مشاور عالی استاندار کرمان هشدار داد

نخبگان در حال ترک کرمان!

گروه اقتصاد ـ مشاورعالی استاندار کرمان با بیان این‌که بسیاری از افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال ترک کرمان هستند، گفت: حمایت دستگاه‌های اجرایی از فعالیت و شرکت‌های دانش‌بنیان برای جلوگیری از خروج نخبگان از استان ضروری است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، نصرالله گرامی در نشست پیش‌جلسه‌ی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: باید برای مسئولان اجرایی دستگاه‌های مختلف دوره‌های آموزشی و توجیهی در زمینه‌ی فعالیت‌های دانش‌بنیان و حمایت‌های قانونی موجود از این بخش برگزار تا زمینه فعالیت های بیشتر و روانتر آنها فراهم شود.

وی با بیان این‌که منظور از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها شرکت‌های دارای مجوز از معاونت فناوری ریاست‌جمهوری نیست، اظهار کرد: تمامی شرکت‌ها با فعالیت‌های دانش‌بنیان که حتی عضو پارک علم و فناوری نیستند نیز دانش‌بنیان محسوب می‌شوند.

گرامی بیان کرد: به دلیل اینکه در کرمان فضای حمایتی لازم مانند معافیت گمرکی، تسهیلات مالیاتی و سایر حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد، بسیاری از جوانان مستعد کرمانی در تهران به ویژه در دانشگاه شریف و پارک علم و فناوری مشغول به فعالیت در سطوح بالا هستند.

مشاور عالی استاندار کرمان ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات و مسائل خود را با ما در میان بگذراند تا آنها را در نشستی با حضور مسئولان و دست اندرکاران پارک علم و فناوری کرمان مطرح کنیم و اگر مشکلات حل نشد، موضوع را از طریق واگذاری برخی اختیارات استانی دولت به استاندار کرمان پیگیری می‌کنیم.

در ادامه‌ی این نشست، رئیس اتاق کرمان گفت: ۸۰ درصد جوانان نخبه استان، کرمان را ترک می‌کنند و حاضر نیستند برگردند زیرا شرایط برای انجام فعالیت‌های نوین و دانش‌بنیان آنها فراهم نیست. سیدمهدی طبیب‌زاده اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌های بسیار در استان، اما به دلیل انجام فعالیت‌های غیرعلمی و غیرپژوهشی، درآمد سرانه‌ی کرمان از متوسط کشور پایین‌تر است و در بسیاری از بخش‌ها به ویژه کشاورزی نتوانسته‌ایم بهره‌وری لازم را داشته باشیم.

وی با تاکید بر این‌که باید ظرفیت جذب کسب و کارهای نوین در استان وجود داشته باشد، افزود: اتاق با هدف ایجاد تحول در اقتصاد استان، به دنبال کمک به توسعه فناوری و کسب‌وکارهای نوین است زیرا می‌داند بسیاری از محصولات استان به دلیل تولید غیرعلمی و غیرصحیح، در بازارهای کشورهای همسایه نیز قابل رقابت نیستند. طبیب‌زاده، ادامه داد: اتاق کرمان در این راستا، انجمن‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، جوانان کارآفرین و محصولات ارگانیک را راه‌اندازی کرده، لازمه توسعه فناوری در استان را تهیه، نقشه راه می‌داند و از ساماندهی و پیگیری رفع موانع و مشکلات پیش روی آنها حمایت می کند.

گفتنی است در این نشست اعضای انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند تا برای طرح در شورای گفت‌وگو جمع‌بندی شود.