واکنشها به کنارهگیری آیتالله جعفری به اوج رسید

نة استان به استعفاء

گروه جامعه – «ایشان همیشه در خلال خطبه‌ها بذر محبت پاشیدند». این، توصیفی است که چندی پیش، سید محمود علوی؛ وزیر اطلاعات، درباره‌ی آیت‌ا… سید یحیی جعفری آن را به‌کار برد و یکی از ده‌ها شایستگی‌ فردی را یادآور شد که این روزها، مردم کرمان؛ اعم از شخصیت‌های برجسته‌ی مذهبی، سیاسی، فرهنگی و حتی انبوه بی‌شماری از مردم عادی، خواهان آن هستند تا از استعفای خود انصراف دهد و وقتی شنیدند ایشان نامه‌ی استعفای خود را به مقام معظم رهبری ارسال کرده است، با پیام‌های مهرآمیز خود، هزاران‌ بار خواستار ردّ این استعفا شدند.

آیت‌الله جعفری را بی‌اغماض «پدر معنوی کرمان» می‌خوانند. سید محمدجواد حجتی‌کرمانی که خود از فضلا و روحانیون صاحب‌نام و صاحب جایگاهی علمی و مذهبیِ والا در کرمان و کشور است، در وصف آیت‌الله جعفری در روزنامه‌ی اطلاعات چاپ ۲۷ تیرماه امسال می‌نویسد: «به‌پندار حقیر، آقای جعفری به حق یکی از نمونه‌های عدالت در گفتار و رفتار است و به جز آنچه مربوط به انسان غیر معصوم است، از ایشان هیچ‌گاه رفتار پنهان و آشکاری که نشان از خروج آگاهانه یا ناآگاهانه از مسیر صداقت و رفاقت و دوستی و صلح و وحدت صفوف انقلاب باشد، دیده نشده است».

وی در بخش دیگری از نوشته‌ی خود یادآور می‌شود: «مردم کرمان باید قدر امام جمعه محبوب‌شان را بدانند. نمی‌دانم که پاره‌ای، به‌خصوص بعضی از دوستان جوان ما به سائقه انقلابی بودن، پاره‌ای از مواضع مصلحت‌جویانه و وحدت‌آفرین و آرام و ملایم آقای جعفری را که ـ فوق‌الخطوط هستندـ بر نمی‌تابند ولی باید بدانند برای ایشان اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی نمی‌کند و در نتیجه‌ی سیاست‌ ملایم ایشان است که استاندار کرمان، برادر عزیز جبهه‌ای سابقه‌دار ما ـ علیرضا رزم‌حسینی عزیز در ظل حمایت بی‌دریغ ایشان ـ بدون این‌که کم‌ترین مداخله‌ای در کار اجرایی داشته باشند، موفق به انجام بسیاری از اصلاحات ـ پیشرفت‌های عمرانی ـ و نیز فرهنگی و اجتماعی در سطح استان کرمان شده است».

حجتی‌‌کرمانی در مقدمه‌ی این یادداشت خود، چکیده‌‌ای از سخنان وزیر اطلاعات در وصف آیت‌الله جعفری را آورده است؛ دکتر علوی هفدهم تیرماه امسال، در آیین رونمایی از کتاب ۲۰ جلدی وزارت اطلاعات با عنوان «انقلاب اسلامی در کرمان به روایت ساواک» به تجلیل از شخصیت آیت‌ا… جعفری پرداخت؛ در این آیین، از کتاب آیت‌الله جعفری به روایت اسناد ساواک نیز رونمایی شد.

حجتی‌کرمانی که خود نخستین امام جمعه کرمان پس از پیروزی انقلاب بوده است، می‌نویسد: «مطلب مهم دیگر آقای علوی (در این آیین) این بود که «آقای جعفری به جایگاه نماز جمعه شخصیت داد». این گفته مقرون به این حقیقت است که امامت جمعه‌ی آقای جعفری، با همه‌ی فراز و نشیب‌ها و کارشکنی‌هایی که پاره‌ای از آن‌ها در زمان حضرت امام خمینی (ره) رخ داد به‌راستی می‌تواند به این مقام، عزت و حرمت ببخشد و برای دیگران به‌خصوص امام‌های جمعه‌ جوان درس‌آموز و الگو باشد».

حجتی‌کرمانی نوشته‌ی خود را این‌گونه به پایان می‌برد: «من این امتیاز را هم برای آقای جعفری قائلم که ایشان مصداق «البلاء للولاء» یعنی بلا برای دوستان است. آقای جعفری طی این سال‌ها علاوه بر مصیبت از دست دادن برادر، همسر و پسر، چند مصیبت دیگر هم دیده‌اند؛ چند نوه‌ی ایشان همراه داماد و دختر زاده‌شان بر اثر تصادف از دنیا می‌روند و حقیر در تسلیتی، ایشان را سیدالمصائب خواندم و راستی تحمل این همه مصیبت با داشتن مسوولیتی سنگین مثل امامت جمعه، کار هرکسی نیست و این را من لطف الهی و تایید الهی برای این سید جلیل‌القدر می‌دانم که او را پایدار و استوار داشته…».

چندی است که زمزمه‌هایی مبنی بر کناره‌گیری آیت‌ا… جعفری شنیده می‌شد. ایشان نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان هستند که از تاریخ ۱۵ خردادماه ۱۳۵۹ با حکم حضرت امام (ره) به‌عنوان امام جمعه کرمان منصوب شدند.

آیت‌ا… جعفری متولد سال ۱۳۱۰ خورشیدی در روستای جور واقع در شهرستان کوهبنان بوده و براساس آنچه که در مقدمه‌ی کتاب «آیت‌ا… سید یحیی جعفری به روایت اسناد ساواک» آمده، شروع فعالیت سیاسی و انقلابی ایشان به سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد؛ آن زمان که طلبه‌ای جوان در قم بوده و با آراء و اندیشه‌های حضرت امام آشنا شده. پس از آن تاکنون، آیت‌ا… جعفری به گواهی بسیاری از شاهدان؛ اعم از دوستان و دشمنان، چه در دوران نهضت و چه پس از پیروزی انقلاب در صف یاران امام و انقلاب بوده‌ و هستند.

سرانجام زمزمه‌ها و شایعات مبنی بر کناره‌گیری آیت‌ا… به واقعیت پیوست و شامگاه سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۹۶ خبر رسمی از کناره‌گیری ایشان به مردم رسید. برخی آن را مربوط به فشارهایی دانستند که از سوی سیاسیون و از مدت‌ها قبل آغاز شده بوده است. «گفتار نو» صبح چهارشنبه‌ی گذشته در این‌باره نوشت: «هم‌زمان با مراسم رونمایی از کتاب آیت‌الله جعفری به روایت اسناد ساواک، حجت‌الاسلام تقوی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به کرمان آمد و در اتفاقی قابل ‌تأمل در مراسم رونمایی از کتاب آیت‌الله شرکت نکرد. گفته می‌شود وی در جلسه‌ای خصوصی با آیت‌الله وی را برای استعفا متقاعد می‌کند. پس از اطلاع بسیاری از چهره‌های موثر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی نظامی تماس‌های فراوانی از سوی آنها با آیت‌الله گرفته می‌شود تا وی را برای استعفا ندادن متقاعد کنند. آیت‌الله جعفری نیز در برخی محافل عنوان کرده بود که به رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه برای استعفا تعهد اخلاقی داده است».

در فاصله‌ی کوتاهی از انتشار خبر، گروه‌های مختلف مردمی در فضای مجازی گرد هم آمده و با تشکیل کمیپن «نه به رفتن آیت‌ا… جعفری» به این مساله واکنش نشان داده و هریک از دیدگاه خود، ضرورت حضور ایشان در جایگاه کنونی را متذکر شدند.

 

نامه بزرگان کرمانی به رهبری

پس از این نیز، نامه‌ای با امضای ۳۰۰ نفر  از فرهیختگان و شخصیت‌های برجسته‌ی استانی و ملی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی کرمانی به رهبر انقلاب رسید. حجتی‌کرمانی در این‌باره به «قانون» گفت:« در این نامه آمده است که با توجه به سابقه انقلابی ایشان و اینکه ایشان محور اعتدال گروه‌های سیاسی در استان کرمان هستند با این استعفا موافقت نکنند».

وی افزود: «رهبری بارها گفته‌اند من رسم ندارم که منصوبین امام راحل(س) را دست بزنم و حکم این افراد را تمدید می‌کنم؛ مگراین‌که خودشان تمایلی به فعالیت نداشته باشند و استعفا دهند. اما مخالفان از این صحبت رهبری سوءاستفاده می‌کنند و می‌خواهند فضا را به‌گونه‌ای پیش ببرند که افراد منصوب امام(س) در شرایطی قرار بگیرند که مجبور به استعفا شوند، و نباید بگذاریم این افراد به هدف خود برسند».

حجتی‌کرمانی شخصا نیز نامه‌ای جداگانه برای ابقای آیت‌ا… جعفری برای مقام معظم رهبری نوشته است.

 

رایزنی استاندار برای ابقاء آیتا…

علیرضا رزم‌حسینی؛ استاندار کرمان نیز هم با ارسال پیامی خواستار ابقای جعفری شد و هم در گفت‌وگو با قانون از رایزنی برای مجاب کردن آیت‌ا…  جعفری برای بازپس‌گیری استعفا خبر داد.

وی در این‌باره گفته است:« آقای جعفری از شاخصه‌های انقلاب اسلامی و نماد اعتدال در استان کرمان هستند و با همه‌ی دولت‌ها رابطه‌ی خوبی داشته‌اند و بدون هیچ‌گونه دخالتی در کارهای اجرایی، توصیه‌های عدالت‌بخش به ما داشته‌اند. تلاش‌ها برای منصرف‌ کردن ایشان از استعفا ادامه دارد». او در ادامه از تماس تلفنی خود با تقوی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خبر داده و افزوده است: «در تماس با آقای تقوی از ایشان درخواست کردم با استعفای ایشان موافقت نشود؛ که ایشان در پاسخ به من گفتند ما بنایی به تغییر ایشان نداریم».

آیت‌ا… جعفری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان در روز دوم پس از انتشار خبر استعفا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: «به علت کهولت سن، ادامه‌ی مسوولیت به عنوان نماینده ولی‌فقیه برایم مقدور نیست و به همین دلیل استعفای کتبی خود را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردم». او در این گفت‌وگو بی‌آن‌که در این‌باره توضیحی بدهد که آیا استعفایش به‌دلیل فشارهای سیاسی بوده یا خیر، به این گفته بسنده کرد که؛ «منتظر امر رهبری در رابطه با این موضوع هستم».

در همین‌ حال، خبرگزاری ایلنا نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با فرزند امام جمعه کرمان، بر این فشارهای سیاسی صحه گذاشت؛ فرزند آیت‌ا… جعفری به ایلنا گفت که استعفای پدرش به‌خاطر برخی فشارها بوده است.

سید هادی جعفری افزود: «آیت‌ا… جعفری برای اقامه‌ی نماز جمعه مشکل جسمی ندارد». او از ماجرایی پرده برداشت که ظاهرا بهانه‌ای برای تشدید این فشارهای سیاسی شده است. جعفری گفته است: «پدرم یک ماه پیش هنگام اقامه‌ی نماز عید فطر، چند لحظه دچارمشکلات تنفسی شد اما نماز بدون هیچ مشکلی برگزار شد. از‌‌ همان زمان برخی افراد این‌طور وانمود کردند که ایشان مشکل تنفسی دارد و از مسوولیت امام جمعه کرمان کنار برود». وی تصریح کرده است: « آیت‌ا… جعفری برای اقامه‌ی نماز جمعه مشکلی از نظر سلامتی ندارند و مثل ۳۷ سال گذشته کارهای خودشان را انجام می‌دهند و هیچ‌گونه کسالتی نیست که مانع اقامه نماز توسط ایشان شود و این استعفا تحت برخی فشار‌ها بوده است».

واکنش جمع کثیری از مردم کرمان؛ همراه با فعالان فرهنگی و هنرمندان، روحانیون و چهره‌های سیاسی به این مساله ادامه دارد.

صبح پنج‌شنبه نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در اینستاگرام خود نوشت: «آیت‌ا… جعفری یار دیرین امام و انقلاب و امام جمعه با سابقه‌ی کرمان، نماد روحانیت روشن‌ضمیر، آگاه، خوشنام و معتدل است که خبر استعفایش نگرانم کرد».

در کمپین نه به رفتن آیت‌ا… جعفری که تا بعدازظهر پنجشنبه‌ی گذشته تعداد اعضای آن به حدود هشت هزار نفر رسیده است، فراخوان داده شده که همگان برای حمایت از ابقای ایشان، در نماز جمعه‌ی این هفته شرکت کنند.

حجت‌الاسلام علوی در تجلیل از آیت‌ا… جعفری گفته است: «ایشان عزیز، محترم، گرامی و نور چشم مردم هستند. چه امام جمعه باشند و چه نباشند…؛ ارزش ایشان ذاتی است و ارزش ذاتی با «ما به العرض» کم و زیاد نمی‌شود».

خطبه‌های نماز جمعه این هفته به امامت آیت‌ا… جعفری برگزار شد.