مدیر عامل هلدینگ میدکو در جمع خبرنگاران :

توسعه ما از معدن آغاز میشود

گروه اقتصاد – مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(هلدینگ میدکو) در جمع خبرنگاران کرمان، گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف این شرکت ارایه کرد.

 

تاریخچه تاسیس میدکو

هلدینگ میدکو آذرماه سال ۱۳۸۶ با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و پذیره‌نویسی عمومی، با سرمایه‌ی ۱۰۰ میلیارد تومانی تاسیس شد.

کار اجرایی این هلدینگ اما از نیمه‌ی دوم سال ۱۳۸۷ آغاز شده و نماد این شرکت به عنوان میدکو در ۹ مهرماه سال ۹۰ در فرابورس باز می‌‌گردد. حدود ۹۴ درصد سهام‌داران میدکو حقوقی و مابقی حقیقی‌اند به نحوی که اکنون سهام‌داران حقیقی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر ۱٫۵ میلیون نفر هستند.

دکتر علی‌ا‌صغر پورمند؛ مدیرعامل هلدینگ میدکو هفته‌ی گذشته در جمع خبرنگاران کرمان با اشاره به این تاریخچه، به شرح مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های توسعه‌ای میدکو پرداخت.

وی با بیان این‌که اولین شعار استراتژیک ما در میدکو این بود و هست که توسعه‌ی ما از معادن آغاز می‌شود، افزود: «چشم‌انداز ما نیز این بوده که باید در سطح خاورمیانه و با یک نگاه به کلاس جهانی، تبدیل به یک هلدینگ معدنی و صنایع معدنی شویم؛ هدف ما ارتقای ارزش سهام سهام‌داران، رضایت ذی‌نفعان کلیدی و ارتقا رتبه‌ی جهانی بود».

وی ادامه داد: «ماموریت میدکو ایجاد ارزش پایدار و بلندمدت برای سهام‌داران از طریق طراحی، اجرا و توسعه معادن و صنایع معدنی و ایجاد یک مدل در کشور برای این کار بوده است».

وی با بیان این‌که اعتقاد داریم میدکو در همه‌ی محورهای ده‌گانه‌ی اقتصاد مقاومتی پیشرو است، درباره‌ی اهداف کلان کمّی میدکو توضیح داد.

پورمند اظهار کرد: «ما نهایتا به ۴/۲ میلیون تن شمش فولاد، سه میلیون تن آهن اسفنجی، ۷٫۵ میلیون تن گندله‌ی سنگ‌آهن، هشت میلیون تن کنستانتره سنگ‌آهن،  ۱/۲ کک متالوژی، ۱/۱ میلیون تن ذغال فرآوری شده، ۴۰۰ هزارتن آهک و دولومیت، ۲۴ هزار تن فرو سیلیس، ۵۰ هزار تن مس کاتد و ۱۲ هزار تن لوله‌ی مسی خواهیم رسید و ۵۰۰ مگاوات تولید برق نیز خواهیم داشت».

 

بیشترین پروژههای میدکو

در کرمان است

وی گفت: «عمده‌ی پروژه‌های ما در استان کرمان قرار دارد». پورمند ادامه داد: «البته در استان همدان نیز پروژه داریم که نسبت به استان کرمان خیلی کمتر بوده، و یک پروژه نیز در طبس در استان خراسان جنوبی داریم».

مدیرعامل میدکو در پاسخ به این پرسش که چرا میدکو استان کرمان را انتخاب کرده، اظهار کرد: «این به شعار استراتژیک ما برمی‌گردد. زمانی که یک هلدینگ معدن و صنایع معدنی می‌خواهد آغاز به کار کند به طور طبیعی باید جایی برود که مواد اولیه در اختیارش باشد. این یک شعار استراتژیک فوق‌العاده مهمی بوده و هست. هر سرزمینی یک سری ویژگی‌ها و شرایط خاص دارد و توسعه باید بر آن اساس شکل بگیرد».

وی افزود: «علاوه بر وجود ذخایر معدنی در منطقه‌ی کرمان، نزدیکی  کرمان به بندرعباس و دسترسی راحت به آب‌های آزاد نیز برای ما اهمیت دارد. همچنین وارد کردن تجهیزات و صادرات به‌سادگی انجام‌پذیر است. شرایط آب و هوایی استان کرمان نیز به گونه‌ای است که در هر چهار فصل آن می‌توان کارها را پیش برد».

 

تاکنون ۱۱ هزار شغل مستقیم

ایجاد کردهایم

پورمند در ادامه، درباره‌ی وضعیت سرمایه‌گذاری میدکو توضیح داد و گفت: «حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری ما است که این میزان شامل اصل سرمایه گذاری‌ها و همچنین هزینه‌های مالی است؛ اما در مجموع برای ما آن قیمت تمام شده‌ای که در می‌آید، و در این مجموعه‌ای که عرض کردم(تولیدات و پلنت‌هایی که توضیح خواهم داد)  حدودا حجم سرمایه‌گذاریِ ما ۲۰ هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۳ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در استان کرمان انجام داده‌ایم».

وی با بیان این‌که میدکو در حال حاضر ۱۶ شرکت تابعه و ۳۵ طرح و پروژه دارد، افزود: «خوشبختانه بخشی از پروژه‌های ما پایان یافته و تبدیل به کارخانه شده و در حال تولید است».

مدیرعامل میدکو ادامه داد: «در حال حاضر در مجموعه‌ی میدکو حدود ۱۱ هزار نفر در طرح‌ها و پلنت‌های میدکو به صورت استخدامی یا پیمانکاری شاغل هستند که البته آمار مربوط به اشتغال مستقیم است. در صنعت فولاد هر یک شغل مستقیم، ۱۰ برابر شغل غیرمستقیم دارد؛ می‌توان گفت که تاکنون توانسته‌ایم حدود ۱۰۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم». وی خاطرنشان کرد: «زمانی‌که دیگر پروژه‌های میدکو تمام شود، بیش از ۱۵ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۱۵۰ هزار نفر هم اشتغال غیر مستقیم محقق می‌شود».

 

به‌‌دنبال حذف رقیب نیستیم

پورمند سپس گفت: «میدکو یک زنجیره‌ی اصلی دارد که شامل معادن سنگ‌آهن، کنستانتره سنگ‌آهن گندله، سنگ‌آهن احیا مستقیم و کوره بلند و همچنین فولادسازی است. یک زنجیره اصلی دیگری نیز داریم که معادن مس کاتد و لوله‌ی مسی به دنبال هم‌دیگر می‌آیند. علاوه بر این، زنجیره‌ی دیگر هم وجود دارد که مواد جانبی و کمکی را تامین کرده و در واقع، زنجیره‌ی اصلی را پشتیبانی می‌کند؛ این زنجیره شامل معادن آهک است که صنعت آن می‌شود آهک پخته و دولومیت؛ معادن سیلیس است، که کارخانه‌اش می‌شود فرو سیلیس در همدان؛ به دلیل اینکه عمده معادن سیلیس کشور در استان همدان است و معادن ذغال سنگ که صنعت آن می‌شود ذغال فرآوری شده و کک».

وی اظهار کرد: «ما هیچ‌گاه رقابت را به معنای عام آن تعقیب نکرده‌ایم. این‌که قیمت تمام شده‌ به نحوی باشد تا در رقابت، یکی از صحنه خارج شود، در میدکو وجود ندارد. تعریفی که از رقابت آن هم به مفهوم اسلامی آن وجود دارد به معنای مراقبت کردن است. رقابت یعنی انسان‌ها یا پلنت‌ها یا شرکت‌هایی که از همدیگر مراقبت می‌کنند. ما به دلیل زنجیره‌ی تامین، مقداری هزینه‌های کمتری داریم؛ چون هزینه‌ی حمل خیلی کمتری می‌دهیم؛ چرا که پلنت‌هایمان پشت سر هم قرار می‌گیرند. زمانی که از معدن شروع می‌کنیم تا به محصول نهایی بیاید، برای اینکه به ۲/۴ میلیون تن فولاد برسیم حدود ۲۰ میلیون تن باید جا به جایی داشته باشیم. اگر این ۲۰ میلیون جا به جایی فواصل آن کمتر باشد، به طور اتوماتیک، هزینههای ما خیلی پایین میآید و قیمت تمامشدهی ما کمتر میشود. و این محصول، محصولی است که خیلی خوب نه در سطح ایران بلکه در سطح دنیا قابل رقابت است و اکنون خوشبختانه کشور ما دارد به این سمت می‌رود».

 

تشریح پروژههای سرمایهگذاری میدکو

وی در ادامه، با بیان این‌که زنجیره‌ی ارزش میدکو شامل بخش‌های تولید، خدمات و بازرگانی است، اظهار کرد: «شاید از مزیت‌های هلدینگ همین است که می‌تواند در زمینه‌های مرتبط با آن سرمایه‌گذاری کند. در معادن که در زنجیره‌ی اصلی ما به‌حساب می‌آیند، در چند معدن سنگ‌آهن و همچنین مس در حال فعالیت هستیم».

پورمند افزود: «در زمینه‌ی معادن سنگ‌آهن آنومالی ۲ گل‌گهر با گل‌گهر و شرکت ماهان مشارکت داریم. آنومالی ۴ گل‌گهر در اختیار خود میدکو است. آنومالی ۶ گل‌گهر در مشارکت با گل‌گهر سنگ‌آهن جلال‌آباد است که توسط خود میدکو انجام می‌شود. مس چاه‌موسی در منطقه سمنان، دامغان و همچنین مس چاه‌فیروزه که در این‌جا ما با شرکت مس و شرکت ماهان مشارکت داریم و در حال فعالیت هستیم. در معادن و مواد کمکی معادن ذغال‌سنگ خمرود، ذغال‌سنگ طبس شرقی بلوک دو و سه، سیلیس تل سفید روانسر کرمانشاه، سیلیس درگاهان نهاوند، دولومیت هوتک، دولومیت کاظم‌آباد و آهک ممرادکو در حال سرمایه‌گذاری هستند».

وی با اشاره به این‌که آن زنجیره ارزشی که گفتم از کنستانتره‌ها شروع می‌شود، افزود: «چهار خط دو میلیون تن کنستانتره سنگ‌آهن در جلال‌آباد زرند و گل‌گهر سیرجان که هر چهار تا به ظرفیت هشت میلیون تن به بهره‌برداری رسیده‌اند؛ یعنی جزو پروژه‌هایی است که در یک مدت زمان خیلی خوب و مناسبی تمام شده است».

مدیرعامل میدکو ادامه داد: «بعد از آن گندله‌ی سنگ‌آهن که سه کارخانه گندله‌سازی در سیرجان، زرند و بوتیا (کاظم‌آباد) که هرکدام به ظرفیت ۲٫۵ میلیون تن بوده و خوشبختانه، این سه کارخانه هم به بهره‌برداری رسیده‌اند. یعنی ما الان ظرفیت هشت میلیون تن کنتسانتره آهن و ۷٫۵میلیون تن گندله سنگ‌آهن داریم».

پورمند اضافه کرد: «در احیا و همچنین فولادسازی، از مجتمع فولادسازی سیرجان اگر شروع کنیم، آهن اسفنجی آن است به ظرفیت یک میلیون تن که خوشبختانه تمام شده و از سال ۹۲ در حال بهره‌برداری است. یک فولادسازی با ظرفیت یک میلیون تن هم وجود دارد که حدود یک ماه قبل کوره ذوب الکتریکی‌اش روشن شد و اولین ذوب فولاد در استان کرمان بعد از سال‌ها انجام شد و حتما این پروژه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که اولین واحد فولادسازی هم میدکو و هم استان کرمان خواهد بود».

وی با بیان این‌که در زرند به دلیل ذغال‌سنگی که در آنجا هست روش کوره بلند داریم، اظهار کرد: «فولادسازی آنجا ۷/۱ میلیون تن در سال است، که الان حدودا ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، داریم تلاش می‌کنیم که بخش عمده‌ی این پروژه تا پایان امسال تمام شود و سال بعد وارد واحد راه‌اندازی فولاد زرند شویم».

وی اذعان کرد: «فولاد زرند به ظرفیت ۷/۱ میلیون تن، بزرگ‌ترین پروژه‌ی صنعتی معدنی در کشور است که در حال اجرا است».

وی گفت: «فولادسازی دیگر ما به روش احیا در منطقه بوتیا قرار دارد. آهن اسفنجی دو میلیون تن. اینجا تلاش می‌شود که در اسفند ۹۷ به همراه فولادسازی‌اش که ۱٫۵ میلیون تن است تمام شود و خوشبختانه از هفته‌ی قبل تجهیزات فولاد بوتیا وارد سایت بوتیا شده و از مدتی بعد کار نصب آن فولادسازی هم انجام می‌شود».

 

سالانه ۵۰ هزار تن مس

تولید میکنیم

مدیرعامل میدکو در ادامه، توضیح داد: «ما مس کاتد ۵۰ هزارتن را هم در سال داریم که امسال حتما تمام می‌شود و تاکنون حدودا ۸۷ درصد پیشرفت دارد».

وی گفت: «نکته‌ی مهمی وجود دارد این است که تکنولوژی آن بایوتانک‌لیچینگ است و در این روش مس کاتد با استفاده از فناوری از بایو و کنستانتره‌های مس که سولفوری هستند شکل می‌گیرد. این فرآیند هم با محیط زیست سازگاری زیاد دارد؛ چراکه ذوب نداریم و هم این‌که مصرف برق به شدت کاهش پیدا می‌کند».

پورمند ادامه داد: «همچنین سوخت فسیلی این قابلیت را دارد که کنسانتره مس را با ترکیبات عناصری مختلف و بدون محدودیت در عیار، تبدیل به مس کاتد کرد که این پروژه برای اولین بار در سطح دنیا با این ظرفیت دارد انجام می‌شود و می‌توان گفت شهرستان شهربابک و همچنین مجموعه میدکو و استان کرمان با راه‌اندازی این پلنت در سطح دنیا مطرح می‌شود». وی بیان کرد: «خیلی از کارخانه‌های مس در دنیا منتظرند تا ببینند این پروژه به کجا می‌رسد تا بعد بتوانند تغییر تکنولوژی بدهند».

پورمند اظهار کرد: «کارخانه‌ی دیگری هم در آنجا لوله مسی ۱۲ هزار تنی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی و کم‌ترین ضخامت است که از فروردین سال ۹۴ به بهرده‌برداری رسیده و در حال تولید است».

وی ادامه داد: «در حوزه‌ی ذغال و کک ذغال‌سنگ پابدانا هم که از سال ۹۱ به بهره‌برداری رسیده است. کک‌سازی زرند یک واحد  ۸۰۰ هزار تنی و یک واحد ۴۰۰ هزار تنی است که هر دو در حال بهره‌برداری است. که البته در مورد آن کک‌سازیِ یک، میدکو به صورت پیمان مدیریت برای تهیه و تولید در حال فعالیت است که مدیریت کک بتواند در منطقه مدیریت واحد باشد». وی گفت: «در بخش مواد کمکی و جانبی نیز، فروسیلیس همدان به ظرفیت ۱۲ هزار تن از بهمن‌ماه تا کنون راه‌اندازی شده و خط دو آن امسال راه‌اندازی می‌شود که تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت دارد.  همچنین کارخانه پخت و آهک دولومیت را با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال داریم که پیش‌بینی‌ می‌شود حداقل یک کوره از سه کوره‌‌ی آن را بتوانیم تا پایان امسال راه‌اندازی کنیم».

 

میدکو به دیگر شرکتها خدمات مهندسی میدهد

مدیرعامل میدکو در ادامه، بیان کرد: «در بخش خدمات مهندسی نیز ما شرکت مهندسی معیارصنعت را داریم که این شرکت در حال حاضر تمامی بخش‌های طراحی اعم از مطالعات امکان‌سنجی تا مشاوره و نظارت را پشتیبانی می‌کند و همین تجربه باعث شده که در طی این سال‌ها این شرکت اکنون در عرصه‌ی ارائه‌ی خدمات مهندسی و اجرای پروژه‌های معدن و صنایع معدنی کشور در غیر از پروژه‌های مربوط به میدکو نیز حضور فعال داشته باشد چرا که یکی از دانش‌ها و سرمایه‌های در حین ساخت همین دانش مهندسی است که به وجود می‌آید و ما معتقدیم این دانش مهندسی نباید از بین برود . باید در یک جایی به آن شکل داد که به سایر پلنت‌هایی که قرار است در کشور انجام شود سرویس دهد».

 

مروری بر فعالیتهای عمرانی میدکو

وی در ادامه، اظهار کرد: «بیش‌تر فعالیت‌های عمرانی ما نیز شامل سیویل ساخت قطعات و تجهیزات و نصب و راه‌اندازی آن‌ است. ما در این بخش هم‌زمان با فعالیت‌هایی که برای خود میدکو انجام می‌شد، این کار را در یک شرکتی به نام شرکت مانا و همچنین ماناساز متمرکز کردیم. این دو شرکت متعلق به مجموعه‌ی هولدینگ است و اکنون شرکت‌های‌ما خارج از سیستم میدکو نیز در حال فعالیت هستند».

وی افزود: «شرکت مانا از ابتدای تاسیس تاکنون بالغ بر ۵۰ پروژه را به اتمام رسانده که بخشی‌ از آن در همین میدکو گندله بوتیا و کک‌سازی است. همچنین در دیگر پروژه‌های کشور از جمله ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی را نیز شرکت مانا بر عهده داشته است».

پورمند، شرکت مانا را یک شرکت فوق‌العاده بزرگ دانست که هم در حوزه عمرانی و هم در ساخت و نصب و صنایع معدنی، فعالیت گسترده‌ای دارد. وی بیان کرد: «در حال حاضر ۱۱ پروژه صنعتی و ساختمانی در داخل و خارج از کشور که مربوط به مجموعه‌ی هولدینگ نیست را مانا در دست اجرا دارد».

 

مدیریت حوزه حملونقل میدکو

مدیرعامل میدکو در ادامه، گفت: «ظرفیت حمل‌و‌نقل در گروه میدکو وقتی همه‌ی واحدها به بهره‌برداری برسد به بیش از ۲۰ میلیون تن در سال می‌رسد؛ ما برای این‌که بتوانیم بخش حمل و جابه‌جایی مواد اولیه را مدیریت کنیم، دو شرکت تاسیس شده است که بعد از این‌که کارهای میدکو انجام شود، می‌توانند به سایر پلنت‌ها و شرکت‌های دیگر سرویس و خدمات بدهند».

 

از معادن کوچک غفلت نشود

وی با بیان این‌که مساله‌ی بعدی در میدکو مربوط به خدمات اکتشافی است، اظهار کرد: «شرکتی داریم که وظیفه‌‌ی آن، تهیه و تامین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری در معادن داخل و خارج و تولید انواع مواد معدنی و محصولات معدنی است که در حال حاضر، حدود پنج پهنه‌ی اکتشافی را در دست اکتشاف دارد. سه پهنه در استان کرمان بوده و یک منطقه اکتشافی در منطقه طارم استان قزوین در حال فعالیت است. همچنین یک پهنه‌ی اکتشاف سبلان قره‌سو در استان اردبیل و یک اکتشاف و معدنی هم در منطقه چاه‌موسی را داریم». میدکو افزود: «ما اعتقاد داریم معادن کوچکمقیاس زیادی مخصوصا فلزی در سطح کشور وجود دارد و حتما لازم نیست سرمایه‌گذاری را در معادن خیلی بزرگ انجام بدهیم؛ به بیان دیگر، نباید از معادن کوچکی که در کشور وجود دارد غفلت کرد».

وی ادامه داد: «در مقطعی که مسوولیتی در وزارت معادن و فلزات داشتم، خاطرم هست مطالعه‌ای صورت گرفته بود که حدود یک‌هزار و ۶۰۰ معدن متروک فلزی در کشور داریم. کشور ما به لحاظ قدمت معدن‌کاری از باسابقه‌ترین کشورهاست».

 

توجه به بازرگانی در کنار تولید

پورمند درباره‌ی فعالیت‌های بخش بازرگانی میدکو نیز توضیح داد.

وی گفت: «سه شرکت در بخش بازرگانی و یک شرکت کارگزاری که کار خدمات کارگزاری در بورس را انجام می‌دهد در مجموعه‌ی میدکو فعالیت دارند. امیدوار هستیم که محصولات نهایی‌ میدکو که فولاد است در بورس فلزات هم برای داخل و هم خارج عرضه شود».

وی خاطر نشان کرد:«شرکت‌های معدنی در دنیا در کنار فعالیت‌های تولیدی به فعالیت‌های بازرگانی نیزمبادرت می‌ورزند که ما هم در تلاش هستیم این کار را انجام دهیم».

 

ایجاد ۲ هزار هکتار فضای سبز

وی سپس به اهمیت محیط زیست در فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای میدکو اشاره کرد و گفت: «مجموع زمین‌هایی که کارخانه‌ها و معادن ما در آن‌ قرار دارد و کار تولیدی و اجرایی در آن انجام می‌شود، حدودا دو هزار هکتار است که به همین اندازه هم داریم فضای سبز ایجاد می‌کنیم».

مدیرعامل میدکو افزود: «می‌توان گفت این یک مدل است که در یک اقلیم، بر حسب پتانسیلی که دارد می‌شود یک کار صنعتی و معدنی انجام داد و در عین حال می‌شود در کنار آن، فضای سبز هم ایجاد کرد که جزو مسوولیت‌های اجتماعی ما هم قرار می‌گیرد؛ در واقع یک صنعت داریم که در کنار آن دو هزار هکتار فضای سبز ایجاد شده و این، حقیقتا رقم بالایی است».

 

وضعیت آب، برق، گاز

در واحدهای میدکو

پورمند در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که حجم آب مورد نیاز ما حدود یک‌هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه است، گفت: «برای تامین این آب، تاکنون ۱۵۵ کیلومتر لوله‌کشی انجام شده، شش ایستگاه پمپاژ و چهار تصفیه‌خانه نیز ایجاد شده است».

وی افزود: «یک قرارداد با شرکت آب و فاضلاب استان کرمان هم داریم و آن قرارداد به قوت خودش باقی است؛ بخشی از فاضلاب که اجرا شده در استفاده از آن آب است. فولاد بوتیا هم که به بهره‌برداری می‌رسد از همان آب استفاده می‌کند».

مدیرعامل میدکو ادامه داد: «همچنین به مسوولین محترم شهرستان‌های زرند و شهربابک اعلام کرده‌ایم کردیم صنعت می‌تواند آب مورد نیاز خود را از شبکه آب و فاضلاب تامین کند. درواقع ما با ایجاد صنعت و استفاده از شبکه آب و فاضلاب، به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کنیم».

پورمند اظهار کرد: «البته نکته‌ی دیگری راجع به آب وجود دارد و آن این است که در صنعت و در میدکو روی بهره‌وری استفاده از آب در حال برنامه‌ریزی هستیم که اصلا نگذاریم آب در سطل باطله برود.  یعنی همان جایی که آب وارد تیکنرها شده و می‌خواهد خارج شود به یک پلنت دیگر بیاید و به طور کامل رمق‌گیری شود و دوباره برگردد. لذا مصرف آب تازه‌ی ما را به شدت کاهش می‌دهد. این نوع مصرف آب یک تکنولوژی و یک مساله مهم است که داریم این کار را انجام می‌دهیم تا به طور طبیعی مصرف آب را پایین بیاوریم».

وی درباره‌ی تامین برق واحدهای میدکو نیز گفت: «برق مورد نیاز ما حدود ۷۴۸ مگابایت است که برای این مقدار تا به حال ۱۴۰ کیلومتر کابل‌کشی کردیم. ۳۵۰ تا دکل نصب و شش پست برق احداث شده و یک واحد برقی به ظرفیت ۵۰۰ مگابایت در بوتیا در دست احداث است».

پورمند افزود: «گاز مورد نیاز کل پروژه‌های ما هم ۸۹ هزار مترمکعب در ساعت است که برای این نیز حدود ۸۳ کیلومتر لوله‌کشی گازی شده است و هفت ایستگاه تقلیل فشار گاز. همچنین حدود ۳۳ کیلومتر جاده دسترسی احداث کردیم و این نشان می‌دهد که ۳۵ پروژه را وقتی با ۳۳ کیلومتر به هم وصل می‌کنیم یعنی اینکه این انتخاب فوق‌العاده خوبی است، و کاهش هزینه‌ها در همین‌جاست».

 

اختیارات محدود استانی مانع انتقال حساب شرکتهای بزرگ

مدیرعامل میدکو در پاسخ به خبرنگاران درباره‌ی انتقال حساب‌های بانکی به کرمان اظهار کرد: «حساب‌های بانکی اکنون به‌صورت یک شبکه است؛ یعنی شما هرجایی که حساب داشته باشید حتی حساب‌های شخصی، دیگر مهم نیست در کدام شعبه است. در این خصوص، نکته‌ی خیلی مهم این است که صنعت به منابع بانکی نیاز دارد و بانک‌ها مقرراتی دارند و اختیاراتی را به شهرستان‌ها و استان‌ها می‌دهند. برای مثال اگر بخواهیم از یک اعتبار بانکی استفاده کنیم، یکی از نکاتی که بانک به آن توجه دارد این است که می‌گوید شما گردش مالی ندارید؛ ما اگر گردش مالی بخواهیم آنجا ایجاد کنیم اختیارات بانک به آن اندازه‌ای نیست که بتواند به این صنعت سرویس بدهد».

وی با بیان این‌که انتقال حساب‌ها می‌تواند به توسعه شهرستان‌ها کمک کند، افزود: «ما پرونده‌های مالیاتی میدکو را به کرمان آوردیم و درست هم هست؛ باید در کرمان باشد.

به لحاظ مقرراتی، سازمان مالیاتی در کرمان این اختیار رسیدگی را دارد، اما شعب بانکی، آن اختیار را ندارند؛ اول باید یک کاری کرد که اختیارات شعب بانکی افزایش پیدا کند تا بتوانیم حساب بانکی را منتقل
کنیم».

 

90 درصد نیروهای میدکو

بومی است

پورمند درباره‌ی جذب نیروهای بومی در میدکو نیز گفت: «میدکو هیچ مشکلی با این مساله ندارد. چون از روز اول سیاست‌مان این بوده و هست که باید نیروهای بومی جذب شوند و اصلا هدف ما توسعه منطقه‌ای
است».

مدیرعامل میدکو افزود: «الان هم آمارهای دقیقی که وجود دارند این است ۹۰ درصد نیروهایمان بومی هستند ولی یک تعریفی در بعضی از شهرستان‌ها وجود دارد و آن این است که نیروهای شهرستان‌های دیگر را بومی آن استان نمی‌دانند. حتی شهرستان‌هایی که در همسایگی‌شان هستند.

ولی از نظر ما هرکسی که در استان کرمان زندگی می‌کند کرمانی و بومی است».