گزینهی برتر دکتر فدایی و باقی قضایا

 

مهدی محبی کرمانی – ۱٫بالاخره شورای شهر کرمان هشت نفر کاندیداهای شهرداری کرمان را معرفی کرد . پیشتر شنیده بودیم که شورا در یک تصمیم‌گیری درونی توافقاتی کلی روی بعض شرایط عمومی شهردار کرده بود .

این‌که شهردار از درون شورا نباشد؛ این‌که بازنشسته نباشد؛ این‌که کاندیداهای منتخب، گروه‌ها و نهادهای مدنی را در لیست اولیه منظور کنند و…

لیست ارائه شده اما نشان می‌دهد که یا ما بد شنیده بودیم و یا که شورا با عدول از شرایط عمومی اولیه‌ی خود به جمع‌بندی و تصمیماتی دیگر رسیده است …

در ترکیب ارائه شده، اولین نکته‌ای که به شدت به چشم می‌خورد ناهماهنگی و عدم وجود یک وزن معنی‌دار بین کاندیداهاست . بماند که نام خیلی‌ها هم به رغم اظهار نظرهای اولیه در لیست دیده نمی‌شود . و مهم‌تر از همه، هیچ کاندیدایی با نگرش و خاستگاه متفاوت از عرف معمول و رایج در لیست دیده نمی‌شود . مثلا یک کاندیدا از میان این همه بانوان با کفایت و توانمند شهر؛ یا یک کاندیدا از میان جامعه فرهنگی و هنری؛ یا یک کاندیدا از میان مدیران موفق صنعتی و … در میان کاندیداهای منتخب نیست .  یادمان نرود که این شهر در طول یک قرن حیات شهرداری، شهردار ادیب داشته، معلم داشته، دکتر و سرگرد وجهادگرهم داشته است . حالا همه فکر می‌کنند که شهردار باید مهندس باشد؛ یا معمار و یا شهرساز! و یا که شهردار!

کاش لااقل یک نماینده از این مجموعه‌ها در لیست می‌آمد که دلمان به یک قدم به جلو خوش بود .

در کلیت لیست، نگاه شورا همچنان نگاهی سابقه‌نگر، مدیرگرایانه، سیاسی و تخصص محور نشان می‌دهد . نگاهی که جز در یکی دو مورد، همچنان متکی بر سرمایه‌های سنتی مدیریت اصلاحات است . لیستی که نشانه‌هایی هم از ضعف اصلاحات در کادر سازی و جوان‌گرایی به دست می‌دهد . این ضعف به شکل یک فاصله‌ی پرناشدنی حداقل ده ساله وجود دارد. می‌توان با اعتماد و توکل به راحتی از آن عبور کرد .

راه دیگری وجود ندارد. این اتفاق باید هرچه زودتر رخ دهد . دیرتر از این، البته خسران است . گو این‌که هنوز اصلاحات به اندازه‌ی دو سه دولت دیگر هم نیروی با تجربه و توانمند در اختیار دارد . در ممالک راقیه هم شصت و هفتاد سالگی، تازه سن کار مدیریتی است .

  1. پیشتر آقای فرشاد گفته بودند که مذاکراتی با خانه مطبوعات و خانه هنرمندان داشته‌اند و از دیگر نهادهای مردمی هم خواسته‌اند که کاندیداهای خودرا معرفی کنند. نمی‌دانم این سخن تا چه اندازه موضوعیت داشته است؟

تا آن‌جا که معلوم است لااقل با خانه هنرمندان، اساسا مذاکره‌ای صورت نگرفته، و این خانه نیز به اعتبار سیاست کلی، نقش و ماهیت وجودی و مهمتر از همه، نوپایی ساختاری، تمایلی هم به معرفی کاندیدای مشخص در حوزه‌ی مدیریت کلان شهر نداشته است .

خانه در دو نوبت و به صراحت اعلام کرده است که در انتخاب شهردار سهم خواهی نخواهد کرد اما قطعا نظر خود را در مورد ضرورت و چگونگی نگاه فرهنگی و هنری جامع مدیریت شهری به شورا خواهد داد و همچنان بر حق طبیعی و موجه خود برای مذاکره و تعامل در انتخاب معاونت فرهنگی و مدیریت سازمان زیباسازی پای خواهد فشرد. چند و چون قضایا را قطعا مقامات رسمی خانه اعلام خواهند کرد .  اما در کل شاید بد نباشد که مسوولان و مقامات همیشه یک آرشیو کامل از اظهارات و قول و قرارهای خود دم دستشان داشته باشند که بر جسب مورد به آن رجوع کنند . حافظه‌ها دیگر یاری نمی‌کند انگار . اما این شبکه‌های اجتماعی کار مستندسازی هم می‌کنند!

  1. در میان لیست ارائه شده شاید بتوان جامعیت شرایط را تنها در یک نفر دید . و این البته یکی از نکات قابل توجه این لیست است .

ابایی از ذکر نام دکتر فدایی به عنوان گزینه‌ی برتر و جامع این لیست به خصوص در شرایط کنونی ندارم . سوابق مدیریتی کلان او؛ نگاه تخصص‌گرا و جوان‌پرور او و از همه مهمتر، تجربه، تحصیل و زندگی در شهرهای مدرن جهان، این امکان را به کرمان می‌دهد که بالاخره شهرداری پیداکرده است که یزد و اصفهان و مشهد آخر نگاهش نیست!

مساله کوچکی ولی در میان است؛ و آن این‌که ایشان اساسا منکر هرگونه تمایل و اصلا مذاکره و توافقی با این کاندیداتوری شده‌اند! شاید که شورا تدبیری اندیشیده باشد که ما ندانیم. نمی‌دانم داستان آش کشک خاله، هنوز هم مصداق کاربردی دارد؟

۴٫می‌گویند شهرداری شغل پیچیده، پر دغدغه، با استرس سنگین و مداومی است، و شهرداری کرمان بیشتر از همه‌جا. واقعیت اما این است که فقط یک شهرداری بی‌برنامه، روزمره، قبیله‌سالار، سنتی، فربه و متورم، این‌گونه شرایطی را دارد.

یک شهرداری مدرن با ساز وکارهای مدیریت علمی و با برنامه و هدف، اتفاقا یک نظام تشکیلاتی پرنشاط، پرتحرک، پویا و زنده است . قطعا کار کردن در چنین تشکیلاتی، نه تنها استرس و فشار و سختی ندارد که عین لذت بردن از خدمت است . تبدیل شهرداری کرمان اما به چنین ساختاری هیهات! شدنی اما هست . آدم‌اش را پیدا کنند، چرا که نشود …

نمی‌دانم شورا تا چه اندازه پای یک انقلاب اداری در شهرداری ایستاده است، و نمی‌دانم سیاست و برنامه‌ی کاری شهردار آینده‌ی کرمان در تغییر ساختار مدیریتی شهر چگونه است؟ این را اما با جرأت می‌گویم که برای احیای شهر کرمان، ابتدا باید یک بافت فرسوده را در درون شهرداری بازسازی و احیا کرد. و آن تشکیلاتی است که از ته فامیل اکثر آن‌ها می‌توان فهمید کی و در چه دورانی و به توصیه‌ی چه کسانی بر سرکار آمده‌اند. با نیاز یا بی نیاز!

برای موفقیت شهردار آینده عجالتا جز دعا کاری از دستمان بر نمی‌آید. شما هم دعا کنید.