رئیس انجمن صنفی کانون‌های آگهی و تبلیغات کرمان در گفت‌وگو با استقامت مطرح کرد

با تبلیغات آبروی شهر را می‌برند!

اسما پورزنگی آبادی در مسیرهای اصلی و پرتردد شهر کرمان می‌توان گفت تقریبا هیچ نقطه‌ای نیست که امکان نصب تابلو و بیلبورد و تلویزیون و بنرهای تبلیغاتی داشته و شهرداری از خیر آن گذشته باشد! به ویژه طی چند سال اخیر، شهر کرمان با سرعت فزاینده‌ای توسط انواع ابزارهای تبلیغاتی مورد تصرف قرار گرفته و اگر کسی بیاید و این وضعیت شهر را ببیند؛ گمان می‌برد این شهر نه‌تنها اصلا ورشکسته نیست؛ بلکه اقتصادی پر جنب‌وجوش هم دارد! زهی خیال باطل.

از ابتدای فعالیت رسمی شورای پنجم تاکنون گهگاهی از ساماندهی تبلیغات محیطی در شهر در صحن علنی صحبت شده اما تصمیم جدی و اساسی‌ای درباره‌ی آن تاکنون گرفته نشده است؛ شاید می‌خواهند آن‌قدر این وضعِ نابهنجار را ادامه بدهند تا حسابی چشم‌های شهروندان کرمانی به این نازیباییِ انبوه عادت کند!

در همین حال، یکشنبه‌ی گذشته مجدد در صحن علنی شورا، بحث تابلوهای تبلیغاتی مطرح شد؛ البته این‌بار تضاد منافع بین دو شرکت پیش آمده و شورا می‌خواست تصمیمی بگیرد که مشکل‌شان حل بشود. با طرح مجدد مسئله در شورا، با هادی نخعی؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کانون‌های آگهی و تبلیغات کرمان تماس گرفتم و از او خواستم تا بگوید چه شده که شهرمان به این روز افتاده است. او پیش از پاسخ به پرسش‌هایم توضیح داد که حدود ۶۸ کانون تبلیغاتی در شهر کرمان عضو این انجمن هستند و وقتی تعجبم را دید ادامه داد: «ما ۱۲۰ مجوز کانون فقط در شهر کرمان داشتیم اما، طبق آخرین آماری که کمیته بازرسی گرفته، ۳۰ کانون غیرفعال هستند و حدود ۸۰،۹۰ تا فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۰ کانون هم در حال حاضر درخواست تعلیق مجوزشان را داده‌اند».

او گفت که از این تعداد ۱۶ کانون هستند که کار تبلیغات محیطی انجام می‌دهند.

تبلیغات در پنج رسته شامل «محیطی»، «طراحی و چاپ»، «اینترنتی ، شبکه‌های اجتماعی و پیامکی»، «تلویزیونی و سینمایی» و «هدایای تبلیغاتی» تقسیم‌بندی می‌شود.

 

آقای نخعی؛ برخی معتقدند حجم تبلیغات محیطی در شهر کرمان بسیار بالاست و همین، موجب نازیبایی شهر شده است. شما چه نظری در این‌باره دارید؟

تبلیغات محیطی در سطح شهر به عهده‌ی سازمان زیباسازی شهرداری کرمان قرار گرفته است. این سازمان تا حدود سه، چهار سال قبل خوب کار کرد اما ناگهان تغییری در روش این سازمان رخ داد و شهرداری هم خیلی نظارت نکرد؛ مجوزهایی را بدون حساب و کتاب به افرادی غیر از کانون‌های تبلیغاتی واگذار کردند. به این شکل که مثلا یک شرکت مهندسی برای شهرداری کرمان پروژه‌ای را اجرا می‌کرد؛ شهرداری در تسویه‌حساب با آن شرکت، برخی فضاهای شهری را برای انجام تبلیغات به آن‌ها می‌داد. مثلا یک شرکت در بلوار جمهوری چراغ‌‌های برق را از حالت رشته‌ای خارج و ال‌ای‌دی نصب کرد؛ ۶۰۰ میلیون هزینه‌اش شد. به‌جای پرداخت پول به این شرکت، مجوز سه پل برای انجام تبلیغات به او دادند. این شرکت‌ها اما تخصصی در کار تبلیغات نداشتند. قوانین را هم نمی‌دانستند که مثلا در یک خیابان ۲۰ متری نباید تابلوی ۲۵ متری نصب کرد! نظارت هم روی این اقدامات صورت نمی‌گرفت تا این‌که شورای ترافیک به این موضوع ورود کرد و نقاطی را در سطح شهر تعیین کرد و قرار شد بیلبوردهای تبلیغاتی فقط در همین مکان‌ها نصب شود. اما این مصوبه هم اجرایی نشد و در شش ماه گذشته، فردی تمام خیابان‌های منجر به بلوار جمهوری اسلامی؛ خیابان شفا، امام جمعه، بلوار شیراز، بلوار نصر و همه‌ی این خیابان‌ها را گرفته و تبلیغ در آن نصب کرده است. ما شکایت خود را به شهرداری بردیم و گفتیم روی چه حسابی دارید این مجوزها را صادر می‌کنید؟ باید طبق قانون مزایده برگزار کنید. گفتند همه‌ی شهرهای دنیا دارند می‌دهند؛ ما هم می‌دهیم. رفتیم سازمان بازرسی شکایت کردیم؛ بازرسی اما جلوی کارشان را گرفت. جالب‌تر این‌که شهرداری حتی گاهی اوقات خودش مستقیما هم با افراد برای واگذاری تبلیغات شهر، قرارداد بسته است! بارها با مسئولین سازمان زیباسازی جلسه گذاشتیم و خواستیم این رویه را کنار بگذارند؛ هر بار گفتند درست می‌شود؛ اما نشد. تا این‌که سازمان بازرسی ورود کرد. متاسفانه تخلفات خیلی زیادی صورت گرفته و عامل این بلبشویی که در شهر در زمینه‌ی تبلیغات می‌بینید؛ سازمان زیباسازی شهرداری است.

اداره ارشاد هم در این زمینه مسئولیت‌هایی دارد. درست است؟

باید مجوز ارشاد را بگیرند و تبلیغ را بالا ببرند. اما در این چند سال، شرکت مهندسی آمده، سازه را ساخته، بعد به کانون تبلیغاتی گفته بیا این مبلغ را به تو می‌دهیم؛ با مجوز تو تبلیغ را بالا می‌بریم. کانون‌هایی هم که تازه‌کار هستند، از این پیشنهاد معمولا استقبال می‌کنند. انگار تمام راه‌های فرار قانونی را بلدند. ما داریم به‌طور جدی این مسئله را پیگیری می‌کنیم؛ هفته‌ی پیش با شورای شهر جلسه داشتیم و این مسئله را گفتیم. دو قرار جلسه هم با آقای شهردار داشتیم که مشکلاتی برای ایشان پیش آمد و جلسه‌ی ما لغو شد. شدیدا در تکاپو هستیم جلوی رانت و حرکت اشتباه زیباسازی شهرداری را بگیریم. تا حالا که نتوانستیم. امیدوارم شخص شهردار محترم به این مسئله بپردازند و مشکل را حل کنند.

آقای نخعی؛ چرا شهرداری چنین روندی را در پیش گرفته است؟ احتمالا ضعفی در عملکرد کانون‌های تبلیغاتی نبوده؟ یا نرخ‌های کانون‌ها و دیگر شرکت‌ها تفاوت زیادی نداشته؟

دلیل آن فقط سود بیش‌تر برای شهرداری است. چنانچه بخواهند طبق قانون عمل کنند باید ابتدا مزایده برگزار شود و کانون‌های تبلیغاتی هرکدام که در مزایده برنده شدند کار را به دست بگیرند ولی شهرداری اگر مستقیما تابلوها را به یک شرکت بدهد؛ پول بیش‌تری می‌گیرد و همه‌ی سود متعلق به خودش می‌شود. تابلوهای تبلیغاتی در سال‌های اخیر، تبدیل به اشانتیون شهرداری کرمان شده؛ مثلا قرارداد دارند که به‌ازای ساخت ۴۰ چشمه دستشویی در پارک‌های کرمان، این شرکت ۴۰ تابلوی تبلیغاتی بگیرد؛ ما از این قرارداد مطلع شدیم و به سازمان بازرسی اطلاع دادیم. این اتفاقات بد پشت سر هم رخ داده و هر قرارداد بدتر از قبلی بوده است. شهرداری سعی می‌کند کانون‌های تبلیغاتی را از سر راه خودش حذف کند تا درآمد بیش‌تری کسب کند و این تابلوها را مثل اشانتیون در جیب داشته باشد و به‌جای پول به طلبکارانش، تابلوی تبلیغاتی بدهد!

این شیوه‌ی تهاتر با پیمانکاران که توسط شهرداری انجام شده؛ قانونی هم هست؟

کاملا غیرقانونی است. عرض کردم؛ طبق قانون برای واگذاری تبلیغات محیطی، باید مزایده برگزار شود. چیزی به اسم اشانتیون نداریم. حتی اگر به شرکت مهندسی هم واگذار کردند، آن شرکت سازه را که ساخت، اجرای تبلیغات را باید به کانون تبلیغاتی بدهد. ولی الان، شرکت مهندسی سازه را می‌سازد، خودش طراحی می‌کند و مراحل کار همه غیراصولی است. سازمان بازرسی الان مدارک ما و تخلفات شهرداری را دیده، چند ماهی است جلوی برخی بیلبوردها و لمپست‌ها را گرفته است. اخیرا با شورای شهر جلسه داشتیم و گفتیم با این کاری که کردید در این چند ماه، نزدیک به پنج، شش میلیارد تومان هم شهرداری و هم کانون‌ها ضرر کردند؛ چون بازرسی جلوی آن را گرفته و درآمد خنثی شده است.

مکان‌یابی این تبلیغات چگونه صورت می‌گیرد؟

چند سال پیش که نسبت به مکان انجام تبلیغات در شهر اعتراضات زیاد شد، مکان‌یابی به شورای ترافیک واگذار و قرار شد شورا نقاطی را تعیین کند. این اتفاق افتاد و در لیست اولیه‌ای که شورای ترافیک به شهرداری کرمان داد، ۴۴ نقطه مشخص شد. الان می‌بینیم در حالی‌که ۲۰ نقطه از آن ۴۴ نقطه هنوز خالی است ولی ۱۰۰ نقطه‌ی دیگر را شهرداری واگذار کرده است! مثل وسط بلوارهای شیراز و پرستار و خیابان شفا.

فعلا اما سازمان بازرسی ورود کرده و جلوی ادامه‌ی این کار را گرفته است و نتیجه آن شده که در این چند ماه همه ضرر کرده‌ایم.

حالا چه باید کرد؟

باید طبق مزایده تبلیغات را واگذار کنند. پیگیری‌های ما ادامه دارد اما دارند مقاومت می‌کنند. با روش‌های مختلفی از جمله مثلا تغییر دادن قانون مصوب شورا در تلاشند رویه‌ی چند سال اخیر را قانونی جلوه بدهند. حتی من در جریان نامه‌ای قرار گرفتم که در آن می‌خواستند مجوز بگیرند دست کانون‌های زیرمجموعه‌ی سازمان تبلیغات اسلامی را باز بگذارند تا این کانون‌ها بتوانند کار تجاری کنند و بعد این تبلیغات را با مجوز آن‌ها ادامه بدهند. این اما از لحاظ قانونی هرگز شدنی نیست. چون کانون‌های فوق فقط حق انجام تبلیغات مذهبی و سیاسی دارند و تبلیغات تجاری را نباید انجام دهند. این شکل نازیبای شهر را ببینید؛ نتیجه‌ی سپردن کار به شرکت‌هایی است که تخصص مربوطه را نداشتند.

گفتید دارند مقاومت می‌کنند؛ چه کسانی؟ شرکت‌هایی که تبلیغات را انجام داد‌ه‌اند یا شهرداری؟

سازمان زیباسازی شهرداری کرمان دارد مقاومت می‌کند. می‌گوئیم بیایید این‌ها را به کانون‌های تبلیغاتی بدهید. می‌گویند صبر کنید مزایده برگزار می‌کنیم. سه، چهار ماه گذشته؛ نه مزایده می‌گذارند و نه آن تبلیغات را لغو می‌کنند. همه چیز بلاتکلیف مانده است.

این‌که برخی بیلبوردها خالی است دلیلش همین است؟

بله. قرار بود این‌ها را ببُرند و بردارند که این اتفاق نیفتاده است.

آماری دارید که چه تعداد تبلیغ با این رویه در شهر انجام شده است؟

۹۳ تا. هم بیلبورد و هم استرابورد و هم لمپست‌بنر. جالب است بدانید که استرابورد یک نوع ابزار تبلیغاتی است که هر میله‌‌ی آن، چهار تبلیغ به حساب می‌آید چون از پشت و روی هر قسمت آن می‌توان استفاده کرد؛ اما کسی که این قراردادها را در شهرداری بسته یا نمی‌دانسته یا عمدا قانون را دور زده؛ هر استرابورد را که چهار تابلوست، یک تابلو حساب کرده است!

حالا هم شما منتظرید با خود آقای عالم‌زاده جلسه‌ای بگیرید و با ایشان مسئله را مطرح کنید. درست است؟

بله. ما می‌خواهیم توضیحات و مدارکی که داریم را به ایشان بدهیم. چند سال است در این رابطه با آقایان سیف‌الهی و بابایی مکاتبه کرده و این تخلفات را به ایشان اعلام کرده‌ایم اما تغییری رخ نداد. یک تفکری در شهرداری وجود دارد تا این شیوه ادامه پیدا کند. یکی از شهرداران سابق به من تلفن کرد و گفت من به پول احتیاج دارم. باید این کار را انجام بدهم؛ اما هر راهی می‌رویم، انجمن شما جلوی ما را می‌گیرد. شهرداری باید درآمد کسب کند. ما هم می‌گفتیم واگذار کنید اما طبق اصول! توجهی نکردند و حالا دارید می‌بینید که شهر را به چه روزی انداخته‌اند. چه‌قدر شهر بی‌نظم و زشت شده است. آبروی شهر را دارند می‌برند.

قیمت‌گذاری این تبلیغات چگونه بوده است؟

یکی از صحبت‌های ما همین است می‌گوییم قیمت باید کارشناسانه باشد. باید در شورایی که نرخ را تعیین می‌کند حتما یک نماینده از صنف ما حضور داشته باشد. اما این کار را هم نمی‌کنند و در مزایده‌ها هم گاهی نرخ‌ها را آن‌چنان بالا می‌برند که هیچ‌یک از کانون‌های ما نمی‌تواند شرکت
کند.

در این وضعیت تبلیغات را به هرکس که خودشان خواستند واگذار می‌کنند. هر متر بیلبورد را مثلا دو میلیون تومان تعیین می‌کنند؛ در صورتی که آخرین نرخی که بچه‌های ما در بهترین نقطه‌ی شهر اعلام کرده‌اند یک و نیم میلیون تومان است. گاهی به مزایده هم گذاشته‌اند اما آن‌چنان قیمت بالا بوده هیچ کانونی نتوانسته شرکت کند و ترک تشریفات کردند و به هرکس خودشان خواستند واگذار
کردند.

این اتفاقات چند سال اخیر، روی کانون‌های عضو انجمن شما چه تاثیری داشته است؟

پای درد دلشان بنشینید، خودشان به شما خواهند گفت. الان ۱۷ کانون ما درخواست دادند پروانه‌شان را تعلیق کنند در حالی‌که ما به شهرداری طرحی داده بودیم که این ۴۴ نقطه‌ا‌ی که شورای ترافیک تعیین کرده است را به انجمن بدهید؛ ما به‌طور عادلانه و براساس توانایی کانون‌ها، آن را بین‌شان تقسیم می‌کنیم. هم این شرکت‌ها زنده می‌مانند و هم شهر زیبا
می‌شود.

اما گفتند ما ۴۴ نقطه را به دو شرکت یک‌جا واگذار می‌کنیم. شهرداری تماما نگاه تجاری و اقتصادی دارند.