شورای پنجم شهر کرمان آغاز به کار کرد

کثرت کمیسیونها و القاب در شورای شهر

اسما پورزنگی‌آبادی ـ اعضای جدید شورای شهر کرمان بیش از ۱۰ روز است که کار خود را رسما شروع کرده‌اند و یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته نیز، اولین نشست عمومی شورای جدید، با حضور خبرنگاران برگزار شد.

موضوع اولین نشست، تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در شورا بود؛ فلسفه‌ی تشکیل کمیسیون‌ها طبق قانون، «پیگیری کارشناسی و منظم و دقیق امور شورا» است و قانون وظایف کمیسیون‌ها را هم تعریف کرده است. همین قانون، برای شوراهای کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها سه کمیسیون شامل «توسعه، عمران، خدمات شهری»، «برنامه، بودجه، حقوقی» و «فرهنگی، اجتماعی» را پیشنهاد داده و البته تصریح کرده که شوراها براساس حجم برنامه و فعالیت‌هایی که دارند می‌توانند کمیسیون‌ها و کمیته‌هایی را فعال کنند.یکشنبه هفته‌ی گذشته، پیش از شروع اولین جلسه‌ی عمومی شورا به این فکر می‌کردم حالا که در این سه ماه بعد از انتخابات، خبری از تشکیل کمیسیون‌های موقت در شورای کرمان نبوده ـ اگر هم بوده، خروجی آن برای رسانه‌ها و افکار عمومی نامعلوم است ـ این‌که در همین جلسه‌ی اول قصد کرده‌اند به این موضوع بپردازند، امیدبخش است. شهر کرمان در حال حاضر و به ویژه پس از تعیین سرپرست برای شهرداری، آن‌چنان شرایط خاصی پیدا کرده که برای رسیدگی به مسایل آن، نباید وقت و زمان را حتی به‌حد ساعتی، کُشت.

آن‌طور که در اولین نشست عمومی شورا گفته شد، پیش از این، اعضا، جلسه‌ی دیگری با موضوع تشکیل کمیسیون‌ها برگزار کرده و مذاکرات اولیه‌ نیز صورت گرفته بود و حالا محمدجواد کامیاب که از آن جلسه تا این جلسه، دستی به سر و روی عناوین پیشنهادی کشیده است، پیشنهادات اولیه برای عنوان کمیسیون‌ها را ارایه کرده و پس از این، اعضا اولین اظهارنظرهای رسمی خود را می‌دهند و در نهایت هشت کمیسیون در شورای پنجم تشکیل می‌شود. در واقع، اعضای شورا دو ساعت از وقت خود، شورا و شهر و شهرداری کرمان را صرف یکی از ابتدایی‌ترین امورات شورا می‌کنند؛ انتخاب نام مناسب برای کمیسیون‌ها! با این اعتقاد که محتوا و وظیفه‌ی هر کمیسیون را عنوانی که بر آن گذاشته‌اند تعیین خواهد کرد. مثلا وقتی شورای پنجم شهر کرمان به تشکیل کمیسیون «نظارت، حقوقی، حاشیه‌نشینی» هفت رای مثبت می‌دهد یعنی این‌که به مقوله‌ای مثل حاشیه‌نشینی توجه ویژه دارد که در عنوان یک کمیسیون آن را ذکر کرده و همین‌طور وقتی کمیسیون «گردشگری و اصناف» را تشکیل می‌دهد، یعنی که به گردشگری توجه ویژه دارد و اصناف را هم می‌بیند. دو ساعت از وقت اولین نشست عمومی شورای شهر کرمان با رایزنی و اظهارنظر و رای‌گیری در این‌باره سپری می‌شود و در پایان نشست، وقتی از «محمد فرشاد» ریاست شورا می‌پرسم: پس تعیین هیات رییسه و اعضای کمیسیون‌ها چه می‌شود؟ می‌گوید که آن را به زمانی دیگر موکول کرده‌اند! به نظر می‌رسد شورای پنجم شهر کرمان برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، در مورد تشکیل کمیسیون‌ها نه‌تنها از تجربیات گذشته درس نگرفته بلکه از تکرار روش‌های ناکارآمد پیشین در تشکیل و تعریف کمیسیون‌ها هم ابایی ندارد. نتیجه‌ی چنین رویکردی می‌شود این‌که بعد از دو ساعت جلسه، اکنون ما در شورای ۱۱ نفره‌ی شهر کرمان، هشت کمیسیون داریم در حالی‌که در شورای ۱۵ نفره‌ی چهارم هم، تعداد کمیسیون‌ها زیاد بود شورای چهارم در دو سال آخر با هشت، ۹ کمیسیون فعالیت می‌کرد.یادم هست در شورای چهارم وقتی از تعدد کمیسیون‌ها انتقاد می‌کردیم، برخی اعضا به طعنه می‌گفتند؛ برای این‌که به خواسته‌ی «هر مدعی ریاست کمیسیون» پاسخ مثبت داده شود، تعداد کمیسیون‌ها زیاد شده. یعنی با تشکیل کمیسیون‌های متعدد، یک نوع تقسیم قدرت و یا بهتر بگویم توزیع عنوان «ریاست» صورت می‌گرفت؛ آن هم برای کسانی که میل داشتند در شورا حتما رییس باشند اما نمی‌توانستند و یا نمی‌خواستند «رییس شورا» باشند! با هر انگیزه‌ای که بود، تعداد زیادی کمیسیون در شورای چهارم شهر کرمان تشکیل شد و تعدد این کمیسیون‌ها در آن دوره آن‌چنان دردسرساز شده بود که حتی رییس وقت شورا در یکی از مصاحبه‌های خود، ادغام کمیسیون‌ها و کوچک‌سازی این تشکیلات را به‌عنوان یکی از اولویت‌های جدی شورا عنوان کرد؛ اگرچه هیچ‌وقت انجامش هم ندادند! طبق قانون، تعداد اعضای هر کمیسیون باید حداقل سه نفر باشند و تخصص و دانش و تجربه‌ی هر فرد برای عضویت در هر کمیسیون مساله‌ی مهمی است؛ حالا این ۱۱ عضو شورای شهر چگونه می‌خواهند هشت کمیسیون را بین خود تقسیم کنند به‌طوری که هر فرد بتواند به اندازه‌ی کافی برای کار خود وقت بگذارد؟ امیدوارم شورا پاسخ شایسته‌ای برای این پرسش داشته باشد. بد نیست تعداد کمیسیون‌های شورای کرمان را با شهرهایی مثل تهران، یزد و اصفهان هم مقایسه کنند. شاید تصمیم دیگری گرفته شود. شورا از همین ابتدا، هرقدر با مسایل حرفه‌ای‌تر و کارشناسانه‌تر برخورد کند، خروجی این رفتار را مردم در همه‌ی ابعاد شهر خواهند دید.