زلزله و یک دستمریزادِ ارتباطاتی

اسما پورزنگی‌آبادی – این روزها که هراس از زلزله مثل خوره به جان اهالی کرمان افتاده؛ اگرچه عده‌ای با اظهارات صد من یک غاز خود بر آتش جان‌های نگران دمیدند؛ اما برخی هم با رفتارها و گفتارهای متین و منطقی، تلاش کردند تا جامعه همچنان که احتیاط می‌کند، به وحشت نیفتد. همان‌طورکه زلزله را حس می‌کند، آن را یاد هم بگیرد و با ساز وکارش آشنا بشود.  به گمان من، «روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان» مصداق روشن این رفتار بود. در چند روز اخیر، مطالب علمی و کارشناسی در قالب یادداشت و گفت‌وگو از سوی این نهاد در فضای مجازی منتشر و سعی بر آن شد تا مردم نسبت به آنچه که زیر پای آن‌ها دارد اتفاق می‌افتد دید روشن‌تری پیدا کنند. این اما در حالی بود که برخی نهادهای مسئول در امر مدیریت بحران؛ یا منفعلانه به تماشا نشستند یا بر موج‌های مجازی و واقعیِ وحشت سوار شدند و با تصمیم‌ها یا رفتارهای شتاب‌زده‌ی خود، باری اضافه بر دوش نگرانی‌های جامعه گذاشتند.  وظیفه‌ی خودم می‌دانم این اتفاق مهم را بهانه‌ای برای قدردانی از همکار ارزشمندمان دکتر عباس تقی‌زاده قرار دهم و به ایشان خداقوت و به مدیران و استادان دانشگاه تبریک بگویم. تقی‌زاده دکترای ارتباطات دارد و اگرچه در روزنامه‌نگاری، پیوسته و مداوم دست به قلم نمی‌برد و این از کم‌اقبالی روزنامه‌نگاری کرمان است، اما با این وجود، هرگاه هم قلم بر کاغذ می‌گذارد، با نکته‌بینی و دقت نظری که ویژه‌ی خود اوست؛ با درست‌گویی و درست‌نویسی از دردها و کاستی‌ها و البته؛ امیدواری‌ها حرف می‌زند. او مدت زیادی نیست که مسئول روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی است؛ اما در همین زمان کوتاه توانسته با تکیه بر دانش خود و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطی؛ چهره‌ی واقعیِ «روابط عمومی» و «ارتباطات» را از پشت ابرهای کج‌وکوله‌نویسی‌های رایج خارج کند. پیش از این و در جریان اولین زلزله‌ی شدیدِ این روزها، در خبرگزاری ایرنا کرمان، یادداشتی از او منتشر شد که پیشنهاد برگزاری «مانور اطلاع‌رسانی بحران» را داده بود. تقی‌زاده در این یادداشت تصریح می‌کند: « همچنان که ستاد مدیریت بحران تشکیل می‌شود با وقوع حوادث، رسانه نیز باید بی‌درنگ در قالب طرحی از قبل پیش‌بینی و تمرین شده، وارد ارتباطات بحران شود و در کم‌ترین زمان ممکن، شبکه‌های اطلاع‌رسانی را از اتاق خبر تا منطقه‌ی حادثه دیده، و مدیریت کند».

اگرچه نشاندن مردم پای اخبار و تحلیل‌های علمی که در این روزها به سوالات اساسی آن‌ها پاسخ بدهد کار راحتی نیست؛ اما دست‌کم می‌توان از این فرصت دو هفته‌ای که مردم مطالب مربوط به زلزله را دنبال می‌کنند، بهره برد و معنای زلزله را آن‌گونه که واقعیت دارد، بیش از پیش تببین کرد.  چه خوب است اگر نهادهای دیگر، در این زمینه، روشی را که روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی در پیش گرفت، الگوی خود قرار داده و در موارد مشابه به کمک جامعه بیایند.