مروری بر کتابهای تازهی نویسندگان و شاعران کرمانی در نمایشگاه کتاب

حجم آثار مولفان کرمانی با ناشران محلی ارتباط مستقیم دارد

 

مهرداد خرسند – چهارشنبه گذشته مورخ ۱۲ اردیبهشت ماه، سی و یکمین دوره‌ی نمایشگاه بین المللی کتاب در محل مصلی تهران گشایش یافت.

برگزاری نمایشگاه کتاب در هر سال فرصتی است تا علاقه‌مندان به رصد تازه‌های نشر درحوزه‌ی مورد علاقه‌ی خود بپردازند. از همین روی بر آن شدیم تا در این فرصت کوتاه آثار تازه‌ی مولفان کرمانی در حوزه ادبیات معاصر را مرور کنیم و به اطلاع مخاطبان خود برسانیم.

خبرهای عام حاکی از آن است که در این نمایشگاه نویسندگان کرمانی در حوزه‌‌ی ادبیات معاصر خوش درخشیده‌اند، و شاعران کرمانی با ۳ مجموعه و یک اثر رباعی‌پژوهی از نظر کمی در مرتبه‌ی دوم چاپ اثر قرار دارند. در این نمایشگاه، «مهدی بهرامی با رمان هشت پیانیست»، «لیلا راهدار با رمان پری‌ماه»، «محمد رضا سالاری با تادانو»، «بلقیس سلیمانی با رمان آن مادران این دختران»، «منصور علیمرادی با رمان شب جاهلان»، «محمد علی علومی با کتاب قصه اساطیر»، «علی اکبر کرمانی نژاد با رمان لولی خنده فروش»، «مهدی محبی کرمانی با آهوانی» و «احمد یوسف زاده با اردوگاه اطفال» در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهند داشت و آثار خود را به دید علاقه‌مندان خود خواهند رساند.

همچنین در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران علاوه بر «کتاب چهار خطی» اثر پژوهشی سید علی میرافضلی که شامل مقالات کوتاه او درباره‌ی رباعی است، مسعود احمدی با مجموعه شعر «دیگر نبودم مرده بودم»، شاهین شهسواری‌پور با مجموعه «چشمان تو از دلم چه می‌داند، هیچ» و سامان ساردویی با مجموعه شعر «قلب هیچ زنی به هوای من نمی‌تپد» در جاده‌ی شعر قدم گذاشته و آثار خود را به مخاطبان خود عرضه کرده اند.

بی‌مناسبت نیست اگر از ناشران کرمانی فعال نیز سخنی به میان آوریم که در این بین نشر نون حق تقدم دارد، اگر چه پیش از این نشر، انتشارات «آموت» قدم‌های آغازین را با چاپ یکی دو عنوان کتاب از مولفان کرمانی برداشته بود، اما در ادامه‌ی این مسیر، نشر نون بود که با تمرکز بر چاپ آثار مولفان کرمانی راه تازه‌ای را در ایجاد هویت شاعران و نو یسندگان کرمان برداشت. اکنون هم پری ماه و شب جاهلان را به نمایشگاه عرضه کرده است.

بعد از آن می‌توان از انتشارات فرهنگ عامه یاد کرد که اگرچه به نظر می رسد کتابی در حوزه‌ی شعر و داستان به این نمایشگاه عرضه نکرده است اما با چاپ آثار کرمانی‌ها و مخصوصا مولفان جنوب استان گامی موثر در ایجاد هویت حرفه‌ای برای آنها برداشته است.

در سی‌امین نمایشگاه انتشارات مانیا هنر نیز به مسولیت مهرناز نیستانی پا به میدان نشر گذاشته است. این انتشاراتی اگرچه بر چاپ آثار اهل قلم کرمان متمرکز نیست اما با چاپ کمدی استشمامات از امید طاهری راه را بر این مسیر هم نبسته است.

به هر شکل کرمانی‌ها چه در بخش تالیف و چه در بخش نشر در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کرمان حضوری فعال و موثر دارند و چنانچه آمار حضور ایشان را در این نمایشگاه مرور کنیم و نسبت به سال‌های قبل مقایسه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که رونق نشر به رونق چاپ آثار می‌انجامد و این دو رابطه‌ای بسیار مستقیم با هم دارند. اگر از شاعران و نویسندگان حرفه‌ای و پیش‌کسوتی نظیر مسعود احمدی، سید علی میرافضلی و بلقیس سلیمانی بگذریم که برای چاپ کتاب‌های‌شان چندان دغدغه‌ای برای پیدا کردن ناشران ندارند، هویت حرفه‌ای دیگر دوستان در گرو فعالیت یک نشر محلی خوب و حرفه‌ای است.