در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن یاس کرمان مطرح شد

یاریخواهی علیه درد مشترک

تا ۱۰ سال آینده هر خانوادۀ ایرانی یک بیمار سرطانی دارد

گروه جامعه ـ تا این لحظه، سه هزار و ۱۰۰ بیمار سرطانی در استان کرمان برای استفاده از خدمات انجمن خیریه یاس نام‌نویسی کرده و به ایشان سرویس داده می‌شود. به گفته‌ی دکتر احمد برومند؛ مدیرعامل این انجمن، «ماهانه نیز ۳۰ بیمار جدید به لیست پیشین افزوده می‌شود!».

دکتر علیرضا عبدی از اعضای هیات مدیره و هیات موسس این انجمن می‌گوید که سونامی سرطان درکشور به‌راه افتاده و دکتر برومند توضیح می‌دهد که براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تا ۱۰ سال آینده در هر خانواده‌ی ایرانی یک بیمار سرطانی خواهیم داشت!

فاجعه‌بار است و بدتر آن‌که برای درمان این بیماران، امکانات بسیار محدودی در اختیار است.  در کل استان سه میلیون نفری کرمان تنها یک دستگاه رادیوتراپی وجود دارد که در بیمارستان شفا به بیماران خدمات می‌دهد و هر روز حداقل ۱۵۰ بیمار سرطانی از این دستگاه استفاده می‌کنند. علاوه بر کرمان، از استان‌های مجاور هم بیماران سرطانی می‌آیند تا از دستگاهی خدمات بگیرند که فرسوده و ۴۰ ساله و در واقع از رده خارج است و خدا به داد دل بیماران و خانواده‌هایشان برسد؛ آن روزهایی که به بیمارستان می‌آیند و به آن‌ها گفته می‌شود دستگاه خراب شده و نیاز به تعمیر دارد.

دکتر برومند می‌گوید که؛ «استان کرمان با داشتن تنها یک دستگاه رادیوتراپی، از این لحاظ فقیرترین استان کشور است».

دستگاهی که فرسوده است و حجم زیادی از بیماران را در روز سرویس می‌دهد گاهی دیگر طاقت نیاورده و از کار می‌افتد. بیماران سرطانی اما  طبق نسخه‌ی پزشک باید در یک بازه‌ی زمانی خاص و براساس یک ترتیب و توالی منظم، رادیوتراپی بشوند؛ با خرابی دستگاه، معطل و بی‌نصیب مانده و پروسه‌ی درمان آن‌ها دچار نقص شده و دیگر تا آخر این قصه‌ی تلخ را خودتان بخوانید.

دولت مدعی است برای خرید دستگاه جدید با محدودیت‌هایی از جمله تحریم‌ها روبه‌روست. دکتر جمعه‌زاده؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و از اعضای هیات مدیره انجمن یاس توضیح می‌دهد: « در حالی‌که به‌ازای هر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت باید یک دستگاه رادیوتراپی داشته باشیم، در کل کشور با ۸۰ میلیون نفر جمعیت تنها ۱۰۰ دستگاه داریم!». او تاکید می‌کند که استان سه میلیون نفری کرمان به شش دستگاه رادیوتراپی پیشرفته نیاز دارد.

کمبود امکانات درمانی اما همه‌ی آن مشکلی نیست که بیماران سرطانی ما با آن روبه‌رو هستند. هزینه‌های درمان هم خیلی بالاست. دکتر برومند نمونه‌ای را مثال می‌زند؛ یک جوان ۲۵ ساله که سرطان دارد، مجبور است تا سه سال، هر ماه یک آمپول سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی تزریق کند. شما بگویید؛ چه‌طور می‌توان با یک حقوق کارمندی این هزینه‌ی کمرشکن را تامین کرد؟ چه‌قدر دارایی باید در اختیار داشت تا از فروش آن، چنین هزینه‌ی گزافی را تامین کرد؟

آیا راهی وجود دارد؟ بله. تنها یک راه باقی می‌ماند. آن هم من و شماییم تا بی‌لحظه‌ای درنگ، هرچه در توان داریم برای یاری به این بیماران و خانواده‌هایشان در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کنیم و در عمل نشان بدهیم با این شرایطی که پیش آمده، دگر عضوها را قراری نیست. باید به این بیماران بگوییم تنها نیستند. کاری کنیم لبخند بزنند. نگذاریم دلشان بلرزد. باید باور کنند ما همه کنارشان هستیم.  هفته‌ی گذشته، اعضای هیات مدیره این انجمن یک نشست خبری برگزار کردند و با بیان بخشی از دغدغه‌های خود، چه در حوزه‌ی پیشگیری ـ که دکتر برومند به‌صراحت گفت کسانی که مسوولیتی دارند به‌دنبال جلوگیری از عوامل پیشرفت سرطان نیستند ـ و چه در حوزه‌ی درمان، از مردم خواستند تا به کمک بیایند.

می‌دانید ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده و ۶۰ درصد سرطان‌هایی که قابل پیشگیری نیستند را می‌توان درمان کرد؟ و مادامی که آب و هوا و غذای آلوده مصرف می‌کنیم، در هرکدام از ما احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد.

حالا که در سلامت هستیم، باید قدردان باشیم و شکرگزار. و چه شکرگزاری‌ای شیرین‌تر از این، که کاری کنیم تا دیگر کسی که دچار بیماری سرطان شد، هرشب به انتظار مرگ، چشمانش را بر هم نگذارد. با بودن‌مان به آن‌ها امید ببخشیم تا با درمان به‌موقع، به زندگی خود برگردند؛ خبر مهمی که در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن یاس اعلام شد این‌ بود: انجمن یاس در حال تهیه‌ی مقدمات برای ساخت یک دستگاه رادیوتراپی است. این دستگاه ۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و اگر ما یاری نرسانیم، هزاران بیمار سرطانی می‌مانند و یک دستگاه ۴۰ ساله‌ی فرسوده. دکتر عبدی می‌گوید که تا ۱۵ سال آینده، از هر چهار نفر، یک نفر سرطان خواهد داشت. این هشدارها را جدی بگیریم. این، از جاهایی است که شانه بالا انداختن جایز نیست. هم باید درباره‌ی پیشگیری از سرطان اطلاعات و دانش خود را افزایش دهیم و هم، برای کمک به آن‌ها که دچار شده‌اند به میدان بیاییم. چون و چرا و اما و اگر را هم بهتر است کنار بگذاریم. شماره‌ حساب‌های‌ بانکی انجمن را در ادامه می‌توانید ببینید. نه سقف دارد و نه کف. کد ستاره ۷۲۰، ستاره ۳۴۱۰ مربع را هم می‌توانید با موبایل‌تان بگیرید. با همین ترتیبی که نوشته شده. از ۷۲۰ تا مربع، پشت سر هم… یعنی می‌شود چند ماه دیگر جشن شکرانه‌ی تامین هزینه‌ی ساخت دستگاه رادیوتراپی را بگیریم؟ جشنی با حضور سه میلیون نفر کرمانی و حتی شاید چند میلیون نفر ایرانی. یاری به هم‌نوع مرز که نمی‌شناسند.

*بانک ملی: ۰۱۰۲۴۵۰۰۲۴۵۰۰۴

*بانک اقتصاد نوین: ۶۵۵۶۵۵۶

*بانک تجارت: ۱۰۱۰

*بانک رفاه: ۳۱۳۰۰۰۰۵۰

نشانی انجمن یاس:

دفتر شماره یک: شهر کرمان، خیابان سپه، روبهروی بیمارستان شهید باهنر / دفتر شماره دو: پارک نشاط، ساختمان پزشکان پارک کلینیک

نشانی سایت اینترنتی:

http://yaas.org.ir