شهردار کرمان در گفتوگو با استقامت مطرح کرد

همه دلمان برای بامکرمان میسوزد

تلهکابین ۴ ماه دیگر به بهرهبرداری میرسد

اسما پورزنگی آبادی – پروژه‌ی احداث تله‌کابین و هتل بام‌کرمان که یکی از جدی‌ترین اعتراضات مدنی مردم کرمان در حاشیه‌ی آن تولد یافت، هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری‌ موسسه مالی و اعتباری ملل (عسکریه سابق) در حال اجراست.

دو سال پیش، در جریان تشکیل یک کمپین مجازی، مخالفت‌های بیشماری نسبت به این تصمیم صورت گرفت.

برخی که خود را دوست‌دار میراث فرهنگی معرفی می‌کردند این پروژه را ضد میراثی و برخی دیگر که خود را دوست‌دار محیط زیست می‌دانستند آن را ضد زیست محیطی می‌دانستند و در حالی‌که حاشیه‌های زیادی اطراف پروژه شکل گرفته بود، ناگهان شعله‌ی اعتراضات فرو‌کش کرد.

شهردار کرمان اکنون به استقامت می‌گوید که به آن دغدغه‌ها پاسخ مثبت داده شده است.

پنجشنبه‌ی گذشته، استاندار کرمان به همراه جمعی از مدیران از این پروژه بازدید کردند و به همین بهانه از علی بابایی؛ شهردار کرمان خواستم تا درباره‌ی آخرین وضعیت آن توضیح دهد که در ادامه می‌خوانید:

 

آقای بابایی! بفرمایید پیشرفت پروژهی بام‌‌کرمان اکنون در چه مرحلهای است و دربارهی آخرین جزییات این پروژه نیز توضیح دهید.

جاده‌ی دسترسی دو منظوره بوده؛ هم برای تله‌کابین و هم برای پروژه‌ی بام‌کرمان، یعنی هتل و مجموعه‌ی فرهنگی و اجتماعی بالای کوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جاده اکنون ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و الان بیل مکانیکی برای رفتن بالای کوه از این جاده استفاده می‌کند و هم‌زمان کار احداث تله‌کابین نیز در حال انجام است. از هشت پایه‌ی تله‌کابین شش پایه نصب شده، دو فونداسیون هم بالای کوه قرار می‌گیرد که بیل مکانیکی دارد جای آن را آماده می‌کند تا طی چند روز آینده نصب شود. بقیه‌ی تجهیزات تله‌کابین در مبدا نصب شده است و منتظرند دو پایه‌ی بالایی نصب و بقیه‌ی کارها انجام بشود.

تاکنون این پروژه چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا چه زمانی به بهرهبرداری میرسد؟

همه‌ی تجهیزات غیر از کابین‌ها به کرمان رسیده است. از لحاظ ریالی ۸۵ درصد کار تمام و همه‌ی تجهیزات خریداری شده ولی به لحاظ اجرایی، پروژه ۷۵ درصد پیشرفت دارد. فونداسیون‌ها که ریخته شود، ظرف چهار ماه آینده به بهره‌براری می‌رسد.

مبلغ سرمایهگذاری تلهکابین چقدر است؟

تا مرحله‌ی خرید تجهیزات، سرمایه‌گذار حدود ۲۴ میلیارد تومان هزینه انجام داده است و با احداث ایستگاه‌های مبدا و مقصد عدد به ۳۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مسیر تلهکابین دقیقا از کجا شروع میشود و در هر بار رفت یا برگشت چند مسافر را جابهجا میکند؟

۲۰ کابین دارد که دو کابین آن VIP و شیشه‌ای بوده و مابقی کابین‌ها هشت نفره و شش نفره هستند.

طول مسیری که تلهکابین طی میکند چقدر است؟

یک‌هزار و ۵۸۰ متر.

مبدا آن کجاست؟

در آکس گنبد جبلیه بالا می‌رود. سرمایه‌گذار مسیری را انتخاب کرده‌ که حتی یک درخت هم قطع نمی‌شود. کسانی که بالا می‌روند، هم گنبدجبلیه را می‌بینند، هم زیرپایشان جنگل است. پنج، شش گزینه پیشنهاد شده بود که این، انتخاب و نهایی شد.

ارتفاع تلهکابین از سطح زمین چقدر است؟

از مبدا ۱۷۰ متر تا بالا اختلاف سطح داریم، البته پایه‌ها از سطح صفر نصب نمی‌شوند و در مجموع ۱۷۸ متر بالای سطح زمین قرار دارد.

آخرین جزییات پروژهی بام را هم توضیح میدهید؟

بام‌کرمان اول فقط هتل بود؛ اما خود مشاور و سرمایه‌گذار پیوست زیست محیطی و فرهنگی و اجتماعی را ضمیمه پروژه‌ کردند و قرار شد علاوه بر هتل، مجموعه‌های دیگری مثل یک مسجد خیلی بزرگ در ضلع شرقی هتل ساخته شود و چون اختلاف سطح دارند، قرار شد سرمایه‌گذار یک پل معلق که جذابیت بالایی دارد را هم احداث کند. در پیوست زیست‌محیطی به‌خاطر این‌که نمای کوه‌هایی که جاده در آنجا اجرا شده نازیبا نباشد، سرمایه‌گذار تعهد کرده که در همه‌ی شیب‌ها فضای سبز و گاهی در ترکیب با آبنما ایجاد کند تا بدنه‌ی کوه زخمی نماند.

هتل بامکرمان چند ستاره است؟

پنج ستاره. طراحی اولیه‌ی آن انجام شده و در حال پیگیری و جمع‌بندی نهایی هستند؛ باید نقشه‌ها به تایید میراث فرهنگی و محیط زیست و شهرداری برسد تا تعداد طبقات و نمای آن طبق ضوابط اجرا بشود.

این پروژه در چند هکتار زمینِ بالای کوه اجرا میشود؟

سه هکتار زمین در مالکیت سرمایه‌گذار است. ما هم قول دادیم پنج هکتار دیگر به سرمایه‌گذار بدهیم تا در آن فضای سبز ایجاد کند.

این پنج هکتار هم در مالکیت سرمایهگذار خواهد بود؟

خیر. ما صورت جلسه‌ی واگذاری و سند برای این پنج هکتار نداریم. دیدیم احداث هتل به‌تنهایی در بالای کوه فایده ندارد؛ قرار شد در سه‌هکتار ساخت‌وساز را انجام بدهند، در پنج هکتار هم فضای سبز ایجاد کرده و هزینه‌ی نگهداری آن را خودشان بپردازند.

مبلغ سرمایهگذاری برای بامکرمان چقدر است؟

حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه‌ی اولیه‌ی آن است.

سهم و آوردهی شهرداری چقدر است؟

زمین و پروانه که سهم ما بوده و قرار شده استانداری تامین آب و برق و گاز برای سرمایه‌گذار انجام بدهد.

زمین و پروانه چقدر میشود؟

دقیق در ذهنم نیست فکر می‌کنم ۱۰،۱۲ میلیارد تومان شد. زمین را از راه و شهرسازی گرفتیم و قیمت‌گذاری کردیم و پروانه‌ی ساخت را هم ما به‌عنوان شهرداری به سرمایه‌گذار می‌دهیم.

هتل بامکرمان تا کی به بهرهبرداری میرسد؟

اصل هتل قرارداد چهار ساله دارد. نقشه‌ها که تایید بشود، کار شروع و چهار سال دیگر تمام می‌شود.

روز پنجشنبه در جریان بازدیدی که از پروژهی بامکرمان صورت گرفت، در خبرها خواندم استاندار کرمان گفته درآمد این پروژه از چاههای نفت خوزستان کمتر نیست. مگر طبق محاسبات شما، چه درآمدزایی قرار است از این پروژه برای کرمان انجام بشود؟

این را از خود آقای استاندار سوال کنید. از نظر من هم ایشان درست می‌گویند؛ بحث این است که اگر درآمدهای صنعت گردشگری را با هزینه‌هایی که برای استحصال نفت می‌کنیم و درآمدی ناپایدار کسب می‌کنیم مقایسه شود، اهمیت چنین پروژه‌هایی بیش‌تر نمایان می‌شود. اگر تله‌کابین فقط یک روز اقامت گردشگران در کرمان را بیش‌تر کند، تحول زیادی در اقتصاد شهر و مردم ایجاد می‌کند.

همچنین آقای رزمحسینی گفته که تلهکابین در جنوبشرق کشور تحول ایجاد میکند. قرار است این پروژه برای جنوبشرق کشور چه بکند؟

ببینید؛ این، اولین تله‌کابین در جنوب‌شرق کشور است که در کرمان احداث می‌شود. ضمن این‌که ما مشابه جنگل دست‌کاشت قائم هم در جنوب‌شرق نداریم. این پروژه برای گردشگرانی که به کرمان می‌آیند جذابیت فراوانی ایجاد خواهد کرد.

اواخر سال گذشته تصاویری در فضای مجازی دست به دست میشد که نشان میداد تکه سنگهای بزرگی از دامنهی کوه و محل اجرای پروژه غلتیده و روی درختان جنگل افتاده و آنها را شکسته بودند. حجمی از خساراتی که این پروژه تاکنون به جنگل وارد کرده به دست آوردهاید؟

بعضی از این تخریب‌ها ناگزیر بود. پیش‌تر، یکی از نگرانی‌های جدی در مورد تخت درگاه قلی‌بیگ بود که می‌گفتند انفجارها ممکن است به این بنای تاریخی آسیب بزند. اقدامات زیادی انجام شد و خوشبختانه مشکلی پیش نیامد. در حوزه‌ی معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی و خدمات شهری نظارت و بررسی و تجزیه و تحلیل در مورد خسارات احتمالی انجام شده است.

چه تعداد درخت قطع شد؟

تراکم درختان آنجا زیاد نبود. برخی سنگ‌ها که درشت بودند بین درختان گیر کردند ما با جرثقیل آزادشان کردیم. خسارت زیاد نبود و گریزی هم از انفجار نبود.

در جریان کمپین بامکرمان دوستداران میراث دغدغههایی داشتند. چطور به این دغدغهها پاسخ دادید؟

میراث فرهنگی به سرمایه‌گذار مجوز داده و اکنون هم، چون یک سال از زمان صدور مجوز گذشته، قرار شد مجدد تمدید کند. آقای استاندار و معاونان ایشان و مدیران همه دلشان می‌سوزد و مراقب هستیم ضوابط رعایت شود. تا الان هم همه‌ی مجوزها داده شده است. این‌که گفتم در شیب‌راهه‌ها فضای سبز ایجاد می‌شود، به‌خاطر حساسیت محیط زیست بود. یا نمای ساختمان را میراث فرهنگی باید تایید کند و تعداد طبقات را شهرداری باید مجوز بدهد. این‌ها همه به‌خاطر حساسیت‌هایی بود که در مورد این پروژه از سوی مردم ایجاد شد.

یک نگرانی هم از فاضلاب هتل وجود داشت. برای این چه تصمیمی گرفتید؟

همه‌ی اقدامات به تایید محیط زیست می‌رسد و محیط زیست می‌گوید که سرمایه‌گذار برای دفع فاضلاب چه باید بکند.

چرا میراث فرهنگی مجوز یکساله داده است؟

میراث فرهنگی به دلیل این‌که ممکن است دستورالعمل‌های جدیدی پیدا کند و تغییراتی ایجاد شود، مجوز را یک ساله می‌دهد.