علیاکبر مشرفی در گفتوگو با استقامت:

میتوانم شهردار بشوم

اسما پورزنگی آبادی – او همچنان در حال تلاش برای نقش‌آفرینی در روند توسعه‌ی شهر کرمان است. در انتخابات شورای چهارم شهر کرمان توانست در قامت یک فعال اقتصادی، وارد این پارلمان محلی بشود. پس از این، از سال سوم به بعد، در دو دوره انتخابات هیات رییسه، هشت رای از اعضای شورا گرفت و به‌عنوان رییس شورا انتخاب شد‌.

سپس در انتخابات شورای پنجم شهر کرمان شرکت کرد و توانست به شورا راه یابد و اکنون می‌گوید که برای شهردار شدن هم آمادگی کافی دارد.

این روزها منتخبین شوراها در سراسر کشور مشغول بررسی کاندیداهایی هستند که قصد دارند آن‌ها را به شهرداری برسانند. در کرمان، این جلسات پشت درهای بسته برگزار می‌شود و هیچ‌یک از منتخبین هم، از کاندیداهای مدنظر چیزی نمی‌گویند و همه‌چیز در ابهام قرار دارد.

از مشرفی هم خواستم تا در این‌‌باره اطلاعاتی در اختیار افکار عمومی بگذارد. او هم حاضر نشد چیزی بگوید. صحبت‌های او را در این گفت‌وگو بخوانید.

از مشرفی خواستم درباره‌ی اولویت‌های خود نیز بگوید که در ادامه می‌‌آید:

 

آقای مشرفی؛ شما از فرآیند انتخاب شهردار توسط منتخبین شورای پنجم اطلاعی دارید؟ در جلساتی که هر یک از دو گروه منتخبین در اینباره برگزار میکنند حضور دارید؟

بنده اطلاع زیادی از این موضوع ندارم و در هیچ جلسه‌ای هم شرکت نکردم.

اما منتخبین لیستهای اصلاح طلبان و اصولگرایان در حال بررسی گزینههای انتخاب شهردار هستند. نقش شما در اینباره چیست؟

بنده در انتخابات مستقل بودم و همچنان هم مستقل خواهم ماند. منتظر تشکیل رسمی شورای پنجم هستم. در جلسات عمومی، نظرم را در جایگاه یک عضو شورا درباره‌ی کاندیداهایی که مطرح می‌شود خواهم داد. امیدوارم کسی به عنوان شهردار انتخاب شود که بتواند مسوولیت این بار بزرگ را در شرایط خیلی سختی که در حال حاضر شهرداری کرمان دارد بر دوش بکشد.

کاندیداهایی که خود شما مدنظر دارید چه افرادی هستند؟

کاندیداهایی مدنظر من هستند که آن‌ها را در صحن علنی معرفی خواهم کرد.

نام این افراد را بگویید.

هنوز کسی را نهایی نکردم و باخود کسانی که مدنظرم هستند هم صحبت نکردم؛ بهتر است از کسی نام نبرم.

خوب الان اسامی افرادی که مدنظرتان هستند را بگویید. آنها نشریه ما را ببینند نظرشان را به شما میدهند. یک نفرشان حتما آقای بابایی شهردار فعلی کرمان است. درست میگویم؟

چند نفر هستند؛ چون هنوز با خودشان صحبت نکرده‌ام اجازه دهید نامی از کسی نبرم.

در شورا به کدام گروه می پیوندید؟ تا الان با هیچیک از دو گروه منتخب شورا جلسه داشتهاید؟

هرکس دعوتم کند به همان جلسه‌ خواهم رفت که دعوتم کرده‌اند. تا حالا هم یکی، دو جلسه شرکت کرده‌ام.

با منتخبین لیست اصلاحطلبان جلسه داشتید یا اصولگراها؟

هرکس دعوتم کند می‌روم.

ممکن است بفرمایید با کدام گروه بیشتر رفت و آمد دارید؟

اجازه بدهید این مساله را به شما نگویم. من به عنوان یک فرد مستقل در خدمت همه‌ی اعضای شورا خواهم بود.

اولویتهایتان را برای شورای پنجم تعیین کردهاید؟

من شخصا فکر می‌کنم تداوم برنامه‌هایی که شورای چهارم در حال اجرای آن بوده یکی از اولویت‌های جدی است. شهر باید از حالت کارگاهی به حالت عادی بازگردد. قطعا باید پروژه‌های نیمه‌تمام که مقدارشان هم کم نیست به پایان برسد. پروژه‌های دیگری نیز در شورای چهارم روی آن کار شد به علت کمبود منابع مالی نتوانست شروع بشود، امیدواریم در شورای پنجم شروع بشود.

مصداقی ممکن است بگویید چه پروژههایی در شورای چهارم آماده شده که شورای پنجم آن را ادامه بدهد؟

مثلا پروژه‌ی قلعه‌دختر و قلعه اردشیر.

این پروژه اکنون هم که در حال اجراست!

بله. اما هنوز خیلی از اقداماتی که نیاز است اجرا بشود، مانده.

میگویید پروژهی قلعه دختر را شورای چهارم تعریف کرده؟

نه. این، یک پروژه‌ی بسیار قدیمی است. در شورای چهارم ما سعی کردیم آن را فعال کنیم. امیدواریم در شورای پنجم فعال‌تر هم بشود. تملک‌ها و طرح‌های اطراف آن را شورا و شهرداری پیگیری می‌کند. دارد کار می‌شود؛ ولی هنوز درصد بسیار بالایی از آن باقی مانده است.

شورای چهارم برای این پروژه چه کرده؟ این پروژه که متعلق به میراث فرهنگی است و سالها در حال اجراست. شهرداری فقط باید تملک اطراف آن و ساخت پارک را انجام میداد. چطور میگویید در شورای چهارم این پروژه فعال شده است؟

تملک‌های اطراف آن و ساخت پارک کارهای خوبی است. هنوز قطعا باید تملکات اطراف نهایی و طرح آن به اتمام برسد. در شورای چهارم این پروژه تداوم داشت. امیدواریم در شورای پنجم پررنگ‌تر دیده بشود و بعد هم باید سراغ ساختمان‌های میراثی دیگری که در سطح شهر وجود دارد و می‌تواند در جذب گردشگر به کرمان کمک کند برویم.

حتما تعمیر این ساختمان‌ها در شورای پنجم باید مدنظر قرار گیرند؛ حمایت‌هایی از جمله دادن تسهیلات برای احداث هتل در شهر کرمان می‌تواند کمک زیادی به این حوزه بکند که در شورای چهارم به ساخت یکی، دو هتل کمک شد. این برنامه‌ریزی باید تداوم یافته و تسهیلات بیشتری برای توریست‌ها فراهم شود. همچنین دیگر زیر ساخت‌ها از جمله تامین سرویس بهداشتی برای گردشگران باید در شورای پنجم مدنظر قرار گیرد؛ در شورای چهارم در این‌باره اقداماتی انجام و ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در شهر تعریف شد. در هر صورت اقتصاد آینده‌ی کرمان وابسته به گردشگری است و تامین زیرساخت‌های گردشگری در شورای پنجم همچون شورای چهارم باید مدنظر قرار گیرد.

بهدرستی اشاره کردید که رسیدگی به بناهای تاریخی شهر کرمان در شورای پنجم باید در اولویت جدی قرار گیرد. از نظر کارشناسان، کل بافت تاریخی شهر باید به یک اولویت جدی تبدیل بشود. شما این وظیفه را متوجه شورای پنجم کردید اما در شورای چهارم که خودتان هم در آن عضویت داشتید چرا بافت تاریخی مورد توجه جدی قرار نگرفت؟ من به‌عنوان خبرنگار ندیدم کسی از اعضای شورا سنگ بافت تاریخی را به سینه بزند. اتفاقاتی هم که رخ داد یا از طرف شهرداری بود و یا استانداری. شورای چهارم نتوانست یا نخواست که حالا می‌گویید شورای پنجم آن را انجام بدهد؟

شورای چهارم در این راستا گام برداشت. استاندار پیش‌قدم شد، شورا هم حمایت کرد؛ اما منابع مالی زیادی در اختیار نداشتیم که بناهای بیش‌تری را مرمت کنیم. این‌که می‌گویم شورای پنجم این حوزه را در اولویت قرار دهد به‌این معنی نیست که شورای چهارم کاری نکرده. منابع مالی ما محدود بود. شورای پنجم باید با شدت بیش‌تر به این عرصه ورود کند.

مگر منابع مالی در شورای پنجم بیشتر میشود؟

بخشی از پروژه‌هایی که شورای چهارم شروع کرد یا تمام شده یا در آستانه‌ی اتمام است. وقتی این پروژه‌ها تمام بشود، منابع مالی آزاد می‌شود. از این محل می‌توان پروژه‌های دیگری را انجام داد.

قبول میکنید اعضای شورا چهارم دغدغهی جدی نسبت به بافت تاریخی نداشتند؟ کار به پروژههایی که استانداری آورد و شهرداری اجرا کرد ندارم.

صحبت شما خیلی درست نیست. در شورای چهارم دغدغه آثار میراثی وجود داشت؛ اما هر دغدغه‌‌ای که وجود دارد باید منابع مالی برای پاسخ به آن باشد. ما چندین هزار میلیارد پروژه در شورای چهارم آغاز کردیم و نباید نسبت به آنچه انجام دادیم بی‌انصافی کنید. تا یکی، دو هفته‌ی آینده رزومه‌ی شورای چهارم و شهرداری را به‌صورت مکتوب به مردم کرمان ارایه خواهیم کرد و و خواهید دید در بافت تاریخی، شورا و شهرداری چه‌قدر درگیر بوده‌اند. قطعا حمایت مسوولانی از جمله استاندار محترم در این زمینه بسیار به ما کمک کرده. در شورای پنجم هم ما باید حمایت استاندار را جلب کنیم.

منکر تلاشها نیستم اما شما مدیر یک واحد صنعتی هستید اگر مثلا دغدغهی فضای سبز کنار کارخانهتان را داشته باشید، اولین اقدامی که انجام میدهید پول برای این کار کنار میگذارید . شورای چهارم هم اگر دغدغهی بافت تاریخی را داشت، بهجای این همه بودجهای که خرج تقاطعهای غیرهمسطح میکرد میآمد به داد بافت تاریخی میرسید. اگر دغدغه داشتید پولش را هم پیدا میکردید. قبول دارید؟

قطعا این‌‌طور که می‌گویید نیست. ما از ابتدای شورای چهارم فکر و برنامه‌های توسعه‌ای برای شهر کرمان داشتیم و مسایل میراثی و ترافیکی دو اولویت شورای چهارم بود. در این چهار سال هم، روزمرگی نداشتیم اما منابع مالی محدود بود.

نمی‌توانستیم به همه‌ی مسایل مختلف شهر به یک نسبت بپردازیم اما با توجه به منابع شهرداری به همه‌ی حوزه‌ها پرداختیم. اگر کاری نکردیم برای این بود که توان بیش‌تری نداشتیم.

یک حساب سرانگشتی بفرمایید؛ پولی که برای پروژههای ترافیکی گذاشتید را با عددی که به بافت تاریخی دادید مقایسه کنید. هیچ تناسبی ندارد.

ببینید؛ ما برای اجرای پروژه‌های ترافیکی یک پیمانکار قوی پیدا کردیم اما چنین پیمانکاری مثل قرارگاه را برای بافت تاریخی و آثار میراثی پیدا نکردیم.

پیمانکاری که بتواند چند صد میلیون تومان پول بگذارد و بافت تاریخی را بازسازی کند نتوانستیم پیدا کنیم. امیدواریم در شورای پنجم با منابع مالی که آزاد می‌شود بتوانیم ورود بیشتری به حوزه‌ی مسایل میراثی در شهر داشته باشیم.

آقای مهندس؛ چه طرحی برای بافت تاریخی شهر کرمان آماده دارید که برای اجرایی کردن آن، به پیمانکار قوی نیاز داشتهاید؟

خودِ این‌که چه طرحی برای ساماندهی بافت تاریخی داشته باشیم نیاز به یک پیمانکار قوی دارد تا مطالعه‌ی زیربنایی اساسی در این زمینه انجام دهد و به ما بگوید چه طرحی مفیدتر است. ضمن این‌که شما سوال‌تان این بود که در شورای پنجم بنده چه اولویت‌هایی را مهم‌تر می‌دانم،  گفتم یکی از اولویت‌ها، مسایل میراثی است. حالا هم نمی‌دانم مخالفت‌تان با شورای چهارم چی هست که بحث را به این سمت کشاندید که بگویید شورای چهارم کار کرده یا نکرده.

و علاوه بر مسایل میراثی اتمام پروژههای نیمهتمام را هم به عنوان یک اولویت مطرح کردید. یکی از این پروژهها، پل سیدی است که شخص شما در شورای چهارم خیلی بر اتمام آن تاکید داشتید اما همچنان نیمهتمام مانده است. چرا تمامش نکردید؟

پل سیدی از دوره‌ی شورای سوم شروع شده و مانده بود. در شورای چهارم مسایل حقوقی پیش آمد که به‌خاطر آن، نمی‌توانستیم پرداخت به پیمانکار انجام بدهیم. خود پیمانکار هم آن‌قدر توان مالی نداشت تا کار را تمام کند و بعد پول بگیرد. با روند فعلی، تصور ما بر این است که تا ۲۲ بهمن این پروژه تمام شود.

این مشکلات حقوقی چه هستند که همیشه از آن صحبت میشود؟

جزییات را از دفتر حقوقی شهرداری سوال کنید.

تخلفی هم اتفاق افتاده؟

بنده هیچ تخلفی ندیدم. پیمانکار هم زحمت‌کش بود و مشکل و تخلفی نداشت.

منظورم تخلف از سوی شهرداری بود.

در مورد شهرداری، بنده تخلف خاصی ندیدم. گاهی ممکن است به‌خاطر سرعت در انجام پروژه‌ها نتوان چارچوب قانونمندی را از همان ابتدا داشت که این، طبیعی هم هست و به‌مرور زمان، حل می‌شود.

در حال حاضر، مهمترین مسالهی شهر تعیین تکلیف شهرداری پس از شروع فعالیت رسمی شورای چهارم است. گفتید اسامی کاندیداهای موردنظرتان را نمیگویید. نام چه کاندیداهایی را تا حالا برای شهرداری شنیدهاید؟

من اسامی بسیار زیادی را شنیدم. اما در جلسه‌ی علنی شورا نبوده و نمی‌‌دانم چقدر این اسامی‌ای که به گوش من رسیده صحت دارد. افراد در صحن علنی شورا مطرح می‌شوند؛ خیلی از آن‌ها را می‌شناسیم.

کسانی که چندان شناخته شده نیستند هم برنامه‌ی خود را می‌دهند و در نهایت، فردی توانمند را به‌عنوان شهردار انتخاب خواهیم کرد.

هماکنون روی چه گزینههایی جدیتر بحث میشود؟

افرادی را که من اسامی آنها را می‌دانم از هیچ کانال رسمی اسم‌شان را نشنیدم و شاید نام‌شان را ببرم بعدها ببینیم شایعه بوده. فعلا اسمی را نمی‌گویم.

خوب همین تردیدها را هم اعلام میکنیم که ممکن است اسامی شایعه باشد. کدام گزینهها از نظر شما جدیتر هستند؟

من تا این اسامی کاندیداها رسمیت پیدا نکند، درباره‌ی آن چیزی نخواهم گفت.

ممکن است خود شما هم کاندیدای شهرداری بشوید؟

چرا که نه. من هم می‌توانم. اما اعضای شورا باید بررسی کنند و اگر کسی از من توانمندتر نبود من را انتخاب کنند.