شهرداری راین شبانه تعدادی درخت را قطع کرد

درختکُشی به شهر کهن راین رسید!

گروه جامعه ـ درخت‌کُشی به شهر کهن راین رسید. صدای گوش‌خراش ارّه‌های شهرداری‌ها هر روز از گوشه‌ای بلند می‌شود و این‌بار، راین طعمه‌ شد. سه‌شنبه شب بود که کاربران تلگرامی در کرمان ناگهان با خبری شوکه‌کننده روبه‌رو شدند. خبری که با عکس و فیلم‌هایی دست به دست منتشر می‌شد و حکایت از آن داشت که شهر راین در حال از دست دادن تعدادی از درختان خود است؛ درختانی که برخی می‌گویند چنار و عده‌ای می‌گویند نارون بوده‌اند.

راین شهری کهن است که اطراف آن را کوه‌های بلندی فرا گرفته؛ هزارِ چهار هزار و ۴۶۵ متری در جنوب‌غرب آن،  کوه تخت‌سلیمانِ سه هزار و ۲۵۹ متری در شمال شهر و قلل گلکی و عسکر که بیش از دو هزار و ۵۰۰ متر ارتفاع دارند شمال این شهر قرار دارند.

راین را اگرچه بیش‌تر به ارگ و آبشارش می‌شناسند اما کسی نیست که به دیدار ارگ و آبشار رفته باشد و از سخاوت سایه‌ و طراوت سبزی خیابان‌های این شهر بی‌بهره مانده باشد. راین در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق شهر کرمان قرار دارد و وزیری مولف کتاب «جغرافیای کرمان» در وصفش نوشته است: «باغستانی فسیح، مرغزاری بدیع، آبش با سلسبیل برادر و هوایش با فردوس برابر».

در دوران ایران باستان، راین یکی از معتبرترین مراکز فلزکاری در منطقه بوده است. در قرن چهارم هجری پارچه‌بافی در راین معروف بوده؛ صحبت از شهری است که در قرن هفتم بر اثر حمله‌ی تیموریان از رونق افتاد و در لشکرکشی و حمله‌ی اشرف افغان به کرمان، طعمه‌ی حریق و ویران شد و باز طی سده‌های بعدی پا گرفت. امروز اما آنچه باقی مانده شهری است که معاون میراث فرهنگی استان کرمان چند ماه پیش خبر داد که در آینده‌ای نزدیک، ثبت جهانی می‌شود. حمید روحی در گفت‌وگو با استقامت توضیح داد: «با توجه به بافت ارزشمند تاریخی و باغ خانه‌ها و ارگ؛ عرصه‌ی شهر راین را می‌خواهیم ثبت جهانی کنیم. راین به عنوان یکی از شهرهای واجد ارزش در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شده است. ممنوعیت احداث خانه‌هایی با سقف شیروانی و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه و تخریب بناهای ارزشمند این شهر در حال انجام است و نماهای جدید را هم ما داریم در این شهر طراحی می‌کنیم و حریم مصوب شهر را نیز به زودی به شهرداری اعلام خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم راین را ثبت یونسکو کنیم». برای کسانی که این شهر و ارزش‌های آن را می‌شناسند و خاطرات بیشماری از سفر به آن دارند و در رویای رونق گردشگری روی این شهر کلی حساب باز کرده‌اند و برای ثبت جهانی شدن آن لحظه‌‌شماری می‌کنند؛ خبر قطع درختان می‌تواند بسیار ناگوار باشد. از این رو بود پس از این‌که تعدادی از شهروندان مسئول و دلسوز راین این خبر را به گوش دیگران رساندند، واکنش‌های متعددی نسبت به این تصمیم ناشایست شهرداری و شورای این شهر صورت گرفت.

محمد مهدی افضلی؛ مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان نیز به ایسنا گفت: «بخش راین هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگران داخلی و خارجی است و با توجه به نزدیکی به ایام نوروز طبق یک روال هر ساله اقدامات عمرانی در این دوره زمانی متوقف یا به بعد از این ایام موکول می‌شود و مشخص نیست اقدام شهرداری راین برای قطع درختان به منظور تعریض خیابان چه توجیهی داشته است». وی افزود: «متاسفانه ]شامگاه سه‌شنبه[ تعدادی از درختان یک سمت خیابان امام خمینی(ره) از سمت مسیر جیرفت به سمت میدان انقلاب شهر راین به بهانه‌ی کاهش عرض جوی آب و افزایش پهنای خیابان توسط شهرداری این شهر قطع شده است». وی  عمر درخت‌‌های چنار قطع شده را بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال ذکر کرد. در همین‌باره، حمید روحی؛ معاون میراث فرهنگی استان به استقامت می‌گوید: «اقدام اخیر شهرداری راین در راستای بهسازی واصلاح جدول بخشی از خیابان اصلی بوده تا با تعویض جدول وکم عرض کردن مسیر آب و افزودن آن به عرض معبر اصلی؛ بخشی از مشکلات تردد و پارک خودروهای این مسیر را حل کند و در این راه، تعدادی درخت نارون بریده شده است».

وی که به همراه تعدادی از کارشناسان میراث روز چهارشنبه به راین رفته تا این موضوع را از نزدیک بررسی کند، می‌افزاید: «از آنجا که ادامه‌ی این خط پروژه باعث آسیب رساندن به منظر خیابان و درختان چنار کهنسال می‌شود مقرر شد خط پروژه در حد تخریب جوى آب و جداول فعلى انجام پذیرد و ادامه پیدا نکند». روحی ادامه می‌دهد: «از آنجا که راین از جمله شهرهای تاریخی مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی  است؛ قرار است پرونده‌ی ثبت جهانی آن توسط میراث فرهنگی تهیه شود؛ لذا حفظ منظر طبیعی و تاریخی شهر که باعث جذب گردشگران می‌شود لازم واجتناب‌ناپذیر است».

وی اظهار می‌کند: «طی یک هفته‌ی آینده، طرح بدنه‌سازی خیابان‌ها ومعابر و کف‌سازی و مبلمان شهری راین توسط میراث فرهنگی تهیه و برای اجرا در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت».

روحی همچنین می‌گوید: «پرونده‌ی ثبت ملى درختان کهنسال این شهر به زودى به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال خواهد شد».