بهار ۹۷ در کرمان نمایشگاه بزرگ نقاشی و مجسمه برگزار میشود

هنر کرمان با «تونى کرِگ»  دیده میشود

گروه فرهنگ و هنر – «همزمان با نمایشگاه آثار «تونى کرِگ» هنرمند معاصر بریتانیا، نگارخانه‌هاى کرمان با همکارى موزه هنرهاى معاصر استاد صنعتى، اقدام به برگزارى نمایشگاه  نقاشى و مجسمه مى‌نمایند. بدینوسیله از تمامى هنرمندان جهت شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل مى‌آید.»

آنچه خواندید سطرهای آغازین «نمایشگاه بزرگ نقاشی و مجسمه در کرمان» است که چندی قبل منتشر شد.

در توضیح بیشتر این خبر باید گفت در بهار سال  ۹۷ یعنی کمتر از ۲ ماه دیگر قرار است نمایشگاهی از آثار تونی کرک که یکی از مطرح‌ترین مجسمه‌سازان معاصر است، در موزه هنرهای معاصر صنعتی برگزار شود. این اتفاق خوب اما یک اتفاق بزرگ دیگر را هم رقم زده است و آن اینکه همه‌ی گالری‌داران کرمان همت کرده‌اند و به صورت گروهی تصمیم گرفته‌اند، تا همزمان با نمایشگاه تونی کرک هیچکدامشان خالی از اثر نباشند و همه با هم و همزمان نمایشگاه برگزار کنند، در این مسیر اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز از این حرکت گروهی حمایت کرده است. با این اتفاق گالری‌های کرمان با عطر بهار جان می‌گیرند.

به منظور اطلاع بیشتر از چند و چون این طرح و شیوه‌ی برگزاری آن به سراغ مصطفی هندو زاده، مدیر گالری یادگاران صنعتی رفتم و از او در اینباره پرسیده‌ام.

هندو زاده به استقامت می‌گوید: حدود یکسال قبل  گالری‌دارهای کرمان به تشویق آقای جوشایی جلساتی را برگزار می‌کردند تا درباره‌ی مسایل مشترکشان صحبت کنند، در آن جلسه آقای جوشایی از همه‌ی ما دعوت کرد تا به یک طرح و ایده‌ی مشترک برسیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را ببریم و همچنین از ظرفیت‌های حمایتی (نه الزاما مالی) ارشاد هم استفاده کنیم.

او می‌افزاید: «از سویی دیگر آقای ثمررخی مدیر موزه هنرهای معاصر کرمان هم پیشنهاد مشابهی را مطرح می‌کردند مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های گالری‌های کرمان در جهت برگزاری یک مجموعه نمایشگاه مشترک استفاده کنیم. کما اینکه در جشنواره‌ی تجسمی جوانان نیز می‌توانستیم از آن موقعیت استفاده کنیم و نمایشگاه‌های سطح شهر را مدیریت کنیم. اما متاسفانه در آن زمان ۳ گالری نمایشگاه نداشتند و آنها هم که داشتند برای استفاده از آن موقعیت برنامه‌ریزی جمعی نداشتند.»

این هنرمند کرمانی با اظهار این نکته که مجموعه‌ی این بحث‌ها و پیشنهادات جمعی به برگزاری نمایشگاه جمعی در کرمان همزمان با نمایشگاه تونی کرک منجر شد، اظهار می‌دارد: «در نهایت به صورت مشورتی و با همراهی آقای ثمررخی برای برگزاری نمایشگاه همزمان با تونی کرک برنامه‌ای مشخص کردیم و  فراخوان آن را هم نوشتیم و منتشر کردیم.»

مدیر گالری یادگاران صنعتی در توضیح برنامه‌ی کلی این نمایشگاه می‌گوید: «در این نمایشگاه بزرگ همه‌ی گالری‌های کرمان مشارکت دارند.»

او ادامه می‌دهد: «نگارخانه رستاک با موضوع حجم و مجسمه، نگارخانه سروستان، با محوریت نقاشى با موضوع طبیعت، نگارخانه دیبا با موضوع فیگور وپرتره، نگارخانه هومهر، با موضوع نقاشى با گرایش آبستره، نگارخانه یادگاران، آثار طراحى و نگارخانه آزاد با محوریت نقاشى خط در برگزاری این نمایشگاه بزرگ مشارکت دارند. و به این شکل همه‌ی گالری‌های کرمان در این برنامه مشارکت
دارند.»

این مدیر گالری می‌گوید: «تقسیم بندی موضوعی این نمایشگاه با توافق جمعی و از مسیر مشورت صورت گرفت و آنچه برای ما مهم است، ایجاد تعادل کمی و کیفی آثار می‌باشد که سعی می‌کنیم به نحو مطلوبی آن را بین خودمان توزیع کنیم.»

او از حمایت اداره کل ارشاد در بحث اطلاع‌رسانی برای این نمایشگاه خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد:‌«البته خود گالری‌ها نیز قرار است بازدیدکنندگان خود را به منظور اطلاع‌رسانی بیشتر و بهتر با هم شریک کنند و از این طریق بر تعداد بازدیدکنندگان بیفزایند.»

هندو زاده از این اتفاق بزرگ به عنوان یک ظرفیت برای عرضه‌ی بنیه‌ی تجسمی کرمان نام می‌برد و می‌گوید: «بدون تردید نمایشگاه تونی کرگ جدای از هیات همراه، بازدیدکنندگان کشوری مهمی دیگری هم خواهد داشت که ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و کلیتی از هنر تجسمی کرمان در دو بخش نقاشی و حجم را به بازدیدکنندگان مذکور عرضه کنیم. و در این تردیدی نیست که برگزاری این نمایشگاه‌ها و این بازدیدهای موثر، هم به ارتباطات بیشتر و موثرتر می‌انجامد و هم بازده اقتصادی برای هنر کرمان
دارد.»

از مدیر گالری یادگاران صنعتی می‌پرسم: آیا فکر می‌کنید بنیه‌ی تجسمی کرمان این ظرفیت و پتانسیل را دارد که بخواهد در این حجم وسیع آثار خود را  ارائه کند و در عین حال کیفیت قابل عرضه‌ای هم برای بازدیدکنندگان متخصص داشته باشد؟

او پاسخ می‌دهد: «به هر حال باید در فرصت‌های این‌چنینی محک بخوریم تا به توانایی‌ها و نقاط ضعف خود آشنا شویم.»