دفتر تاکسی اینترنتی اسنپ مورد تهاجم قرار گرفت

تعرض به اسنپ در کرمان

گروه جامعه ـ آغاز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در قالب شرکت «اسنپ» در کرمان با تنش روبه‌رو شد؛ مطابق فیلم‌هایی که در تلگرام منتشر شده است، تعدادی که گفته می‌شود از رانندگان آژانس در کرمان هستند، به دفتر این شرکت هجوم برده و با ضرب و شتم کارکنان و آسیب رساندن به لوازم و وسائل کار اسنپی‌ها، منجر به تعطیلی دفتر آن شدند.

رئیس اتحادیه صنف آژانس‌های اتومبیل کرایه شهرستان کرمان؛ چهارشنبه‌ی گذشته، در این‌باره به ایرنا گفت: در صورت مجوز گرفتن شرکت تاکسی اینترنتی از مراجع قانونی اصلی و فرعی، این اتحادیه هیچ مخالفتی با فعالیت اسنپ در کرمان ندارد.

احمدعلی مسعودی‌نیا افزود: اتحادیه صنف آژانس‌های اتومبیل کرایه شهرستان کرمان در صورت مجوز گرفتن شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ در کرمان و عمل در راستای منافع اعضای تحت پوشش، هیچ مخالفتی با ورود تکنولوژی به تاکسیرانی ندارد.

وی بیان کرد: اسنپ موظف بود زمانی که وارد کرمان می‌شود مجوزهای قانونی خود را ارائه می‌کرد اما این شرکت از مراجع اصلی و فرعی حمل‌ونقل کرایه هیچ مجوزی برای تبلیغات و فعالیت ندارد. اسنپ بدون مجوز وارد شهر شد و موجب تحریک تاکسی تلفنی‌داران شد؛ اما مقصر اصلی افرادی بودند که به دفتر اسنپ هجوم بردند، زیرا باید در چارچوب قانون عمل می کردند.

وی افزود: طیف جدید تاکسی اینترنتی مجوز فعالیت در کرمان و تایید صلاحیت از مراجع ذیصلاح و مجوزی از اتاق اصناف، اتحادیه تاکسی‌داران، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان تاکسیرانی شهرداری کرمان و هیچ دستگاهی ندارد و در این شرایط به کرمان وارد شده و درحال تبلیغات است.

مسعودی‌نیا اظهار کرد: افرادی که به دفتر شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ هجوم بردند ابتدا درپی مجوز آن بودند و پس از ارائه نکردن مجوز هتاکی و درگیری آغاز شده است.

وی گفت: رانندگان آژانس و آژانس‌داران به صورت خودجوش و بدون هماهنگی با اتحادیه صنف آژانس‌های اتومبیل کرایه شهرستان کرمان به یکی از دفاتر اسنپ در کرمان هجوم برده که هویت آنان همچنان نامشخص است و این اتحادیه به هیچ عنوان این حرکت را تایید نمی‌کند.

رئیس اتحادیه صنف آژانس‌های اتومبیل کرایه شهرستان کرمان افزود: رانندگان تاکسی تلفنی از راه قانونی روز قبل از این حادثه (دوشنبه) اعتراض، نامه‌ای به این اتحادیه نوشتند و اتحادیه رونوشت آن را به دفاتر نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، اتاق اصناف، سازمان تاکسی‌رانی، استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری کرمان ارسال کرد. وی بیان کرد: روز سه‌شنبه اما اشخاصی به یکی از دفاتر تاکسی اسنپ در کرمان هجوم بردند و این حرکت زشت و تخریب را انجام دادند؛ این افراد هیچ وابستگی به اتحادیه صنف آژانس‌های اتومبیل کرایه شهرستان کرمان ندارند و بنده در اتاق اصناف کرمان بودم که شخصی تماس گرفت و به سرعت خود را به منطقه حادثه رساندم. زمانی به محل حادثه رسیدم، نیروی انتظامی در منطقه حضور داشت و دعوا در حال خاتمه بود؛ لذا بنده سعی در میانجی‌گری داشتم که معترضان نپذیرفتند.

رئیس اتحادیه صنف آژانس‌های اتومبیل کرایه شهرستان کرمان ادامه داد: حدود ۴۰ دقیقه از درگیری گذشته بود که حدود ۳۵ نفر از معترضان در دفتر تاکسی تلفنی اینترنتی اسنپ کرمان حضور داشتند؛ اعتراض برخی از رانندگان آژانس سراسری است و بحث ضرر دیدن و کاهش مشتری مطرح است؛ زیرا با احداث دفاتر شرکت تاکسی ایننترنتی اسنپ منافع معترضان دیده نشده است.

رئیس اتاق اصناف استان کرمان نیز با ابراز نارضایتی از نحوه اعتراض گفت: اقدام برخی که گفته می‌شود از صاحبان و رانندگان آژانس‌های شهری بوده را نسبت به دفتر اسنپ در شهر کرمان را کار درستی نمی‌دانم و به این نحوه‌ی برخورد اعتراض دارم .

یوسف جعفری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هر چند که وجود اسنپ با توجه به تعداد بالای آژانس‌های تلفنی در شهر کرمان موجبات کسادی کسب‌وکار تاکسی‌داران را به‌دنبال خواهد داشت ولی این نحوه‌ی برخورد با قضیه، کار از سوی هر کس هم که باشد، کار درست و قانونی نبوده است.

وی افزود: قطعا این مشکل به‌طور قانونی و با همکاری و همراهی مسئولان استان و شهرستان و نیز دفتر اسنپ و تاکسی‌داران قابل حل خواهد بود و نیازی به استفاده از روش قهری نیست.

رئیس اداره نظارت بر سازمان صنفی و تشکل‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این‌باره گفت: شرکت‌های تاکسی مانند اسنپ جزو فروشگاه‌های خدماتی اینترنتی محسوب می‌شوند و مجوز آنها به صورت متمرکز در سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود.

سینا خسروی افزود: در مورد شعب استان‌ها و شهرستان‌ها نیز مجوزها از مرکز صادر می‌شود و در صورت دریافت مجوز و استعلام‌های مربوطه فعالیت شرکت تاکسی‌رانی اسنپ در شهر کرمان هیچ گونه منع قانونی ندارد. وی بیان کرد: در حال بررسی هستیم تا مشخص شود نمایندگی اسنپ در کرمان مجوز نهایی را دریافت کرده است.

وی با اشاره به حوادثی که برای نمایندگی تاکسی‌رانی اسنپ در کرمان اتفاق افتاده است اظهار کرد: در حال بررسی و رصد اسناد و مدارک هستیم تا اگر تخلفی از طرف اعضای هیات مدیره اصناف زیر مجموعه این سازمان شده باشد، برخورد قانونی صورت گیرد.