با انتشار لیست کاندیداهای منتخبین شورای شهر آغاز شد؛

ماراتن انتخاب شهردار کرمان 

سیفالهی: دکتر فدایی به شهرداری زینت میبخشد

 کمالی: اگر شهردار شوم یک معاون و یک شهردار زن انتخاب میکنم

 مشرفی: بابایی به لیست اضافه شود

گروه جامعه ـ لیست یک‌دست مردانه‌ی کاندیداهای شهرداری کرمان سرانجام و پس از حدود سه ماه بررسی پشت درهای بسته، رونمایی شد. این اسامی، پیشنهادات منتخبین شورای پنجم شهر کرمان هستند. لیستی که ترکیبی از چهره‌های مختلف را در خود دارد؛ از محمدجواد فدایی دکترای عمران گرفته تا علی بهرامیِ دانش‌آموخته جامعه‌شناسی. جای «علی بابایی» شهردار کنونی کرمان اما در این لیست خالی است. علی‌اکبر مشرفی به ایسنا گفته امیدوار است بابایی هم به این لیست افزوده شود. آن‌طور که محمد فرشاد؛ منتخب شورای شهر کرمان ـ و سرلیست اصلاح‌طلبان کرمان در انتخابات اردیبهشت‌ماه ـ به گفتارنو گفته؛ کاندیداهای انتخابی باید تا فردا یکشنبه برنامه‌ی خود را برای شهرداری ارایه کنند.

«محمدتقی بختیاری، علی بهرامی، محسن پوراسماعیلی، محمد سام، مهران عالم‌زاده، دادخدا غصنفری، محمدجواد فدایی و منصور کمالی» افرادی هستند که از سوی منتخبین شورای پنجم معرفی شده‌اند.

پس از اعلام اسامی، بلافاصله یک کمپین مجازی با عنوان «پویش حمایت از دکتر فدایی» شکل گرفت. موافقان حضور فدایی به‌طور مداوم با نوشتن پیام‌هایی ضمن ستایش ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی وی، از او می‌خواهند تا این مسوولیت را بپذیرد؛ فدایی اما صبح دیروز جمعه در این جمع مجازی نوشت: «ضمن تشکر از لطف و محبت همه‌ی دوستان، به استحضار می‌رسانم بنده کاندیدای مسوولیت شهرداری کرمان نبوده و نیستم…».

ابوالقاسم سیف‌الهی؛ شهردار سابق و معاون سابق استانداری کرمان اما فدایی را با تعابیری همچون «اسطوره‌ی علم، تقوی، دیانت، متخصص و متدین، شخصیتی عمرانی و اجرایی و در عین‌حال فرهنگی و اجتماعی» توصیف کرد و در این کمپین برای او نوشت: «استدعا کنیم (آقای فدایی) برای سامان‌بخشی به مرکز جنوب‌شرق کشور و پیشانی استان که همانا شهر کرمان است، پای به عرصه نهاده و با پذیرش مدیریت شهرداری کرمان نور امید را در دل‌های دوست‌داران این دیار تابانیده و به این مسوولیت زینت بخشند».

پس از این نیز، کمپین دیگری تشکیل شد با عنوان «کمپین آشنایی با دکتر کمالی». کمالی برای مردم کرمان ناشناس‌ترین چهره‌ی این لیست است.

در معرفی پویش او نوشته‌اند: «همشهریان عزیز، بسیار علاقه‌مند بودیم تا دکتر فدایی را در جایگاه شهرداری کرمان ببینیم حال که چنین تدبیر کرده‌اند و صلاح را بر این تشخیص داده‌اند تا برای حفظ سلامتی جسمی‌شان از پذیرش(مسوولیت) شهرداری کرمان خودداری کنند، متخصص «جوان» و «عزیز» و «کرمانی‌الاصل» دکتر منصور کمالی پا به عرصه‌ی خدمت‌گزاری نهاده که بهتر است با او آشنا بشویم».

کمالی در کمپین خود با اعضا گفت‌وگو کرده و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دهد. او می‌نویسد: «اگر شهردار بشوم یک معاون خانم و یک شهردار خانم انتخاب خواهم کرد».

او درباره‌ی رزومه‌ی خود می‌نویسد: «من دکترای عمران و دارای سوابق مدیریتی در نهاد ریاست‌جمهوری، آب منطقه‌ای تهران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور هستم».

محمدتقی‌بختیاری هم، نماینده پیشین مردم بافت در مجلس شورای اسلامی است که در دوره‌ای مدیریت راه و شهرسازی استان کرمان را برعهده داشته است.

علی بهرامی؛ منتخب شورای پنجم شهر کرمان، سردبیر نشریه‌ی بیداری و از فعالان بخش خصوصی است، که جامعه‌شناسی خوانده است. مهران عالم‌زاده؛ معمار و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان است. محمد سام نیز پیش از این هم در شورا بوده، هم شهردار بوده و هم مدیریت میراث فرهنگی استان کرمان را برعهده داشته است.

محسن پوراسماعیلی نیز معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرمان بوده. دادخدا غصنفری هم پیش از این ریاست دانشگاه آزاد کرمان را برعهده داشته. این افراد تا فردا که سه روز از زمان انتشار لیست اسامی است، برنامه‌ی خود را به منتخبین شورا ارایه می‌کنند.

به‌جز علی‌اکبر مشرفی، دیگر اعضای منتخب شورای شهر کرمان که خارج از لیست امید بوده‌اند درباره‌ی این اسامی اظهارنظری نکرده‌اند.  مشرفی عصر پنج‌شنبه به ایسنا گفته: «اکنون علی بابایی جزو لیست نامزدها نیست، اما امیدواریم بتوانیم وی را نیز جزو لیست قرار دهیم».

وی اضافه کرده: «اگر افراد واجد شرایط دیگری که ابراز تمایل برای تصدی شهرداری کنند یا توسط اعضای شورای شهر پیشنهاد شوند، به این لیست افزوده می‌شوند».

دور از انتظار نیست هواداران هریک از این هشت کاندیداها پویش‌های جدیدی راه‌اندازی کنند. شاید اعضای لیست کنونی نیز تغییر کند.

در همین‌حال، محمد فرشاد پیش از این در گفت‌وگو با «استقامت» قول داده که در موعد مقرر(سه ماه پس از تشکیل قانونی شورا) تکلیف شهرداری جدید را مشخص می‌کنند. ماراتن انتخاب شهردار جدید کرمان بعدازظهر پنجشنبه‌ی گذشته رسما آغاز شد. کلید ساختمان خیابان سپه باید به دست چه فردی با چه ویژگی‌هایی سپرده ‌شود؛ این پرسشی است که این روزها به شدت در میان فعالان اجتماعی مطرح است و همه به دنبال پاسخی به آن هستند.