گفت و گو با دکتر ایوب احمدپور؛ استاد دانشگاه و مدیر موسسهی حقوق پویا

دانشجویان خود را تا آخرین مراحل پیشرفت حمایت میکنیم

با موسسهی حقوقی دکتر شهبازی برای برگزاری آزمونهای وکالت، کارشناسی ارشد و دکتری همکاری داریم

دکتر ایوب احمد پور ، مدیرگروه دپارتمان حقوق دانشگاه باهنر کرمان  و مدیر گروه حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرمان است و برای جامعه‌ی حقوقی و دانشگاهی کرمان چهره‌ای شناخته شده و مورد وثوق است.

او اگرچه نزدیک به چهار سال سابقه‌ی قضاوت دارد و وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلا است، اما بنا به سوابق آموزشی و پژوهشی‌اش، وجهه‌ی آکادمیک قوی‌تری دارد.

دکتر احمدپور تا مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران گذرانده و سپس در مقطع دکتری در رشته‌ی حقوق خصوصی از دانشگاه آبردین انگلستان فارغ‌التحصیل شده است.

این استاد دانشگاه اخیرا در ادامه‌ی فعالیت‌های آموزشی خود موسسه‌ی «موسسه حقوق پویا» را راه‌اندازی نموده تا خدمات علمی خود و همکارانش را در گستره‌ی بیشتری به دانشجویان خود ارائه کند.

دکتر احمدپور در گفت و گوی پیش‌رو از اهداف و برنامه‌های خود می‌گوید؛ او معتقد است جمعیت اساتید حقوق در کرمان این ظرفیت بالا را دارد که دانشجویان این رشته را تا بالاترین مدارج علمی و عملی نظیر موفقیت در آزمون وکالت، کارشناسی ارشد و دکتری همراهی و حمایت کند.

 

آقای دکتر در ابتدا میخواهم بدانم چرا به عنوان یک استاد دانشگاه فعالیت خود را باز هم در حوزهی آموزش گسترش دادهاید؟ 

استحضار دارید که فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق روز به روز افزایش پیدا می‌کنند که به عقیده‌ی بنده این افزایش، مبتنی بر نیاز و شرایط عینی جامعه نبوده و بی‌رویه می‌باشد. فقط از این جهت که رشته‌ی حقوق یک رشته برتر در حوزه‌ی علوم انسانی  است و خیلی‌ها آن را یک رشته‌ی درآمدزا می‌دانند، دانشگاه‌های زیادی از دانشگاه‌های دولتی گرفته تا  دانشگاه آزاد و پیام نور و علمی کاربردی و مجازی هرکدام به جذب دانشجو در این رشته اقدام کرده‌اند که متاسفانه به کیفیت و جنبه‌ی علمی این رشته‌ی پراهمیت، لطمه‌ی بزرگی زده است.

در این میان یکی از حرفه‌های پر طرفدار رشته‌ی حقوق، حرفه‌ی وکالت است که هم در علم حقوق و هم در اجتماع، جایگاه ویژه‌ای دارد. از سویی دیگر هم طبیعی است که سازمان‌ها، نهادها و عموم مردم برای پیگیری و تضمین حقوقی که دارند، و بعضا برای تعرضی که به حقوق آنها شده به وکیل و مشاور حقوقی نیاز دارند.

در این شرایط کانون وکلا، محدودیت قائل می‌شود و هرسال تعداد معدودی عضو را انتخاب می‌کند که در کنار ایرادات جزیی رویه ای کاملا قابل دفاع است. اگرچه از درون مجلس و قوه‌ی قضاییه به کانون وکلا ایراد می‌گیرند، اما به گمان من این اعتراض صحیح نیست چرا که برای هرکاری باید نیاز سنجی شود و شرایطی فراهم شود تا افرادی که سرآمد هستند و توانایی بیشتری دارند، بتوانند بیایند و در جامعه به نحو صحیح نقش‌آفرینی کنند و مسلم است که عدم نیاز سنجی، نبود رقابت و سنجه‌ی صحیح می‌تواند به هر نهادی و حرفه‌ای از جمله کانون وکلا لطمه بزند.

با این همه می‌دانیم که حرفه‌ی وکالت، حرفه‌ی پرطرفداری است  و متقاضی آن زیاد است، همچنین تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق که به ادامه‌ی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تمایل دارند هم زیاد و رو به افزایش است.

پس به نظر می‌رسد آنچه در این بین راهگشا است، تقویت بنیه‌ی علمی و آموزش صحیح برای آمادگی در این آزمون‌ها است. ما با این دیدگاه، موسسه‌ی خود را راه‌اندازی کردیم.

تحلیل شما متین اما میخواهم بدانم انگیزهی خاص شما از تاسیس موسسهی « حقوق پویا» چیست؟

ببینید، در این بحث علاوه بر ضرورت آشنایی داوطلبان با مفاهیم و داشتن پایه‌ی علمی  که خیلی مهم و زیربنایی است، شیوه‌ی تستی، نکات و ظرافت‌های این آزمون‌ها می‌طلبد که مهارت لازم به دانشجویان آموخته شود. اما متاسفانه در بحث آماده‌سازی آزمون‌ها هم می‌بینیم که وضعیتی ایجاد شده تا بعضی افراد و موسسات خاص که بدون پشتوانه‌ی علمی، داعیه‌ی آموزش دارند، از آن استفاده کنند. این وضعیت در کرمان بغرنج‌تر است؛ سال‌های سال است که موسسات و افراد مختلف می‌آیند و خودشان را در این شهر مطرح می‌کنند و تنها منفعت خود را حاصل می‌کنند. بنابراین موضوع تاسیس یک موسسه‌ای که بتوان در کرمان با استفاده از ظرفیت‌های بومی و نیروهای متخصص بومی در این خصوص ارائه‌ی خدمت کند، مطرح بود. بارها هم به من پیشنهاد شد، اما از جهتی که بنده هیات علمی دانشگاه باهنر و مدیر گروه حقوق آنجا هستم و به عنوان مدیر گروه حقوق خصوصی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد کرمان نیز مشغول به خدمت هستم، فرصتی برایم باقی نمی‌ماند تا به این مهم بپردازم.

همانطور که فرمودید، موسساتی به همین منظور فعالیت میکنند، موسسهی شما چه امتیازی بر آنها دارد که اقدام به تاسیس آن نمودهاید؟

سال قبل به این فکر افتادم که چرا دانشجوی ما که از همین استان کرمان است و در همین شهر فارغ التحصیل می‌شود، بخواهد و مجبور باشد که به شیراز، تهران و یا هرجای دیگر برود و در کلاس‌ها و دوره‌های مختلف شرکت کند؟ یا اینکه موسساتی به کرمان بیایند و با تبلیغات وسیعی که بعضا صحیح هم نیست، از این استان درآمدی کسب کنند و بروند؟ در حالیکه من و دیگر همکاران توانمندم در حوزه‌ی مسایل حقوقی استان نقش داریم و بسیاری از این دانشجویان از مجاری همین مراکز علمی که بنده و همکاران بنده در آنجا خدمت می‌کنیم، فارغ التحصیل می‌شوند و ما بیش از هرکس دغدغه‌ی آینده‌ی این عزیزان را داریم؛ پس بهتر آن دیدیم که دانشجویان خود را در آزمون‌های ارشد و وکالت و دکتری نیز راهنمایی و همراهی کنیم و در کنارشان باشیم.

همچنین بی‌مناسبت نمی‌بینم عنوان کنم که، سابقه من و همکاران بنده از وقتی که رشته‌ی حقوق در دانشگاه باهنر و ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه  آزاد کرمان راه افتاده، نشان می‌دهد که ما روی بحث آموزش دقت لازم را داریم، ما  در طول بیش از یک دهه فعالیت علمی و آموزشی در این دیار کارنامه‌ی قابل دفاعی داریم. به خصوص دانشجویانی که از دوره‌ی کارشناسی ارشد با ما بوده‌اند، می دانند که آمار قبولی ما درآرمون وکالت و دکتری از لحاظ تعداد قبولی داریم و نسبت به مدت زمانی که شروع کردیم، به لطف الهی بسیار موفق بوده ایم. بد نیست بدانید که ۳ سال قبل، رتبه‌ی اول دکتری از دانشگاه باهنر بود و یک‌ سال قبل، رتبه اول و پنجم در آزمون وکالت از کرمان بود.

این شد که به فکر تاسیس یک موسسه افتادیم و امیدواریم با این کار در ارتقای دانش حقوقی این شهر و دیار و استان موثر واقع شویم.دسترسی آسان دانشجویان به ما برای گرفتن مشاوره و راهنمایی در طول مدت آماده شدن امتیاز مهم دیگری است که برای خدمت به دانشجویان‌مان در اختیار ما است.

جناب استاد! حتما همینطور است که میفرمایید، اما تا آنجا که میدانم، در کشور موسسات  آموزشی دیگری هم هستند که مورد اطمینان دانشجویان حقوق هستند و جواب خودشان را هم پس دادهاند، فکر نمیکنید دانشجویان کرمانی استحقاق استفاده از آنها را هم دارند؟

کاملا درست می گویید. اما اعتبار سنجی هم یک کار تخصصی است، ما هم با توجه به اینکه سال اول است که داریم  شروع می‌کنیم، به این نتیجه رسیدیم از تجربیات یک موسسه‌ی معتبر که سال‌های متمادی است در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور سابقه‌ی خوبی دارد، استفاده کنیم و او را با خود همراه
کنیم.

به این منظور با موسسه مطالعات حقوقی دکتر شهبازی برای همکاری تفاهم کردیم که از تجربیات آن استفاده کنیم و آزمون‌های این مووسسه‌ی معتبر را در کرمان برگزار نماییم. تاکید می‌کنم که هدف ما یک هدف تجاری نیست، بلکه می‌خواهیم رضایتمندی از آموزش کیفی را در دانشجو بینیم و تاثیر این آموزش را در آینده‌ی کاری دانشجویان خود ببینیم. یکی از خوشوقتی‌های من وقتی است که در فضای دادگستری کرمان، دانشجویان موفق خودم را می‌بینم که از نحوه‌ی آموزش ما راضی‌اند و با محبت این را ابراز می‌کنند.

اکنون بفرمایید موسسهی « حقوق پویا» رسما و عملا از کی فعالیت خود را آغاز میکند؟

رسما که شروع کرده‌ایم. ما اعلام موجودیت کرده‌ایم. دفتری هم در شهر کرمان خیابان امام جمعه حد فاصل کوچه ۲۰ و خیابان شهید نامدار محمدی جنب ساختمان پزشکان مجتمع البرز طبقه ۳ واحد ۵    داریم که برای مراجعه، مشاوره و ثبت نام است.

انشالله از هفته آینده نیز در همان مکان ثبت نام را آغاز می‌کنیم و به طور جد از اسفند ماه کلاس‌هامان شروع می‌شود و از اوایل سال ۹۷ با جدیت بیشتری آن را دنبال می‌کنیم.

قطعا با یک نظم آکادمیک، کلاس‌ها را به طور منسجم و با پیگیری لازم تا آخرین روزهای قبل از آزمون وکالت و دیگر آزمون‌ها  برگزار می‌کنیم و به دانشجویان خود مشاوره
می‌دهیم. کلاس‌های آمادگی ما شامل دوره‌های فشرده‌ی آموزشی، نکته، تست و دیگر مواردی خواهد بود که بتواند به دانشجویان عزیزمان کمک کند.

ما آگاهیم که یک موسسه‌ی جوان هستیم و حمایت موسسات معتبر را نیاز داریم که خوشبختانه در این خصوص هم حمایت کادر علمی دانشگاه باهنر را داریم و هم در ابتدای کار با دانشگاه آزاد کرمان نیز  برای محل برگزاری کلاس‌ها قرار دادی منعقد کرده‌ایم و حمایت این دانشگاه را هم داریم که یک موسسه خوب و با امکانات آموزشی مناسب است.

اهداف بلندمدت دیگری هم دارید؟

در صدد این هستم که بتوانیم یک موسسه آموزش عالی ثبت دهیم که فعالیت‌های گسترده‌تری را ذیل آن انجام دهیم و در ارتقای دانش حقوقی استان بکوشیم. تاسیس یک مرکز مطالعات حقوق تطبیقی نیز یکی از آرمان ها و اهداف ماست که به دنبال تحقق آن در آینده نزدیک هستیم.