شورای پنجم شهر کرمان در بوته آزمایش قرار گرفت؛

شمارش معکوس برای انتخاب شهردار

فرشاد: لیست منتشر شده نهایی نیست!

 بختیاری: بارها گفتهام کاندیدای شهرداری نیستم

 حامیان بابایی: شورای پنجم دلایل حذف بابایی را اعلام کند

 علی بهرامی: به پیشنهاد آقای فرشاد کاندیدای شهرداری شدم

گروه جامعه ـ با کناره‌گیری محمدجواد فدایی، رقابت بر سر تصاحب کرسی شهردار کرمان وارد دور تازه‌ای شد؛ بلافاصله تابلوی کمپین «حمایت از خدمت‌گزاران واقعی کرمان» پایین کشیده شد و به‌نام کمپین «حمایت از مهندس بابایی» تغییر نام داد. کمپین حمایت از منصور کمالی نیز با سرعتی بیش از پیش شروع به عضوگیری کرد.

از زمان انتشار لیست نهایی کاندیداهای شهرداری کرمان؛ فدایی بیش از هفت گزینه‌ی دیگر نامش بر سر زبان‌ها بود. اولین کمپین مجازی هم برای حمایت از شهردار شدن وی شکل گرفت. او اگرچه یک روز بعد، در جمع هواداران خود نوشت که کاندیدای شهرداری نبوده و نیستم اما وقتی این موضع‌گیری از سوی اکثریت، به انصراف و کناره‌گیری فدایی تعبیر شد؛ در سومین روز از انتشار لیست یعنی شنبه‌ی گذشته، فدایی مجدد پیامی در گروه نوشت و تصریح کرد: «کناره‌گیری نکردم». او نوشت: «به‌دنبال اظهارنظر اینجانب، برخی کاندیداتوری حقیر را منتفی دانسته‌اند. همان‌گونه که عرض کردم بنده برای کاندیداتوری مقدم نبوده‌ام اما به‌دلیل حسن‌نظر و اعتماد شورای محترم و دوستان مشغول بررسی موضوع کاندیدا شدن هستم».

هفته‌ای که شروع آن این موضع‌گیری فدایی بود در حالی به‌پایان رسید که فدایی از سوی استاندار کرمان به‌عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ منابع استانداری کرمان منصوب شد.

علی بابایی نیز در همان روز از شهرداری کرمان کنار گذاشته شد و حامیان وی که قرار گذاشته بودند در اعتراض به حذف بابایی، عصر چهارشنبه در مقابل شورای شهر کرمان تجمع کنند با توصیه‌ای از سوی مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان از تصمیم خود بازگشتند. محمد ایلاقی در این کمپین نوشت: «مگر ما و شما پای صندوق‌های رای نرفتیم تا مصلحت شهر را به اعضای شورا بسپاریم؟ اینک به‌حرمت رای‌ای که داده‌اید اجازه دهید اعضای محترم شورای پنجم با آرامش خیال به‌خیر و صلاح شهر بیاندیشند و مطمئن باشید هر تصمیمی بگیرند موجب سرافرازی شهرمان خواهد شد… نتیجه این‌که تجمع عصر امروز مقابل شورای شهر منتفی است».

حامیان بابایی اما همچنان چراغ کمپین خود را روشن نگاه داشته و از اعضای شورای پنجم شهر کرمان می‌خواهند تا توضیح دهند چرا وی را از لیست کاندیداهای نهایی کنار گذاشته‌ و از او حتی برنامه هم نخواستند.

با بسته شدن پرونده‌ی فدایی و بابایی، رقابت بین «مهران عالم‌زاده، محمدتقی بختیاری، علی بهرامی، محمدسام، دادخدا غضنفری، محسن پوراسماعیلی و منصور کمالی» ادامه دارد. در این میان علی بهرامی می‌گوید: به پیشنهاد اقای فرشاد کاندیدای شهرداری شدم. در این زمینه با او یک گفت‌وگوی خواندنی داشتیم که در همین شماره استقامت می‌توانید بخوانید.

هفته‌ی گذشته همچنین محمدتقی بختیاری از عدم تمایل خود برای شهردار شدن خبر داد؛ موضوعی که چندان به آن پرداخته نشد و همچنان نام بختیاری در لیست کاندیداها باقی است.

در همین‌حال، محمد فرشاد؛ رییس شورای پنجم شهر کرمان می‌گوید که لیست بسته نیست و ممکن است اسامی افرادی به آن اضافه یا کسی از لیست حذف شود.

او این توضیح را در اولین نشست شورای پنجم و در پاسخ به انتقادی داد که علی کارنما از روند انتخاب کاندیداهای شهرداری مطرح کرد.

کارنما که عضو هیات اجرایی انتخابات دوره‌ی پنجم شورای شهر کرمان بوده، صبح روز چهارشنبه در مراسم تحلیف اعضای شورای پنجم گفت: «لیست کاندیداهای شهرداری کرمان که ارایه شد آقای دکتر فدایی گفت من اصلا کاندیدا نیستم. امروز صبح هم با آقای مهندس بختیاری تماس گرفتم، ایشان هم می‌گوید که اصلا کاندیدا نبودم و بارها هم این را گفته‌ام و حتی فرار می‌کنم. چرا این اتفاقات افتاده؟ نکند مدیریت شده است؟».

وی افزود: «من خودم هم مطرح بودم؛ خانم ایرانمنش (عضو شورای پنجم) تماس گرفتند و گفتند شما به‌عنوان کاندیدا مطرح شدید؛ عرض کردم که من تمایلی ندارم. از مهندس خدادادی هم خواستم که نام مرا مطرح نکنند. اکنون هم خواهشم از شورای پنجم این است افرادی که خواهان خدمت به شهر هستند را معرفی کنند؛ با خودشان نیز هماهنگ شده و برنامه از آن‌ها گرفته شود».

محمد فرشاد؛ رییس شورای پنجم اما در پاسخ به وی توضیحاتی داد. او گفت: «این‌که می‌گویید نام افراد را منتشر کردیم اما برخی گفتند ما داوطلب نیستیم؛ باید بگویم در همه جای ایران این اتفاق افتاد و این، اجتناب‌ناپذیر است».

فرشاد افزود: «اعضای شورا در این چند ماه طی جلساتی با صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف اجتماعی و همچنین براساس تجربه و آگاهی خود، یک‌سری اسامی را پیشنهاد دادند و در نهایت، به۲۷  گزینه رسیدیم. سوابق این افراد بررسی شد و درباره‌ی آنها با صاحب‌نظران مشورت کردیم و سرانجام ۱۰ نفر که امتیاز بیش‌تری از بقیه داشتند برگزیده شدند».

رییس شورای شهر کرمان ادامه داد: «با این ۱۰ نفر مذاکره کردیم؛ برخی گفتند که تمایل ندارند و برخی هم شرایط را نداشتند؛ مثلا ما نمی‌دانستیم فلان شخص بازنشسته شده یا پنج سال سابقه‌ی کار اجرایی ندارد. برخی هم گفتند پست دیگری به آن‌ها پیشنهاد شده. همین الان نیز  هنوز تعدادی مردد هستند که آیا ادامه بدهند یا خیر؟».

وی اظهار کرد: «بنابراین ممکن است افرادی به این لیست اضافه یا از آن کم شوند. در نهایت، از کسانی که تمایل و شرایط را دارند، برنامه گرفته می‌شود؛ برنامه‌ها در صحن علنی شورا ارایه و بررسی می‌شود. برنامه‌ای که قوی‌تر باشد و با توان اجرایی آن فرد تناسب داشته باشد نهایی شده، رای‌گیری صورت می‌گیرد و شهردار انتخاب می‌شود».

این، اولین‌باری نیست که شورای شهر کرمان درانتخاب شهردار دچار سردرگمی می‌شود. پیش از این نیز، شرایط همین‌گونه بوده. شورای چهارم در شروع به‌کار، شهرداری سیف‌الهی را تمدید و خود را از معرکه‌ی انتخاب شهردار رهاند. پس از استعفای سیف‌الهی اما، سه ماه طول کشید تا گزینه‌ی نهایی معرفی شد. در آن مقطع، رییس وقت شورای شهر دست به بدترین تصمیم ممکن زد و فراخوان عمومی داد تا هرکس خود را برای شهردار شدن شایسته می‌داند بیاید و برنامه‌اش را به شورا ارایه کند! شهر و شهروندان کرمانی نه سه ماه معطلی شهرداری و مدیریت آن با سرپرستی بابایی را از یاد برده‌اند و نه وقت‌کُشی شورای چهارم را که ماه‌ها صحن علنی شورا را در اختیار کاندیداهایی قرار داده بود که به فراخوان لبیک گفته بودند. کاندیداهایی که سرانجام، هیچ‌کدام نتوانستند با علی بابایی رقابت کنند و همه از صحنه دور
شدند.

اکنون نیز، شورای پنجم پس ازحدود سه ماه، لیستی منتشر کرده که با استقبالی سرد مواجه بوده و توقع ناظران شهر و شورا را برآورده نساخته و مورد انتقاد است. لیستی که از هم گسیخته است و برو بیا هم دارد. این سردرگمی شورای پنجم در معرفی کاندیداهای شایسته برای شهرداری کرمان از کجا آب می‌خورد؟ این پرسشی است که انتظار می‌رود حالا که شورای پنجم رسما فعالیت خود را آغاز کرده است جهت اقناع افکارعمومی به آن پاسخ بدهد.