مروری بر چند جریان هنری در سال ۹۶

چــهــار اتــفـاق تــــازه

رضا شمسی – مرور اتفاقات هنری در پایان هر سال عادت لذت‌بخشی است که یک روزنامه‌نگار فعال در این حوزه را همواره به سوی خود می‌کشد و جالب اینجا است که موضوع پرمخاطبی هم هست. تو گویی هم نویسنده‌ی این نوع گزارش‌ها و هم مخاطبان علاقه‌مند از بازنگری در نامه‌ی اعمال خود و دیگر دوستان هنرمند خود لذت می‌برند.

اما آنچه در این صفحه خواهید خواند، تنها مروری خطی بر اتفاقات هنری سال ۹۶ نخواهد بود، بلکه تنها گزارش اجمالی از چند اتفاق خواهد بود که در همین سال ۹۶  پا به عرصه‌ی هنر کرمان گذاشته‌اند و اگرچه عمر هیچ‌کدام‌شان از یکسال بیشتر نیست، اما با همین خردسالی توانسته‌اند جریان‌سازی کنند و در طول کمتر از یکسال نامی آشنا از خود بسازند. این اتفاق‌ها از دیدگاه نگارنده‌ی این سطور چهار مورد را شامل می‌شوند که عبارتند از: تور گالری‌گردی، تاسیس تماشاخانه پارس و سینمای هنر و تجربه، تورتماشای تئاتر و فعالیت رسمی خانه هنرمندان استان کرمان.

اجازه می‌خواهم منظورم را از جریان‌سازی اتفاقات مورد بحث واضح‌تر بیان کنم. به اعتقاد من ۴ اتفاقی که از آنها یاد کردم به دلیل ایجاد بستر مناسب برای فعالیت گروهی از هنرمندان دست به جریان‌سازی زده‌اند.

۱- تور تماشای تئاتر کرمان بستری را ساخت تا هر علاقه‌مند تئاتری در هرکدام از شهرهای استان کرمان در صورتی که بخواهد، بتواند اجراهای مورد نظرش را در شهرهای دیگر استان ببیند. این حرکت هنری و حمایتی اگر چه در طول عمر ۶ ماهه‌ی خود بیشتر بر تماشای نمایش‌های اجرا شده در کرمان متمرکز بود اما بدون تردید در ادامه‌ی مسیر خود موفق خواهد شد بچه‌های کرمان را نیز به شهرهای دیگر استان برای تماشای تئاتر ببرد.

۲- در بهار سالی که رو به پایان است چند نفر دانشجو پیش‌قدم شدند تا به بهانه‌ی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در حوزه‌ی نقاشی و دیگر هنرهای تجسمی تعدادی از هم‌دانشگاهی‌ها و دیگرعلاقه‌مندان به این رشته‌های هنری را دور هم جمع کنند و به صورت دسته جمعی به تماشای نمایشگاه‌های هنرمندان در سطح شهر و در طول سال بروند. آنها به این منظورگروه «کران» را تاسیس کردند. طبیعی است که این حرکت در صورت استمرار به جریانی زنده تبدیل خواهد شد که از دل آن هنرمندان، منتقدان و مخاطبان حرفه‌ای در حوزه‌ی هنرهای تجسمی خلق خواهند شد و به پویایی هنر در کرمان منجر خواهد شد.

۳- تماشاخانه پارس که بیشتر یادآور گونه‌ی سینماتک است، در تیرماه امسال افتتاح می‌شود و بر اکران فیلم‌های هنر و تجربه تمرکز می‌کند که سینمای فاخر و بی‌اعتنا به گیشه‌ی ما را شامل می‌شود. تماشاخانه پارس در حدود ۹ ماه که از گشایش آن می‌گذرد علاوه بر خاطرات خوبی که به خاطر تماشای فیلم‌های خوب و فاخر برای علاقه‌مندان سینما در کرمان رقم زد، جلسات نقد و نظر متعددی را با حضور هنرمندان و منتقدان نام‌آشنای کشور برگزار نمود و به تدریج به یک جریان فعال تبدیل شد. حضور شهرام مکری و بابک کریمی در حاشیه‌ی اکران «هجوم» آخرین ساخته‌ی مکری در این بین براستی تجربه‌ای گرانبها برای دوستداران سینمای خلاق هنری در کرمان بود.

۴- خانه هنرمندان استان کرمان به عنوان اولین مجمع تخصصی و صنفی هنرمندان استان کرمان که از حدود سه‌سال قبل مراحل تشکیل ساختار سازمانی و تدوین اساسنامه‌های پیشنهادی آن توسط جمعی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان و با نظارت این شورا در حال انجام و پیگیری بود در نهایت دومین مجمع عمومی خود را با مشارکت اکثریت اعضا در اولین ماه زمستانی سال در محل جدید برگزارکرد. مدیر عامل خانه هنرمندان کرمان می‌گوید:  در سال آینده قدم‌های عملی موثری برمی‌داریم.

در ادامه سعی کرده‌ام از فعالیت موارد مذکور گزارشی کوتاه ارائه کنم و از کسانی که برای تهیه‌ی این گزارش با آنها گفت‌و‌گو کرده‌ام، بپرسم: برای فعالیت خود در سال آینده چه چشم‌اندازی را متصور هستند. گفت‌و‌گوهای کوتاه مرا با حسام اسدی، امیر توکلی نژاد کرمانی، عبدالرضا قراری و آبان ملک محمدی بخوانید.

*مطالب را در ذیل همین مطلب در پست‌های جداگانه مطالعه بفرمایید.