در نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مطرح شد

محدودیت اعتبارات حمایت از موسیقی نواحی را متوقف نمیکند

گروه فرهنگ و هنر – دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با محور منظومه خوانی از ۶ تا ۹ تیر ماه در کرمان برگزار می‌شود. در همین راستا و در روز دوشنبه ۲۹ تیر ماه یک نشست خبری با حضور فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان و دبیر اجرایی جشنواره، احمد صدری دبیر علمی، و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی در تالار وحدت برگزار شد.

 

برگزاری هفته فیلم موسیقی نواحی در سه استان دیگر

در ابتدای این برنامه،  فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی در بخشی از صحبت‌هایش  به مکتب خانه‌های موسیقی اشاره کرد و با بیان اینکه  یکی از این مکتب خانه‌ها در سال گذشته افتتاح شده اظهار امیدواری کرد که امسال در سه استان دیگر این مکتب‌خانه‌ها افتتاح شوند.

او همچینن با اشاره به جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای نواحی که سال گذشته در سطح کشور برگزار شدند، اظهار کرد: «همه‌ی این جشنواره‌ها مورد حمایت دفتر موسیقی بودند. محدودیت منابع و اعتبارات ممکن است حرکت حمایت از موسیقی نواحی را کم کند اما متوقف نمی‌کند. ۲۵۰ میلیون از بودجه‌ی امسال را دفتر موسیقی و بقیه را استان کرمان تامین می‌کند. کل بودجه هم ۵۰۰ میلیون تومان است.»

طالبی تاکید کرد: «تفاهم‌نامه‌ای سه ساله بسته شده که جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شود. بر اساس این تفاهم‌نامه، امسال دومین دوره جشنواره‌ است که در کرمان برگزار می‌شود. من هم معتقدم که این جشنواره می‌تواند در استان‌های دیگر هم برگزار شود.»

او ادامه داد: «در سه استان گیلان، آذربایجان شرقی و لرستان هفته‌ فیلم موسیقی نواحی هم‌زمان با جشنواره برگزار می‌شود. علاقه‌مند هستیم که در استان‌های دیگر هم این جشنواره برگزار شود اما لازم است که استان میزبان آمادگی و تمایل برای برگزاری جشنواره را داشته باشد.»

 

برگزاری جشنواره در ۱۰ شهرستان استان کرمان

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان هم با اشاره به اینکه علاوه بر کرمان این جشنواره در ۹ شهر از جمله بم، رفسنجان، سیرجان، جیرفت و … برگزار می‌شود گفت: «ما تلاش کرده‌ایم که تمامی مهمانان عزیز در بهترین هتل کرمان، هتل پنج ستاره پارس استراحت کنند و بهترین پذیرایی‌ها و حمل و نقل آسان برای دوستان فراهم شود.» او همچنین ایجاد دبیرخانه موسیقی نواحی با همراهی مدیرکل دفتر موسیقی در کرمان را اتفاقی خوب عنوان کرد و افزود: «محل برگزاری اجراها یک فضای روباز در یکی از پارک‌های شهر کرمان با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر در نظر گرفته‌ شده‌است. اجراهای بخش رقابتی و دیگر بخش‌ها هم در سالن‌های مجهزی برگزار می‌شوند».

احمد صدری دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم با بیان اینکه تعداد  ۱۱۰ نفر که آثار آنها بهترین‌های آثار ارسالی با تم منظومه خوانی بوده‌است برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند گفت: « هر روز صبح ساعت ۱۰ تا ۱۲ جلسه‌های پژوهشی داریم که موضوع اصلی آن منظومه‌خوانی است. سه برنامه‌ پژوهشی در این زمینه داریم و برنامه‌های دیگری هم هست که اگر قطعی شود عملی می‌کنیم. گروهی آلمانی هم در کرمان برای برخی از پژوهشگران خاص ایرانی، کارگاه‌هایی را دارند. » در پایان جلسه پوستر جشنواره رونمایی و جدول اجراهای دهمین جشنواره موسیقی نواحی منتشر
شد.