شهردار کرمان با اعلام اولویتهای امسال وعده داد؛

پوست اندازی شهرداری کرمان

پیگیر تشکیل سازمان فرهنگی در شهرداری هستیم

گروه جامعه ـ شهردار کرمان یکشنبه‌ی گذشته در صحن علنی شورای شهر فهرستی از اولویت‌های امسال خود را برشمرد و تصریح کرد که شهرداری کرمان امسال پوست‌اندازی می‌کند.

اگرچه بخش اعظم کارهای ستاره‌دار او در حوزه‌‌های عمرانی و اداری و معماری شهرسازی بود اما سید مهران عالم‌زاده در پاسخ به زهرا ایرانمنش که اقدامات اجتماعی و فرهنگی را هم یکی از نیازهای اساسی شهر دانست، تصریح کرد: «رویکرد من در شهرداری کرمان، اجتماعی و فرهنگی است؛ خیال‌تان راحت!».

به گزارش خبرنگار استقامت، عالم‌زاده افزود: «پیگیر تشکیل سازمان فرهنگی در شهرداری هستیم و برای اجرای هر برنامه‌ای که به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند آماده‌ی همکاری هستیم. همچنین طرحی داریم که در محله‌های مختلف، هر هفته یک شب اجرای هنرهای خیابانی داشته باشیم، فرهنگسراها هم ظرفیت خوبی فراهم کرده‌اند باید از آن بهتر استفاده کرد». وی تصریح کرد: «رویکرد من در شهرداری فرهنگی و اجتماعی است. از این بابت خیال‌تان راحت باشد».

وی در دومین نشست عمومی شورای شهر کرمان در سال جدید که یکشنبه‌ی گذشته و با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد اولویت‌های امسال خود را برشمرد و گفت: «یک برنامه که سیاست‌گذاری کلی اهداف بنده برای زمان مسئولیتم در شهرداری است را پیش از این به شورای محترم ارائه کرده‌ام و یک نفر را نیز در شهرداری مسئول رصد و پیگیری برنامه‌هایم گذاشته‌ام؛ هر برنامه‌ای اما ممکن است ۱۰۰ درصد محقق نشود». وی ادامه داد: «برخی برنامه‌های شهرداری نیز در قالب اولویت‌های بودجه باید پیگیری شود که پس از تصویب بودجه در صورتی نیاز باشد، این برنامه‌ی سالانه را از طریق سایت شهرداری، به اطلاع مردم قرار خواهیم رساند؛ در همین حال برنامه‌ها و اقداماتی در حوزه‌هایی مثل معماری و شهرسازی و فناوری اطلاعات وجود دارد که به‌طور مستقیم در قالب بودجه دیده نمی‌شود اما باید آن را پیگیری کرد و به مردم گزارش آن را داد».

 

ساختار شهرداری اصلاح میشود

عالم‌زاده با بیان این‌که وضعیت نیروی انسانی شهرداری یکی از چالش‌های بزرگ شهرداری کرمان است، اظهار کرد: «از زمان شهرداری آقای جلال‌ماب، در ساختار شهرداری کرمان تغییرات اساسی ایجاد نشده؛ اکنون با ابلاغ چارت جدید، شهرداری در حال پوست‌اندازی است که می‌تواند مفید هم باشد؛ اجرای چارت و راه‌اندازی سازمان‌های جدید متناسب با نیازهای فعلی شهرداری را امسال دنبال می‌کنیم». وی ادامه داد: «شهرداری در حوزه‌ی نیروی انسانی با تورم روبه‌روست که باید برای آن فکر کنیم؛ دو هزار و ۷۰۰ نفر نیروی رسمی و قراردادی و دو هزار نفر نیروی شرکتی در شهرداری کرمان مشغول به‌کار هستند. باید به سمتی برویم که با فرآیندهای قانونی کسانی که شرایط را دارند، بازنشسته شوند. نیروهایی هم که کارآیی چندانی ندارند را تعدیل کنیم، در اضافه‌کاری‌ها نیز نظم و انضباط ایجاد کنیم تا بهره‌وری بیش‌تری داشته باشیم».

وی با بیان این‌که به تحول سازمانی و تکریم ارباب‌رجوع توجه ویژه خواهیم داشت، افزود: «گزارش اقدامات شهرداری را هم فصلی به شورا ارائه می‌دهیم».

مطالبات شهرداری را وصول میکنیم

وی گفت: «در حوزه‌ی مالی و اقتصادی نیز کمیته‌های درآمدی شهرداری فعال شده و ستاد پیگیری مطالبات شهرداری هم شکل می‌گیرد؛ چرا که به نظر نمی‌آید با ساختار اداری موجود بتوان مطالبات شهرداری را که رقم قابل توجهی هم هست را وصول کرد و این، نیاز به کار مضاعف دارد».

 

تکلیف پسماند را مشخص میکنیم

وی انجام ممیزی شهر کرمان را یکی دیگر از اولویت‌های ویژه‌ی شهرداری اعلام کرد و ادامه داد: «در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری نیز دو، سه کار ویژه را در دستور کار داریم؛ در حوزه‌ی پسماند به صورت جدی تلاش می‌کنیم تا یک‌بار برای همیشه مسئله‌ی آن را حل کنیم. بحث بعدی؛ پروژه‌ی آرامستان است که متاسفانه علیرغم این‌که تصویب شده؛ نیاز جدی به اصلاح دارد؛ سرانه‌ی فضایی که در طرح فعلی برای هر قبر اختصاص داده شده، چهار تا پنج برابر نیاز است! یعنی این پروژه به همین میزان در برابر پروژه‌ی دیگری هزینه‌ دارد. از طرفی این طرح نیاز به اصلاح دارد، از سویی فشاری وجود دارد که باید هرچه زودتر آرامستان جدید وارد مدار شود؛ از طرفی طرح موجود خام و ناپخته است؛ تصمیم داریم اصلاح هندسی گلبرگ اول را انجام داده و آن را پیش ببریم و برای گلبرگ‌های بعدی طرح را تغییر دهیم. این‌ها هم صحبت من نیست. می‌توانید آن را به مشورت معماران و شهرسازان بگذارید».

شهردار کرمان بیان کرد: «در دیگر حوزه‌ها نیز در کنار مردم و سرمایه‌گذاران هستیم».

 

ضوابط سیما

و منظر شهری نهایی میشود

وی سپس گفت: «پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام دنبال خواهند شد و قصد داریم پل سیدی و زیرگذر آزادی را در نیمه‌ی اول امسال تمام کنیم. آسفالت معابر نیز مطابق اعتباراتی که لحاظ شده انجام می‌شود. پیاده‌راه سلامت در بلوار جمهوری هم در دستور کار قرار دارد».

عالم‌زاده از احداث ۱۱ پارک جدید طی امسال نیز خبر داد و گفت: «مرمت مدرسه‌ی قدیمی شهرداری، مرمت خانه‌لطفی، ساماندهی ورودی‌های شهر، طراحی پیاده‌پذیری محورهای اصلی شهر و مسیرهای امن عبور دوچرخه و طراحی شهرک صنایع آلاینده نیز جزو اولویت‌های ویژه است».

 

خط بیآرتی راهاندازی میشود

شهردار کرمان برخی برنامه‌های ویژه‌ی حوزه‌ی معماری و شهرسازی را نیز برشمرد و اظهار کرد: «بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی، نهایی شدن ضوابط سیما و منظر شهری و بازنگری ضوابط طرح بافت تاریخی در اولویت است». وی با بیان این‌که باید تغییر اساسی در نگاه به مقوله‌ی حمل‌ونقل و ترافیک ایجاد کنیم، افزود: «به‌جای ایجاد تقاضا در خودروها، باید آن را محدود کنیم؛ تجربه در همه‌ی دنیا ثابت کرده هرچه در حوزه‌ی تعریض معابر و ورود خوردو به معابر شهری کار شود، وضعیت ترافیک نامطلوب‌تر خواهد شد چراکه جاذبه برای ورود خودروهای شخصی افزایش پیدا می‌کند».

وی تصریح کرد: «در این راستا، ساماندهی خط بی‌آر‌تی از فرودگاه تا میدان شهدا حتی با استفاده از ظرفیت موجود اتوبوس‌ها را در دستور کار جدی داریم». شهردار کرمان همچین اظهار کرد: «۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت فعلی شهر کرمان که شامل معلولان، سالمندان و گروه‌های دیگر هستند الان نمی‌توانند از فضاهای شهری استفاده کنند و خانه‌نشین شده‌اند. به این گروه‌ها هم باید توجه ویژه داشته باشیم». وی البته درباره‌ی این‌که برای این گروه‌ها چه برنامه‌ی ویژه‌ای دارد چیزی نگفت.