در نشست آغاز به کار «جمعیت طرفداران ایمنی راههای کرمان» مطرح شد

روزانه۳ کشته در جادههای استان! 

تا پایان سال آمار تلفات جادهای به ۱۰۰۰ نفر میرسد

اسما پورزنگی‌آبادی ـ آمار فاجعه‌بار تلفات تصادف‌های جاد‌ه‌ای در استان کرمان، از ابتدای امسال، رشد افسارگسیخته‌ی خود را شروع کرده و همچنان نیز این روند در جاده‌ها ادامه دارد؛ در جریان این فاجعه‌ای که دارد رخ می‌دهد؛ استاندار کرمان و نمایندگان استان در مجلس اما جز سکوت واکنشی نداشته‌اند و تا این لحظه، این کمیسیون اجتماعی شورای شهر کرمان بوده که نسبت به این وضعیت حساسیت نشان داده است.

در این انفعال حاکم بر فضای استان نسبت به فاجعه‌ی جاده‌ها، جمعی از نخبگان حوزه‌ی ترافیک و سوانح رانندگی به پا خاسته، دست به کار شده و برای این‌که کاری بکنند، در گام اول، کرکره‌ی دفتر استانیِ جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها را در کرمان بالا کشیدند و ظهر روز چهارشنبه‌ی گذشته، به میزبانی کمیسیون اجتماعی شورای شهر کرمان نخستین جلسه‌ی این جمعیت را برگزار کردند؛ هم سردار حسین چناریان؛ فرمانده سابق انتظامی استان، سرهنگ مسعود غفوریان؛ فرمانده سابق پلیس راه و راهور استان و سرهنگ دوم علی رضایی؛ جانشین کنونی پلیس راه استان در این جلسه حضور داشتند هم علیرضا حکاک‌زاده؛ مدرس دانشگاه و دبیر سابق شورای ترافیک استان، علی انجم‌شعاع؛ مدرس دانشگاه و معاون پیشین حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرمان و سید محمد میرحسینی؛ رییس سابق اداره ایمنی و ترافیک اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان کرمان.

در این جمع همچنین دکتر نوذر نخعی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و معاون سابق این دانشگاه و سید صابر ناصر علوی؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز حضور داشتند. وحید خلیفه، محمد نورانی و تورج نجف‌آبادی نیز از کارشناسان حاضر در این جمع بودند. علی بهرامی؛ رییس کمیسیون اجتماعی شورای شهر نیز در این نشست حضور یافت. تنها مسئول دولتی در این جمع، احسان عراقی‌زاده؛  یکی از مسئولان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان بود.

این جمع که با برگزاری نخستین جلسه، در قالب جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان کرمان فعالیت خود را به طور رسمی شروع کردند؛ اغلب کسانی هستند که در سال‌های میانی دهه‌ی هشتاد در کاهش تلفات جاده‌ای در استان کرمان موفقیتی مثال‌زدنی کسب کرده‌اند؛ اکنون اما در دستگاه‌های متولی مسئولیتی نداشته و اغلب بازنشسته شده‌اند.

این جمعیت در کشور پا گرفته و دفتر مرکزی آن در تهران دایر است و آن‌طور که عراقی‌زاده توضیح داد از سال  ۹۴ نیز در کرمان پایه‌گذاری شده ولی تاکنون فعالیتی نداشته است.

عراقی‌زاده حالا تصمیم گرفته با کمک جمعی که همگی صاحب دانش و تجربه بوده و امتحان خود را نیز پس داده‌اند دفتر استانی این جمعیت را فعال کند تا بازوی مشورتی بخش‌های دولتی در استان بشوند. او می‌گوید: «باید در استان آسیب‌شناسی شود تا بدانیم مشکل ایمنی راه‌های ما چیست؟ باید ببینیم چرا در حالی‌که آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای کشور طی شش ماهه‌ی امسال یک درصد کاهش یافته، در استان کرمان این آمار ۳۲ونیم درصد افزایش داشته است؟».

پس از او، محمد میرحسینی که از کارشناسان زبده‌ی این حوزه است و در هفته‌های گذشته تاکنون از وضعیت تلفات جاده‌ای استان در موقعیت‌های مختلف ابراز نگرانی کرده و هشدار داده درباره‌ی جمعیت توضیحاتی داد و اظهار کرد: «هدف این جمعیت ارتقای ایمنی راه‌ها از طریق افزایش فرهنگ ایمنی و اطلاع‌رسانی است. این جمعیت هرگز کار اجرایی نمی‌کند، در امور اجرایی هم دخالتی ندارد. کاملا غیرسیاسی بوده و سرمایه‌ و دفتر و تشکیلات و حساب بانکی هم ندارد و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه‌ی آن، بُن‌مایه‌ی علمی و تجربه‌ی سنگین اعضای آن است».

او سپس گزارشی از وضع تصادف‌های جاده‌ای استان داد و با بیان این‌که امسال تلفات تصادف‌های جاده‌ای استان فاجعه‌بار بوده، افزود: «در کل کشور وضعیت مطلوب و خوب است اما کرمان طی هفت ماهه‌ی امسال با افزایش ۳۴ درصدی تلفات مواجه شده‌ایم».

وی گفت: «از سال‌های دهه‌ی ۶۰ ما در کشور با یک روند تدریجی افزایش تلفات در جاده‌ها روبه‌رو شدیم و از پنج، شش هزار کشته در آن سال‌ها؛ به ۲۷ هزار و ۸۵۰ نفر کشته در سال ۸۵ رسیدیم. یک عزم جدی اما در کشور شکل گرفت و در سال بعد، توانستیم ۴۰ درصد آمار تلفات را کاهش بدهیم. از سال ۱۳۸۶ به بعد، طی یک دهه، روند هر چند کندِ نزولی در تلفات کل کشور داشتیم و استان کرمان هم از این قاعده‌ی کلی کشور پیروی کرد اما امسال در استان با یک فاجعه روبه‌رو شده‌ایم». میرحسینی اظهار کرد: «سال گذشته از نظر تعداد بالای تلفات رتبه‌ی سوم کشور را داشتیم و امسال طی هفت ماه، به رتبه‌ی دوم رسیده‌ایم. استان فارس اول است اما فارس از لحاظ طول راه‌ها با ما قابل مقایسه نیست و راه‌های بسیار طولانی‌تری دارد».

وی هشدار داد اگر فکری اساسی نشود، احتمال دارد به رتبه‌ی یک کشوری برسیم!

وی با اشاره به نرخ رشد ۳۴ درصدی تلفات طی هفت ماهه‌ی امسال ادامه داد: «من دو دهه با آمار حوزه‌ی ایمنی سروکار دارم و می‌گویم که این آمار بی‌سابقه است. فقط سال ۸۵ ما ۳۳ درصد افزایش تلفات داشتیم که به نوعی، با وضعیت کل کشور همراه بودیم اما امسال درحالی‌که رشد تلفات کل کشور منفی شده ما ۳۴ درصد رشد طی هفت ماه داشته‌ایم». میرحسینی بیان کرد: «بررسی آمار نشان می‌دهد فاجعه‌ای که از ابتدای امسال شکل گرفته نه تنها طی هفت ماه مهار نشده بلکه ابعاد آن نیز در حال افزایش است». وی به کمبود امکانات و تجهیزات به ویژه کمبود جدی دوربین‌های کنترل سرعت در جاده‌های استان نیز اشاره کرد و در این‌باره توضیحاتی داد.

انجم‌شعاع؛ مدرس دانشگاه و معاون اسبق ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری کرمان نیز با ابراز نگرانی از این وضعیت در جاده‌های استان کرمان گفت: «در تهران توزیع امکانات براساس شاخص جمعیتی صورت می‌گیرد و مشکل کرمان، جمعیت نه چندان بالای آن است در حالی‌که پراکندگی جمعیت و وسعت استان زیاد است؛ انتظار داریم استاندار محترم و نمایندگان محترم مجلس برای این مسئله در تهران رایزنی کرده و اقداماتی انجام بدهند».

سرهنگ غفوریان نیز با مقایسه‌ی آمار کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای استان با آمار قربانیان زلزله‌ی کرمانشاه هشدار داد: همه؛‌ از مردم تا مسئولان باید از آنچه در جاده‌های ما رخ داده بر خود بلرزند.

وی بر آگاه‌سازی افکار عمومی از این بحران تاکید کرد و از رسانه‌ها خواست تا در این زمینه به کمک بیایند.

غفوریان با اشاره به نقش موثر تشکل‌های مردمی در حوزه‌های مختلف از جمله ایمنی راه‌ها ادامه داد: «طبق آمار اعلام شده، علاوه بر وضعیت بد جاده‌های استان، در شهر رفسنجان نیز امسال ۴۴ درصد افزایش تلفات تصادف‌های درون‌شهری را داریم. باید همه بیایند دست رفسنجان را بگیرند و بلندش کنند». وی اذعان کرد: «کمبود دوربین در جاده‌های استان این مشکل را ایجاد و رانندگان را ترغیب کرده تا با سرعت دلخواه خود برانند و نتیجه هم این آمار بالای تلفات شده است».

وی تصریح کرد: «ما در جاده‌های استان پاسگاه کانکسی داریم. پاسگاه کانکسی معنی ندارد. پلیس با کمبود امکانات و تجهیزات روبه‌رو شده؛ از نمایندگان استان می‌خواهیم سهم کرمان را بگیرند».

غفوریان سپس گفت: «به نظر می‌رسد تا اردیبهشت‌ماه سال آینده باید انتظار استمرار روند افزایش تلفات در جاده‌ها را داشته باشیم و حتما استان فارس را پشت سر خواهیم گذاشت. در شرایط فعلی، باید مردم را همان‌طور که نسبت به زلزله حساس شده‌اند به این مسئله نیز حساس کنیم و لااقل تا پایان سال، آرامش را در جاده‌های استان برقرار کنیم».

دکتر نخعی نیز بر آگاه‌سازی مردم از وضعیت تصادف‌های جاده‌ای استان تاکید و اظهار کرد: «مردم باید نسبت به این فاجعه حساس بشوند. از ابتدای امسال هر روز سه نفر در جاده‌های ما کشته شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌ی همین روند تا پایان سال، آمار کشته‌شدگان به هزار نفر برسند».

رضایی؛ جانشین پلیس راه شمال استان نیز گفت: «پلیس تمام توان خود را در جاده‌ها به کار گرفته اما آمار تلفات همچنان در حال افزایش است». وی نیز نبود و کمبود دوربین کنترل سرعت را عامل مهمی در افزایش این تلفات دانست و افزود: «جاده‌های کرمان به حیاط خلوت رانندگان تبدیل شده است. اگر همه به کمک نیایند، وضع تا پایان سال همین خواهد بود». او گفت: «ما به عنوان پلیس از این وضعیت ناراحت هستیم اما شرمنده نیستیم. چون تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم».

علی بهرامی؛ عضو شورای شهر کرمان نیز با ابراز تاسف و نگرانی از آمار بالای تلفات جاده‌ای استان تصریح کرد: «ما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم مسئله‌ی به این مهمی را به یک دغدغه‌ی اجتماعی تبدیل کنیم. بایدبه مردم آگاهی بدهیم که بدانند چه خطر بزرگی در کمین‌شان است». وی از رسانه‌ها خواست تا به این مسائل ورود جدی‌تری داشته باشند و گفت: «کمیسیون اجتماعی شورای شهر کرمان اعلام آمادگی می‌کند تا برای حل این بحران در حیطه‌ی اختیارات قانونی خود همکاری کند».حسین چناریان؛ عضو شورای شهر کرمان هم با بیان این‌که از شنیدن آمار تلفات جاده‌ای استان بسیار ناراحت و متاسف شده‌ام، به سابقه‌ی حضور و تجربه‌ی خود در کسوت فرماندهی انتظامی استان اشاره و اظهار کرد: «من آن زمان می‌دانستم با کمبود امکاناتی که داریم و با فشاری که به جاده‌های استان می‌آید یک روزی به خط پایان می‌رسیم و با وضعیتی بحرانی روبه‌رو می‌شویم». وی به نقش موثر تشکل‌های مردمی در رفع مشکلات اذعان کرد و افزود: «اگر مردم آگاه بشوند، حتما برای حل مشکلات مشارکت خواهند کرد». وی گفت: «جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان باید با عملکرد خود به مسئولین نشان بدهد که نه آمده کسی را تضعیف کند و نه عملکردی را زیر سوال ببرد. باید مسئله را به خوبی برای مسئولین و مردم تبیین کنیم».