آیین نکوداشت آیتالله جعفری در اتاق کرمان برگزار شد

چهار دهه نقش ارشادی و پدرانه

گروه جامعه ـ اتاق کرمان در حرکتی نیکو و در قالب مراسمی مفصل به پاسداشت کوشش‌ها و یادآوری نقش و تاثیرگذاری امام جمعه سابق کرمان در دوران نهضت، انقلاب و پس از پیروزی انقلاب پرداخت.

آیت‌الله سید یحیی جعفری سال گذشته و پس از چهار دهه نمایندگی ولی‌فقیه در استان کرمان از این مسئولیت کناره‌گیری کرد. این اقدام او اما با مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی مردم و مسئولین و فعالان سیاسی مواجه شد. اگرچه این مخالفت مدتی کار را به تاخیر انداخت اما سرانجام آیت‌الله جعفری این کرسی مهم را ترک کرد.

روز پنجشنبه اما اتاق بازرگانی کرمان مراسم نکوداشتی برای وی برگزار کرد و آیت‌الله جعفری باری دیگر موجب شد تا جمعی از شخصیت‌های مهم استان کرمان فارغ از مشی و منش سیاسی خود دور هم جمع شوند. در این مراسم؛ دوست‌داران او و مدیران پیشین و کنونی استان از آیت‌الله جعفری و خصلت‌های پسندیده‌ی وی گفتند.

امام فرمودند شما درست عمل میکنید

آیت‌الله جعفری در این مراسم گفت: «بنده در دوران امامت جمعه و نمایندگی ولی‌فقیه در استان از همه مسئولان حمایت کردم که برخی از دوستان با این شیوه مخالف بودند؛ من خدمت حضرت امام خمینی (ره) رسیده و به ایشان عرض کردم شیوه‌ی من، حمایت از مسئولان است؛ اما برخی موافق نیستند، امام فرمودند: شما درست عمل می‌کنید؛ از قول من به همه‌ی این‌ها بگویید ما در مقابل آمریکا و شوروی (سابق) قرار داریم. جای این حرف‌ها نیست و بنده نیز فرمایشات امام راحل را همواره سرمشق زندگی خود قرار دادم.

به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، وی افزود: « شاید سخت‌ترین روز در زندگی من امروز بود که عزیزان مرا شرمنده کردند، من خودم را درخور این همه تجلیل نمی‌بینم».

در این جلسه شخصیت‌های مختلف طی سخنانی از او و کوشش‌هایش تجلیل کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه کویر، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این مراسم گفت: «دستگاه نماز جمعه توفیق چهار دهه خدمت به مردم استان کرمان را دارد و آیت‌الله جعفری ستون فقرات این دستگاه است».

ارزش ماندگار تقوا در وجود آیتالله جعفری

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی اظهار کرد: «آیت‌الله جعفری دارای شهرت مثبت دینی و ذخیره‌ی فرهنگی و دینی استان کرمان هستند و همه به خوبی و نیکی از شخصیت وارسته و مردمی ایشان یاد می‌کنند».  وی افزود: «محور تقوا در زندگی آیت‌الله جعفری پررنگ و به عنوان ارزشی ماندگار در شخصیت ایشان وجود دارد. آیت‌الله جعفری از اولین مبارزان قبل از انقلاب، مبارزه را به عنوان روحانی فرهیخته و جوان در خدمت امام و انقلاب آغاز کردند و همه‌ی سختی‌ها را به جان خریدند. ایشان از علما و روحانیونی هستند که درس و بحث را جدی گرفته و توانستند چهار دهه به مردم، انقلاب، امام و رهبری خدمت کند و همه‌ی این ویژگی‌ها در شخصیت ایشان ظهور و بروز دارد».

مشی آیتالله جعفری راهگشاست

به گزارش ایرنا کرمان، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز در این مراسم گفت: «مسائل روز کشور را می‌توان با نگاه و مشی آیت‌الله سید یحیی جعفری امام جمعه پیشین کرمان و مشورت با ایشان پیگیری کرد».

حجت‌الاسلام سید محمود دعایی افزود: «آیت‌الله جعفری در عین توانمندی و جامعیت خود، هیچ‌گاه ادعایی نداشتند و بسیار متواضع بوده و از آستانه‌ی تحمل بالایی برخوردار بودند». وی ادامه داد: «آیت‌الله جعفری، حجت دینداری بسیاری از عناصر این جامعه هستند و اگر امثال ایشان در تعامل با جوانان، سازگاری و تعامل نبودند، خیلی‌ها از روحانیون فاصله می‌گرفتند». وی گفت: «آیت‌الله جعفری به عهدی که با امام راحل داشتند، وفادار ماندند و به حق با توصیه‌ی امام و منش خود وفا کردند». دعایی اضافه کرد: «در مسیر حق بودن و تعامل با جوانان، پشتوانه‌های بسیار خوبی است که آیت‌الله جعفری از آن بهره‌مند هستند».

ارتباط بازار و روحانیت کمرنگ شده است

به گزارش ایسنا منطقه کویر، رئیس سابق اتاق کرمان نیز در این آیین به رابطه‌ی پرسابقه‌ی بازار و روحانیت اشاره کرد و گفت: «رابطه‌ی بازار و روحانیت رابطه‌ای دیرینه و مستحکم بوده؛ هر چند در تمام این ادوار از زمان صفویه حکومت‌ها رغبتی به این رابطه نداشتند». محسن جلال‌پور افزود: «در انقلاب اسلامی نیز پیوند بازار و روحانیت نقش بسیار بزرگی در این پیروزی داشت و همین پشتیبانی بازاریان از روحانیت توانست حرکت باشکوه انقلاب را به نتیجه برساند».

وی ادامه داد: «اما در سال‌های اخیر رابطه‌ی بین این دو قشر را کمرنگ‌تر می‌بینیم و دلیل آن، این است که روحانیت تا اندازه‌ای به سمت دولتی شدن رفته و بخش خصوصی نیز رانت‌جو شده است».

جلال‌پور سپس گفت: «آیت‌الله جعفری همواره پشتوانه‌ی بسیار بزرگی برای فعالان اقتصادی بودند و در این سال‌ها بسیار از ایشان آموخته‌ایم. ایشان همواره در مسیر درست و اعتدال و حق گام برداشتند و زندگی ساده‌ای داشتند و در طول زندگی سختی‌های فراوان دیدند؛ اما باید تاکید کرد که ایشان همواره نگاه متعادل، مردمی و حرکت در مسیر اعتدال و انقلاب را در دستور کار خود قرار داده بودند».

در دفاع از مردم ملاحظهکاری نداشتند

به گزارش ایسنا منطقه کویر، استاندار اسبق کرمان نیز گفت: «قرن‌ها نام نیک آیت‌الله در کرمان به اتکای صراحت، صداقت، پاکی و آزادی و بدون حاشیه بودن ایشان ماندگار باقی خواهد ماند».

سیدحسین مرعشی افزود: «کرمانی‌ها سعادت داشتند دوران طولانی از محضر آیت‌الله جعفری استفاده کنند و آیت‌الله رابطه‌ای خاص و ویژه با دست اندرکاران مدیریت استان داشتند. ایشان محل رجوع مردم بودند و از طرفی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت استان نیازمند پشتیبانی ایشان بود و یکی از ویژگی‌های آیت‌الله جعفری آزادگی ایشان بود و هیچ‌وقت ملاحظه‌کاری در رفتار ایشان در دفاع از حقوق مردم ندیدم».

وی ادامه داد: «آیت‌الله جعفری در پاسخ مدیران نیز مطلقا غرض‌ورزی و اعمال نظر نداشتند و همواره به دنبال کشف حقیقت و جاری شدن حق بودند».

مرعشی بیان کرد: «ویژگی دیگر آیت‌الله جعفری که خصلت عموم جامعه‌ی روحانی کرمان است، نداشتن باند و دسته بود و ایشان این فرصت را به هیچ کس ندادند که به عنوان دفتر، خانواده و اطرافیان ایشان تعریف جایگاه داشته باشد و برای خود منافعی رقم بزند؛ این امر کار ایشان را ساده کرد و می‌توانستند بدون شائبه، مدافع حقوق کلی مردم، نظام و دولت‌های مختلف و مسئولان باشند».

همواره منش اعتدال داشتند

به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، محمدرضا باهنر؛ نماینده پیشین مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی هم در این آئین گفت: «از همه‌ی بزرگواری‌ها، سعه صدر، تدبیر، اخلاص، بزرگ منشی و مدیریت آیت‌ا‌لله جعفری در طول بیش از ۳۰ سال در سمت امام جمعه کرمان قدردانی و تشکر می‌کنیم. ایشان در طول دوران خدمت خود با همه‌ی گرایش‌ها و جریانات مختلف سیاسی، منش معتدل بودن را پیش گرفتند و همچنین احترام به مقامات خدوم و پاسداری از ایشان، یکی از خصلت‌های همیشگی و روشن آیت‌الله جعفری بود».

آیتالله مانعی برای بروز مشکلات بودند

به گزارش مهر کرمان، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کرمان نیز حضور آیت‌الله جعفری در استان کرمان را مانعی موثر در برابر بروز مشکلات دانست. محمدجواد فدایی با بیان این‌که این جلسه بسیار خوب و ارزشمند برای تجلیل از یکی از بزرگان و افراد تاثیرگذار در استان کرمان است، افزود: «این سنت بسیار خوبی است که بزرگان را تجلیل کنیم و در این جلسات معمولا ویژگی‌های این افراد با خاطره و ذکر مصادیق گفته می‌شود و این امر نشان می‌دهد که کدام ویژگی‌ها باعث بزرگی و تاثیر گذاری این افراد در جامعه شده است که الگو و سرمشق برای دیگران باشد».

وی اضافه کرد: «به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدیران استان کرمان که بیش از ۳۰ سال در بخش‌های مختلف مسئولیت داشته‌ام، می‌توانم شهادت بدهم که آیت‌الله جعفری واقعا نقش ارشادی و راهنمایی بسیار خوبی داشتند».

همیشه حامی پیشرفت استان بودند

به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، سیدمحمدضا طبیب‌زاده؛ رئیس اتاق کرمان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمت‌گزاری‌های آیت‌الله جعفری گفت: « آیت‌الله جعفری همه‌ی زندگی خود را وقف انقلاب و نظام کرده و همیشه مایه‌ی وحدت و  پیشرفت استان بوده‌اند. همچنین ایشان همواره پشتیبان و حامی بخش خصوصی بودند که امیدواریم مردم و فعالان اقتصادی استان همچنان از وجود پربرکت ایشان بهره ببرند».