سمنهای جوانان خطاب به استاندار؛

به جوانان اعتماد کنید!

گروه جامعه ـ «اعتماد»؛ این، همه‌ی چیزی بود که طلب کردند. بارها و به تکرار. پاسخ اما موکول شد به «زمانی دیگر». به نظر می‌رسد دیوارها و حصارهایی که به عنوان مانع برای حضور و مشارکت اجتماعی جوانان وجود دارد قرار نیست به‌زودی برداشته شود. آن‌چنان که در استان کرمان، از جلسه‌ای که حدود یک ونیم ساعت طول کشید تنها چیزی حدود ۳۰ دقیقه‌ی آن سهم جوانانی بود که می‌خواستند به نمایندگی از نهادهای مردمی حوزه‌ی جوانان با استاندار سخن بگویند. وقتِ بیش‌تر و تریبونِ مهم‌تر جلسه اما در اختیار نماینده‌ی دولت بود. علیرضا رزم‌حسینی هم از هر دری با آن‌ها سخن گفت. هم آن‌ها را رنجاند و هم سخنانی گفت که برایش کف زدند. جلسه‌ی عجیبی بود. تمام سالن پیامبراعظم استانداری کرمان، عصر چهارشنبه‌ی گذشته، لبریز از جوانانی بود که به دعوت اداره کل ورزش و جوانان استان خود را به ستاد ساماندهی امور جوانان رسانده بودند. خودشان می‌گفتند در تمام ۱۰، ۱۲ سال گذشته اولین‌بار است توانسته‌اند در حضور یک استاندار حرف بزنند. رزم‌حسینی اما آن‌ها را در برابر پرسش‌هایی قرار داد که برخی از آن دلگیر و حتی به گفته‌ی یکی از حاضرین «شوکه» شدند. مثلا استاندار از یکی از آن‌ها که می‌گفت ما جوان‌ترها ایده و طرح‌های خوبی برای فعالیت‌ در قالب نهادهای مردمی و در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی داریم ‌پرسید: یعنی شما آن‌قدر وقت آزاد داری که این کارها را بدون حقوق و پاداش انجام بدهی؟!

«مزنگی» یکی از نمایندگان سمن‌های جوانان که اهل بردسیر هم هست در پاسخ به او گفت: «یعنی وقتی می‌بینم کسی دارد غرق می‌شود بگویم من بیکار نیستم نجاتش بدهم و راهم را بکشم و بروم؟». به گفته‌ی یکی از حاضرین در جلسه، پاسخ او قابل تامل بود. استاندار همچنین در این جمع، به دنبال سمن‌هایی می‌گشت که بتوانند با استفاده از تسهیلاتی که دولت تعریف کرده، برای هزار نفر از جوانان و یا کم‌تر و بیش‌تر شغل ایجاد کند.

جلسه که پیش‌تر رفت، رزم‌حسینی پرسش جامع‌تری مطرح کرد؛ «آیا این‌که ستاد ساماندهی امور جوانان داشته باشیم کار درستی است؟ برویم ستاد امور کودکان هم تشکیل بدهیم؟ ستاد امور سالمندان، روحانیون و دیگر گروه‌ها را هم آیا باید تشکیل بدهیم؟ این کار درست است؟». یکی از حاضرین به زمزمه گفت: «مگر این گروه‌ها ستاد ندارند؟». عبدلی که یک نهاد در زمینه‌ی ازدواج آسان دارد اولین کسی بود در این جلسه سخن گفت و مدعی شد؛ کسانی جلوی کار آن‌ها را می‌گیرند، تهدیدشان می‌کنند و حتی به سمن‌های حوزه‌ی ازدواج، تهمت‌هایی هم می‌زنند. او از تاثیر و عملکرد این سمن‌ها دفاع کرد و بیان کرد آمار طلاق در استان طبق گزارش‌هایی که او آن را محرمانه خواند آن‌چنان افزایش یافته که کرمان را امسال در کشور به رتبه‌ی اول رسانده است.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «آقای استاندار! به سمن‌های حوزه‌ی جوانان اعتماد کنید؛ ما می‌توانیم به بهبود این شرایط کمک کنیم».

آنچه که رزم‌حسینی از سمن‌ها می‌پرسید موجب شد تا احمد احمدی‌نژاد؛ دبیر انجمن دانش‌ورزان جوان بخش مهم‌تری از اظهاراتش را به تشریح درباره‌ی چیستی و چرایی تشکیل و فعالیت نهادهای مردمی اختصاص بدهد.

او یادآور شد این سمن‌هایی که از اداره کل ورزش و جوانان مجوز دارند بازماندگان سازمان ملی جوانان هستند و بارها خواستار آن شد که؛ «دولت از طرح‌هایی که سمن‌های جوانان در حوزه‌های مختلف دارند حمایت کند».

احمدی‌نژاد این را هم گفت که تاکنون اعتماد به سمن‌های جوانان کم بوده است و خطاب به رزم‌حسینی تصریح کرد: «ما از شما و دیگر مسئولان استان تنها یک درخواست داریم: این‌که نگاه ویژه به ما سمن‌ها داشته باشید».

مزنگی هم که اجازه‌ی صحبت کردن در این ستاد را داشت خطاب به استاندار نگرانی خود را از مشکلات دهه هفتادی‌ها مطرح کرد و در این‌باره توصیف «وضعیت اسفبار» را به کار برد.

او نیز همچون دیگر نمایندگان سمن‌ها از استاندار خواست تا جوانان را در استان حمایت کنند و اذعان کرد: «جوانان ما الان نیاز به حرف زدن دارند».

در بین این چند نفر که پیش از این با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان اجازه‌ی صحبت کردن داشتند یک خانم نیز حضور داشت. هاشمی هم گفت: «مشکل اساسی، عدم شناخت نهادهای دولتی و اجرایی با سازوکار سمن‌هاست».

صریح‌ترین پاسخ به اظهارات استاندار را اما شیخ‌الاسلام داد. او خطاب به رزم‌حسینی گفت: «جوانان بخشی از جامعه هستند و سهمی دارند. کسانی که الان به نمایندگی از ۵۵ سمن اینجا آمده‌اند سرمایه‌های اجتماعی استان هستند. داوطلبانه، بی‌هیچ چشمداشت مالی یا توقع کسب پست و مقام وارد حوزه‌هایی شده‌اند که در آن دغدغه دارند. نگاه مسئولان به ما فعالان مدنی اما این است: می‌گویند: دنبال پست و کاسبی و مقام هستید؟ و وقتی بگوییم نه؛ می‌گویند پس دیوانه‌اید!».

او ادامه داد: «جوانان ما هنوز وارد بازی‌های سیاسی نشده‌اند و می‌توانند خیلی از دغدغه‌ها و مشکلات را حل کنند». او خطاب به استاندار یادآور شد: «وقتی برای بازدید از حاشیه‌نشین‌های شهرک صنعتی رفتید مگر جوانان کنار شما نبودند؟ مگر اولین گروه‌هایی که در شرایط بحرانی از جمله زلزله‌ی هجدک به منطقه رفته و می‌روند جوان‌ها نبودند؟».

او به سمن‌های تسهیل‌گر اجتماعی در استان اشاره کرد و خواست ادامه بدهد که رزم‌حسینی حرفش را قطع کرد و گفت: «سوالاتی که از ابتدای جلسه پرسیدم برای این بود تا مسائل را بهتر درک کنم».

استاندار سپس ادامه داد: «شما پروژه تعریف کنید ما حاضریم حمایت‌تان کنیم». او اظهار کرد: «از ابتدای دولت یازدهم ما به دنبال جانشین‌پروری بودیم. خدا شاهد است این آمادگی را داریم و تظاهر نمی‌کنیم. از اولین روز به آقای صفریان (مشاور جوان استاندار) گفتم که به دنبال کادرسازی باش. کارهایی که شما جوانان می‌کنید جای ستایش دارد، اما ابتدا خود را ساماندهی کنید؛ بعد بیایید سراغ ساماندهی جوانان».

اشاره‌ی رزم‌حسینی به فعالیت جزیره‌ای و پراکنده‌ی سمن‌هایی بود که برخی از استانداری و برخی از اداره ورزش و جوانان مجوز گرفته‌اند. او تاکید کرد که همه‌ی این سمن‌ها باید دور یک میز بنشینند و یکپارچه شوند.استاندار به مدیرکل ورزش و جوانان ماموریت داد تا طی یک ماه آینده این کار را انجام بدهد و بیان کرد: «سمن‌های جوانان و غیرجوانان را یکپارچه کنید تا به عنوان سمن‌های همراه و یاور ملت و دولت وارد شده و پروژه تعریف کنند. ما از این پروژه‌ها حتما حمایت خواهیم کرد».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که یک جوان را به سمت مدیرکل ورزش و جوانان استان منصوب کرده‌ایم و توضیح داد: «تنها کسی که از آقای امیری برای مدیرکل شدن حمایت کرد خود من بودم. حالا چطور عملکردی دارد؟ اگر انتقادی دارید از خود ایشان مطالبه‌گری کنید».

رزم‌حسینی سپس خواسته‌ی خود را از حاضرین مطرح کرد؛ «بروید از طرف دولت، از بخش‌های دولتی و غیردولتی در استان مطالبه‌گری
کنید».

حضار با شنیدن این حرف استاندار رضایت خود را با تشویق او نشان دادند.

جلسه تمام و همه چیز موکول شد به آینده‌ای که همه‌ی سمن‌ها اعم از جوانان و دیگر سمن‌ها یکپارچه شوند و پروژه به دست، سراغ دولت بیایند تا حمایت‌شان کند.