حسن روحانی در مناظره سوم:

میخواهند کشور به ۴ سال پیش برگردد!

امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید

* عهد من راستگویی و صداقت است

* برای اشتغال روستاییان برنامه داریم

* خطاب به رقبا: منابع ایجاد شغل و یارانه را به مردم بگویید

* وزیران احمدینژاد در ستاد رییسی فعالند

* اموالم را به قوه قضاییه اعلام کردم

گروه جامعه ـ حسن روحانی؛ نامزد دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری به ادعا و اتهامات رقبا به‌طور صریح پاسخ داد و از برنامه‌های اقتصادی خود با مردم سخن گفت.

وی با بیان این‌که برخی نکات را مایل نیستم مطرح کنم ولی مجبورم به مردم شریف ایران توضیح بدهم، گفت: پرونده‌ی سال ۸۴ آقای قالیباف که دست من بود و نگذاشتم منتشر شود و گفتنم نباید دم انتخابات منتشر شود، اگر آن مردانگی را نمی‌کردم امروز اینجا ننشسته بودند.

وی افزود: آقای قالیباف! شما که همیشه طرحت لوله کردن بود و همیشه می‌گفتید من این دانشجویان را ظرف دو ساعت لوله می‌کنم. اگر جلوی شما را نمی‌گرفتم که امروز دانشگاه‌ها پر از لوله بود.

وی بیان کرد: آقای قالیباف! شما نمی‌خواهد راجع به اموال و املاک مردم صحبت کنید. شما بهتر است درباره‌ی زمین‌های طرقبه هم توضیحاتی می‌دادید. ما که اموالمان را اعلام کردیم و شما هم باید طبق قانون به قوه قضائیه اعلام می‌کردید. این کار را نکردید و امروز اینجا ریاکاری می‌کنید.

وی تصریح کرد: اگر هر زمانی یک خانه بیشتر داشتم، آن هم مال شما. خودتان می‌دانید آن زمین سال ۶۸ (اشاره به ادعای غیرمستندی که قالیباف داشت) درعوض چه چیزی بوده و حالا دارید جوردیگری وانمود می‌کنید.

وی سپس گفت: آقای رییسی! هرچه می‌خواهید راجع به من بگویید. شما قاضی و دادستان روحانیت هستید. باید بپرسیم علما از دست شما چه کشیده‌اند. یک نکته اما برای شما دارم. لطفا امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا را حزبی و جناحی نکنید. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید بفرستید برای روستاها، این کار را بگذارید برای بعد از انتخابات.

وی اظهار کرد: آقای رییسی، آدم‌هایی که با اتوبوس از شهرها برایت می‌آورند، نهادهای انقلابی و امنیتی می‌آورند، با کدام پول است؟ چرا برخورد نمی‌کنید؟

روحانی سپس رو به مردم سخن گفت؛ مردم عزیز، ما با هم چهار سال پیش عهدی بستیم و با هم در برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم و بهانه‌ای که هر روز می‌توانست برای ما جنگ درست کند، یعنی پی‌ام‌دی را از این کشور دور کردیم و اکنون به مردم اعلام می‌کنم، آمادگی دارم که غیر از تحریم‌های هسته‌ای که برداشته شد، بقیه تحریم‌های ملت ایران را هم با قدرت بردارم.

وی افزود: ما با هم عهد بستیم که از رکود عبور کنیم و با هم این راه را ادامه خواهیم داد. عهد بستیم که تورم را کاهش دهیم و این کار را کردیم. با کشاورزان عزیز تعهد کردیم در گندم خودکفا شویم و شدیم. ما با همین عهدمان به راهمان ادامه خواهیم داد. ما آب‌های مرزی را به سرزمینمان برگرداندیم. ما با کمک مردم، با هم توانستیم دریاچه ارومیه را نجات دهیم و اگر اقدامات این دولت نبود، دریاچه ارومیه بطور کامل خشک شده بود.

وی ادامه داد: مردم، من با شما و ایثارگان و خانواده‌ها شهدا عهد بستم و بر اساس همین عهد، مطالبات باقیمانده خانواده شهدا را از سال ۷۶ تاکنون پرداخت کردیم. عهد من با شما، راستگویی و صداقت است.

به گزارش ایسنا، وی همچنین، در سومین مناظره‌ی شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع اقتصادی که بعدازظهر دیروز جمعه برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که به نظر جنابعالی فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست و در صورتی که رییس‌جمهور شدید چه برنامه‌ای در زمینه مدیریت و برنامه نقدینگی خواهید داشت؟  گفت: در مساله‌ی نقدینگی، مهم‌ترین مساله موضوع تورم است که باید کنترل شود.

وی همچنین در واکنش به اظهارات ابراهیم رییسی (نامزد دیگر انتخابات) خطاب به او اظهار کرد: ایشان می‌گویند که چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح پروژه‌ها به استان‌ها سفر می‌کنیم و از سمتی دیگر می‌گویند که در آنجا مصوباتی به تصویب رسیده است. این در حالی است که ما برای افتتاح مصوباتی که در گذشته داشته‌ایم به این سفرها رفته‌ایم. آقای رییسی؛ از افتتاح پروژه‌ها ناراحت هستید و می‌گویید که چرا قانون را اجرا کرده‌ایم؟ ظاهرا شما با مسائل قانونی آشنا نیستید در حالی که مدعی هستید قدری هم حقوق خوانده‌اید. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رییسی با بیان اینکه شما هنوز یک قاضی محترم هستید، گفت: شما قاضی بودید و هنوز هم هستید آن وقت اینجوری به مردم تهمت می‌زنید؟ من با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌ام و با هر کسی که تخلفی کرده باید با او با اشد مجازات برخورد شود.

روحانی اظهار کرد: آقای رئیسی می‌گویید با فساد مبارزه کنید در حالی که در پرونده ۱۲ هزار میلیاردی یک طرف آن، آن قاضی عزل شده بود و یک طرف دیگر همکار شما بود، که فرار کرد. طرف دیگر نیز یک مقام دولتی بود که امروز در ستاد شما حضور دارد. چرا با فساد روشنی که پرونده‌اش روشن است برخورد نکردید؟

 

برخی کاندیداها روش دولت قبل را دارند

وی در بخش دیگری از مناظره، در واکنش به سخنان دیگر رییسی درباره‌ی هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: بسیار مهم است مردم بدانند که عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال پیش هستند و خیلی روشن این موضوع را بر زبان می‌آورند که می‌خواهند مثل دولت قبلی که بین مردم پول پخش می‌کرد، پول پخش کنند.

وی ادامه داد: آن زمان هم دولت سابق باید ۱۷ هزار میلیارد یارانه می‌داد که تخلف ۴۲ هزار میلیاردی کرد، پرونده‌اش هم موجود است و امروز هم ۷۰ هزار میلیارد وجود دارد که می‌توان همه‌ی آن را به مردم داد اما در آن صورت باید وضعیت بهداشت به گذشته بازگردد و گازرسانی به روستاها متوقف شود اما ما معتقدیم که باید پرداخت یارانه‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند ولی یک نظام جامع برای بهداشت کشور تشکیل شود. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: باید کسانی که در فقر مطلق هستند بیایند و نام‌نویسی کنند و دولت نیز موظف است وسایل ضروری زندگی آنان را برایشان تامین کند. همچنین افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل ایجاد شود و آنانی که شغل مناسبی ندارند با شغل بهتری کار خود را ادامه دهند.

وی همچنین گفت: در مساله‌ی قاچاق و مفاسد اولین نکته مورد توجه این است که باید به  ریشه‌های آن بپردازیم. این‌که چرا قاچاق به وجود می‌آید؟

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اگر بتوانیم تولید داخلی را بالا ببریم و با قیمت ارزان به مردم عرضه کنیم دیگر قاچاق ایجاد نمی‌شود. الان در کشورهای دنیا قاچاق کالا معنی ندارد. وقتی از قاچاق حرف می‌زنند از قاچاق اسلحه و امثال آن صحبت می‌کنند.

روحانی همچنین گفت: باید فضایی آزاد برای بخش‌های خصوصی ایجاد کنیم نه اینکه خصولتی‌ها بیایند به عنوان فضای خصوصی فعالیت کنند. گروه‌هایی که حامی‌های نظامی دارند وارد فضای رقابت شوند و نگذارند رقابت واقعی بین بخش خصوصی ایجاد شود. وی بیان کرد: روستاهای مرزی ما باید تولید کننده و استان‌های مرزی صادر کننده باشند. به این صورت جلوی قاچاق کالا گرفته می‌شود؛ اگر یک رسانه‌ای یک کلمه گفت چرا فساد در املاک نجومی ایجاد شده است، نباید خبرنگار را بگیریم، بلکه باید آزادش بگذاریم تا حرفش را بزند.

 

بازار نفت را از عربستان گرفتیم

به گزارش ایسنا، وی افزود: دولت افتخار می‌کند که  بازار صادرات به کشور ما باز شد… ما در غرب کارون امروز ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم و قبلا حدود ۶۰ الی ۵۰ بشکه بود. وی افزود: قدرت اقتصادی ما به خاطر حضورمان در نفت است. در اوپک توانستیم حقمان را پس بگیریم. بازار را از عربستان پس گرفتیم و الان نسبت به نفت خام، میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پایش خواهد شد.

سرمایه بانکها را دو برابر کردیم

در بخش دیگری از این مناظره، حسن روحانی از رقبای انتخاباتی‌اش خواست تا منابع ایجاد شغل و یارانه که در شعارهای انتخاباتی خود می‌گویند را  برای مردم مشخص کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، مسکن، ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید، اظهار کرد: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای کشور بانک‌ها هستند و اساسا در بودجه عمرانی تصمیم ما بر این است که این بودجه را با همکاری بانک‌ها و تقویت آنها افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند، افزود: برخی از موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شدند که بخشی از وقت دولت را برای اصلاح و بازگرداندن پول مردم گرفت. کار زیادی برای بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی (میزان) انجام شد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز برای تقویت بانک‌ها، سرمایه آن‌ها را تقریبا دو برابر کرده‌ایم تا بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند. ما به بانک‌ها برای تولید نیاز داریم در همین راستا در سالی که گذشت حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ از تسهیلات بانک‌ها استفاده کردند و فعال شدند.

 

میخواهید از جیب مردم پول یارانه بردارید؟

روحانی تاکید کرد: از طریق بانک‌ها امروز سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: ما اگر بخواهیم فقر را ریشه‌کن کنیم باید اقتصاد به عنوان یک موضوع ملی ظهور پیدا کند باید بانک‌ها را تقویت کنیم. خوشحالم که همین امروز با یکی از بانک‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: برای رونق اقتصاد باید از سرمایه‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم، ما نیاز داریم که صادراتمان را افزایش دهیم.

روحانی با اشاره به وعده برخی از کاندیداها برای ارائه یارانه‌های مختلف خاطرنشان کرد: دوستان ما مرتب به مردم می‌گویند ما به شما پول برای ایجاد شغل و یارانه می دهیم، چرا مشخص نمی‌کنید که این پول‌ها از کجا می‌آید.

وی افزود: اگر منظورتان اخذ پول از بانک مرکزی است که یعنی پول مردم را از یک جیب بردارید و به جیب دیگرشان بدهید، در آن صورت تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی ایجاد می‌شود. این دوستان چرا منابعشان را اعلام نمی‌کنند.

روحانی سپس گفت: به طور کلی ۷۰ میلیارد کل یارانه نقدی و غیرنقدی ما است. آیا مردم پول نقد را بیشتر می‌پسندند یا اجرای طرح تحول سلامت را؟ ما برای شغل روستایی در دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با ارائه تسهیلات شغل روستایی را فعال کنیم.

 

دعوت از رییسی برای مناظره دو نفره

حسن روحانی  در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ادعاهای رییسی درباره مسائل کشور اظهار کرد: آقای رئیسی تا به‌حال چند بار گفته‌اند که خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم. به هر حال افرادی که در ستاد ایشان هستند و برایشان برنامه می‌ریزند در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام می‌دهیم.

وی خطاب به رئیسی اظهار کرد: شما مگر در قوه قضاییه نبوده‌اید پس چرا به این موضوع رسیدگی نکرده‌اید که آمریکایی‌ها ۳/۸ میلیارد دلار پول ملت را بلوکه کنند؟ شما که در سازمان بازرسی کل کشور بودید چه کردید؟ در آن دولت نفت به یک فاسد سپرده شد،‌ شما چه کردید؟ در دولت قبلی از جمله کسانی که با شما در قوه قضاییه همراه بودند ریاست سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده گرفتند و آن مسائل پیش آمد، ‌شما چه کردید؟‌ شما هم در بازرسی کل کشور و هم در قوه قضاییه بودید،‌ چطور به این مسائل رسیدگی ‌کردید؟

روحانی ادامه داد: مگر در دوران دولت قبلی قوه قضاییه نبوده است؟ چطور الان تا موضوعی پیش می‌آید سخنگوی قوه قضاییه آن را اعلام می‌کند که البته اشکالی هم ندارد و خوب است اما باید عدالت هم رعایت شود. مگر در دولت قبلی سخنگوی قوه قضاییه و سازمان بازرسی نبود؟ آن زمان که مردم برای خرید مواد دارویی و بهداشتی در خیابان صف می‌بستند  و در بازار سوزن برای تزریق پیدا نمی‌شد شما چه کاری انجام دادید؟

وی اظهار کرد: ما که دو سال است در موضوع گندم خودکفا شده‌ایم آیا موضوعات را به آینده حواله داده‌ایم؟ امروز ۲۱ میلیون تن  به مواد غذایی افزوده شده است. آیا ما موضوعات را به آینده حواله می‌دهیم؟

 

بانکها را در مسیر درست قرار دادیم

روحانی با اشاره به تلاش کشاورزان برای خودکفایی گندم و پرداخت ۱۷ برابری از سوی دولت به آن‌ها در مقایسه با سال ۹۱ خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که کار ما بدون نقص و اشکال است، بلکه معتقدیم که باید بتوانیم مسائل را بیشتر حل و فصل کنیم. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به میزان معوقات بانکی دولت گفت: در ابتدای دولت یازدهم میزان معوقات بانکی ۱۵٫۱ درصد بوده است که این میزان امروز به حداکثر ۱۰ درصد رسیده است در نتیجه ما توانسته‌ایم بانک‌ها را در مسیری درست قرار دهیم.

نظارتی که امروز در بانک‌ها انجام می‌شود به هیچ‌وجه با دولت قبل قابل مقایسه نیست. وی اظهار کرد: آقای قالیباف در بانک خود می‌داند که نظارت بانک مرکزی امروز خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است. البته در این زمینه مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود داشته و رهبری نیز دستوراتی فرموده‌اند که همه کمک کرده‌اند. روحانی گفت: امروز ۹ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان پرداخت شده است. همچنین ۴۳ درصد تسهیلات بیشتر از قبل پرداخت شد. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه نباید غیراخلاقی حرف بزنیم، خطاب به قالیباف خاطرنشان کرد: آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می‌برید؟ شما که نیاز ندارید؛ در طول این چهار سال با همه امکانات خود علیه دولت کار کردید و به همراه دوستان خود هر روز دولت را تخریب کردید و ساختمان‌های مجللی در شمال تهران گرفتید و شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید و تمام تیترهای روزنامه شما علیه دولت بوده است؛ شما دیگر نیاز نیست بیش از این تخریب کنید. این روزها نیز شبانه سی‌دی و جزوه‌هایی از سمت دوستان شما پخش می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت تصمیم خود را اعلام خواهند کرد.۰ وعده کاذب ایجاد شغل با پتروشیمی

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به قالیباف گفت: من از آقای قالیباف سوال دارم که ایشان راجع به رشد اعلام کردند که درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می‌کنند، یعنی رشد ۲۶ درصدی. ما در هیچ کجای دنیا سابقه چنین رشدی را نداریم. ایشان بگویند که در کدام کشور چنین رشدی بوده است. یکی در چین  بود که یکی دو درصد رشد هشت درصدی اقتصادی خوبی داشتند و بعد ایشان می گوید که ما پتروشیمی راه می اندازیم و ۶۰۰ الی ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما میلیون ها تن پتروشیمی الان ایجاد می‌کنیم پس کو آن اشتغال؟ حدود ۹ میلیون تن پتروشیمی در این دولت اضافه کردیم. پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیر مستقیمش ۱۶ هزار نفر است و در ایران شغل مستقیم و غیرمستقیمش ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر می شود. رشد از طریق بهره وری ایجاد می‌شود. ایشان باید بگویند چه مقدار از طریق بهره وری ایجاد می‌کند. چه مقدار از طریق اشتغال ایجاد می‌کند و چه مقدار سرمایه فیزیکی مصرف می‌کند.

وی تاکید کرد: در این دولت برای اولین بار بعد از چشم‌انداز به بالای رشد هشت درصد رسیدیم؛ یعنی در ۱۰ الی ۲۰ سال گذشته چنین رشدی را شاهد نبودیم. ما می‌توانیم در دولت بعد آن را ادامه دهیم با رشد خوب و کاهش تورم.