهین خسروی نژاد   در نمایشگاه بین المملی کتاب تهران عرضه شد

با اُرادر حین عشق

مهرداد خرسند – یازدهمین مجموعه شعر شهین خسروی نژاد؛ اُرا” با عنوان “در حین عشق ” در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این مجموعه که توسط انتشارت بوتیمار به چاپ رسیده است، جمعا شامل ۳۷ قطعه شعر از شعرهای شهین خسروی نژاد است که در شعر امروز ایران با نام “اُرا” شناخته می‌شود.

شعرهای این مجموعه همگی از آثار اخیر شهین خسروی نژاد است که اگرچه بعضا در مطبوعات یا فضای مجازی منتشر شده‌اند اما برای اولین بار در یک مجموعه و در قالب کتاب و با نام “در حین عشق”  چاپ و منتشر می‌شوند.

خسروی نژاد در پاسخ به این سوال استقامت که آیا شعرهای این مجموعه از نظر خودتان با زبان شعرهای قبلی و سبک و سیاق گذشته‌ی خودتان در شعر همخوان است یا تفاوت دارد؟ می‌گوید:«از این نظر که همه‌ی یازده مجموعه شعری که تا کنون چاپ کرده‌ام، زیر نام یک مولف مشخص می‌شوند، طبعا وجوه مشترکی با هم می‌یابند.»

او در توضیح این وجوه مشترک می‌گوید: «جستجوگری و سیالیت یکی از این وجوه است.»

او ادامه می‌دهد: « و اتفاقا همین وجه مشترک است که هر مجموعه را از مجموعه‌ی قبلی و قبلی‌تر دور می‌کند!»

او اظهار می‌دارد: «به این ترتیب می‌توانید حدس بزنید که “در حین عشق ” قطعا تفاوت دارد با کارهای پیش.»

گفتنی است شهین خسروی نژاد “اُرا” در کرمان متولد شده و تحصیلات خود را تا پایان دوران متوسطه در زادگاه خود به پایان رسانده است.

این شاعر نام‌آشنای کرمانی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ی زبانشناسی ادامه داده و تا کنون ۱۱ مجموعه شعر به چاپ رسانده است که از بین آنها می‌توان به “امپرسیون بیرون غار”،  ” موریانه‌ها در راه” اشاره کرد.

از او همچنین مقالات و نقدهای متعددی نیز در نشریات مختلف ادبی و پژوهشی کشوری و استانی به چاپ رسیده است .

خسروی نژاد جوایزی همچون جایزه شعر کارنامه را در سابقه‌ی ادبی خود دارد که برای او اعتبار ویژه‌ای به ارمغان آورده است و از چهره‌های مطرح شعر امروز ایران است.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از شعری به نام “ملکه” است که در آخرین مجموعه شعر شهین خسروی نژاد چاپ شده و به عنوان آشنایی با شعر او ارائه می‌گردد:

 

چند سطر از شعر “ملکه”

مادرم هم جدش، از گونه‌های مشابه دیگری مثلا ولی

خواستند منفجرش کنند،

ولی

بمب در دست خودشان ترکید

کرامات دیگری هم هست

مثال من – که به کلی فاقد تاریخم

تاریکدانان نوشته‌اند

از پیش‌های تولد تا پساهای انقضایم به سلسله‌ای نکشیده‌ام

 

غیر از متغیر مورچه های سیاه