رئیسجمهور در شورای اداری استان کرمان

دولت بهتنهایی نمیتواند!

گروه جامعه ـ رئیس‌جمهور روحانی در شورای اداری استان کرمان شامگاه پنجشنبه‌ی گذشته در جمع مدیران و برخی نمایندگان مجلس با گرامیداشت ایام‌الله دهه‌فجر گفت: «هفته‌ها منتظر بودم تا خدمت مردم عزیزی برسم که به‌خاطر زلزله در سختی قرار گرفته‌اند».

به گزارش خبرنگار استقامت، حسن روحانی با بیان این‌که امیدوارم همه کمک کنند تا این مشکلات حل شود، افزود: «کشور ما به هر حال زلزله‌خیز است و باز هم حوادثی مشابه کرمانشاه و کرمان خواهیم داشت اما مهم این است ساختمان‌ها را به گونه‌ای مقاوم‌سازی کنیم که حداقل صدمه در این مواقع داشته باشیم».

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «۷۴ درصد اعتبارات مصوبات سفر نخست هیات دولت به استان کرمان عملیاتی و اجرایی شده و قول می‌دهیم یک‌هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان برای پروژه‌های  ۲۹‌گانه این سفر هیات دولت به استان کرمان را نیز در سه سال آینده اجرایی و عملیاتی کنیم».

وی افزود: «آمار و ارقام نشان می‌دهد استان کرمان در مسیر پیشرفت قرار دارد. این‌که طی سال گذشته ۴۶ هزار اشتغال در استان ایجاد شده خیلی مسئله‌ی مهمی است».

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «هیچ راهی جز این‌ برای ما وجود ندارد که از همه‌ی امکانات برای آبادانی کشور استفاده کنیم؛ دولت به تنهایی نمی‌تواند زیرا منابع، امکانات و توان ما برای دستیابی به پیشرفت کشور محدود است و باید از توانمندی کشور و ایرانیان داخل و خارج کشور و منابع جهانی استفاده کنیم و نباید به منابع خودمان اکتفا کنیم، زیرا این منابع کافی نیست. باید از صندوق توسعه اسلامی، صندوق‌های بین‌المللی و بانک‌های خارجی استفاده کنیم».

روحانی با طرح این سوال که مگر می‌توانیم از فناوری‌های نو استفاده نکنیم؟ افزود: «مگر می‌توانیم با فناوری‌های گذشته کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهیم؟ نمی‌توانیم سرمایه‌گذار را با روشی که امروز داریم جذب کنیم که فرد بیاید، وارد شود و درِ تک‌تک وزارتخانه‌ها برود و پشت در بایستد تا نوبتش شود، مگر یک طرح سرمایه‌گذاری در کشور با این همه مشکلات و پیچ و خم اداری و بروکراسی اداری امکان‌پذیر است؟». رئیس جمهوری اظهار کرد: «امروز در دنیا فرد با استفاده از موبایل و کامپیوتر خود سرمایه‌گذاری می‌کند.  گذشت آن دورانی که سرمایه‌گذار با هواپیما وارد کشوری می‌شد و هفته‌ها می‌ماند و التماس این و آن را می‌کرد». روحانی یادآور شد: «ما در دنیا در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری رقبای زیادی داریم. سرمایه‌گذار به جاذبه، سود، اعتماد و امنیت کشور نگاه می‌کند و کشور ما دارای امنیت بسیار بالا و مردمان با فرهنگ و منابع غنی و اقلیم جغرافیایی متنوع است و به دنیا متصل هستیم».

وی تصریح کرد: «اگر وحدت در استان نباشد و کلام ما یکی نباشد سرمایه‌گذار نمی‌آید و به استانی می‌رود که وحدت کلام در آن وجود دارد».

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «کرمان تشنه است. همه‌ی ایران تشنه است. باید دست به آسمان بلند کنیم و بخشی هم خودمان باید مراعات کنیم. اگر خودمان با خشک کردن جنگل‌ها باعث خشکسالی می‌شویم باید از خداوند عذرخواهی کنیم». وی افزود: «شرایط کنونی به گونه‌ای است که در کشاورزی باید معیارهای خودمان را عوض کنیم، معیار ما باید به جای میزان تولید در هکتار، میزان مصرف آب در هکتار باشد. نحوه‌ی کشاورزی و الگوی کشت باید تغییر کند».

روحانی در ادامه گفت: «باید بخشی از اختیارات را از مرکز به استان‌ها منتقل کنیم و نمی‌شود همه‌ی تصمیمات را در تهران اتخاذ کنیم. در این‌باره کمیته‌ای با حضور استانداران تشکیل خواهیم داد تا بدانیم چه اختیاراتی را می‌توانیم به استانداران واگذار کنیم و دولت در این زمینه گام‌های جدیدی را برمی‌دارد».