واکنش معاون اطلاعرسانی ستاد تسهیلات سفر استان به مطلب استقامت؛

انجمن راهنمایان گردشگری بهانهجویی میکند

گروه جامعه ـ پس از اعتراض و گلایه‌ها‌ی مدیرعامل انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمان از آنچه در نوروز امسال رخ داده؛ محمد مهدی افضلی؛ معاون اطلاع‌رسانی و راهنمایی گردشگران در ستاد تسهیلات سفر استان کرمان به آن واکنش نشان داد.

مهران مظفری طباطبایی در مصاحبه‌ای که در شماره‌ی ۶۱۶ استقامت منتشر شده است؛ از این‌که برای معرفی کرمان به گردشگران در ایام نوروز از افرادی به‌جز راهنمایان صاحب کارت رسمی استفاده شده است، گلایه کرد و گفت: «وظیفه‌ی میراث فرهنگی است که نه‌تنها راهنمایان گردشگری را حمایت کند بلکه از حقوق آن‌ها دفاع کند اما در کرمان شرایط کاملا برعکس است. در ایام نوروز، چندین سال است که این‌گونه عمل می‌شود و افراد فاقد کارت رسمی به‌کار گرفته می‌شوند؛ امسال که واقعا فاجعه بود. بدون این‌که از انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کمک بخواهند، می‌آیند مسئولیت انتخاب افراد به‌عنوان راهنمای گردشگر را به کسی می‌دهند که نمی‌دانم آیا صلاحیت کافی برای این کار دارد؟».

افضلی اما اظهارات او را نوعی بهانه‌جویی قلمداد کرده و در این‌باره به استقامت توضیح داد.

او با اشاره به کمبود منابع مالی در اداره کل میراث فرهنگی، از جذب حامی مالی برای انجام برخی اقدامات در ایام نوروز خبر داد  و گفت: «ما از سال ۹۵ تصمیم گرفتیم که برای پرداخت هزینه‌ی راهنمایان گردشگری که در نوروز به مردم خدمات می‌دهند ازاسپانسر بخش خصوصی کمک بگیریم. برای نوروز ۹۶ مشکلاتی پیش آمد و نشد اما امسال این روش را در پیش گرفتیم». او ادامه داد: «برای انتخاب راهنمای گردشگر، بار اول به یکی، دو نفر از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن راهنمایان گردشگری به‌صورت شفاهی اعلام کردیم که از بین حدود ۲۰۰ عضو انجمن، افرادی را معرفی کنند تا به‌صورت شیفتی با ما همکاری داشته باشند. هزینه‌ای از ما خواستند که ما نمی‌توانستیم آن را تامین کنیم. همچنین گفتند نوروز ایام پیک ‌سفر است و راهنمایان ما خودشان مشغول هستند. من این مسئله را با آقای وفایی؛ مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان در میان گذاشتم و خواستم تا طی نامه‌ای به انجمن این درخواست را مطرح کنیم. آقای وفایی اما موافقت نکردند چرا که معتقد بودند نباید تکلیف برای انجمن درست کنیم. پس، از خیر نامه و الزام کردن و خواهش کردن از انجمن گذشتیم». افضلی افزود: «در ادامه، سراغ دانشگاه جامع علمی کاربردی گردشگری استان رفتیم و خواستیم تا تعدادی از دانشجویان که داوطلب هستند را معرفی کنند تا به‌عنوان کارورزی در ایام نوروز کار راهنمایی گردشگران را انجام دهند. در عوض، در شهریه‌ی آن‌ها تخفیفی داده می‌شود. ما ابتدا به‌دلیل شرایط مالی موجود؛ گفتیم که هزینه‌ای برای این‌کار نمی‌توانیم پرداخت کنیم اما در ادامه، بیمه‌ی ایران ورود کرد و با هزینه‌ای بسیار کم‌تر از تعرفه‌ی راهنمایان صاحب کارت، این کار را انجام دادیم».

افضلی با بیان این‌که این هزینه یک‌دهم نرخ انجمن راهنمایان گردشگری بود، گفت: «این را هم بیمه‌ی ایران پرداخت کرده است».

وی اظهار کرد: «۲۴ دانشجو برای شهر کرمان به‌عنوان راهنمای گردشگر به ما کمک کردند که قبل از شروع فعالیت، یک دوره‌ی آموزشی نیز برایشان برگزار کردیم. همچنین برای اولین‌بار، از شش نفر ناشنوا برای راهنمایی افراد ناشنوا در مجموعه‌ی گنجعلیخان استفاده کردیم و قصد داریم در نوروز ۹۸ برای نابینایان نیز این امکان را فراهم آوریم».

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان افزود: «همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر از دانشجویان مرمت و معماری زیر نظر پایگاه بافت تاریخی شهر کرمان در مجموعه‌ی گنجعلیخان فعالیت داشتند».

وی در پاسخ به این ادعای طباطبایی که در بازرسی‌های نامحسوس انجمن مشخص شده برخی از این افراد اطلاعات اشتباه به گردشگران می‌دادند؛ گفت: «اگر چنین چیزی بوده انجمن باید از سر دلسوزی هم که شده؛ این مسئله را به ما اطلاع می‌داد. ضمن این‌که انجمن حق بازرسی نداشته است».

افضلی در پاسخ به این‌که از سوی معاون گردشگری کشور به انجمن‌های راهنمایان گردشگری خواسته شده تا نظارت بر عملکرد واحدهای مختلف را انجام دهند؛ اظهار کرد: «این طرحی است که در قالب آن، به روسای انجمن‌ها گفته شده که گزارشی از نقاط ضعف و نقاط قوت حوزه‌ی گردشگری تهیه کنند. این گزارش را به ما که هرگز نداده‌اند. اگر در کار نقص و ایرادی دیدند و قصد کمک داشتند باید به ما اطلاع می‌دادند». وی در پاسخ به این‌که چرا با مدیرعامل انجمن برای استفاده از راهنمایان گردشگری به‌طور رسمی مکاتبه نکردید؟ گفت: «ما به دو نفر از اعضای هیات مدیره این مسئله را اعلام کردیم و گفتند که آن را در جلسه هیات مدیره نیز مطرح خواهیم کرد. ما نمی‌خواستیم اجبار و تکلیفی برای راهنمایان ایجاد کنیم، چون از عهده‌ی تامین هزینه‌ها برنمی‌آمدیم».

افضلی با بیان این‌که باید حتما در ایام نوروز راهنمای گردشگر داشته باشیم، در پاسخ به این سوال که برای رفع این مشکل و ایجاد فرصت درآمدزایی برای راهنمایان رسمی آیا در سال آینده تغییر رویه خواهید داد یا همچنان به این صورت ادامه خواهید داد؟ اظهار کرد: «شرایط مالی اداره کل مشخص است. اگر واقعا انجمن راهنمایان می‌خواهد کمک کند، بیایند و در سال‌های آتی، مدیریت این کار را به عهده بگیرند و یا شرایطی فراهم کنند تا طبق توان مالی ما از راهنمایان رسمی استفاده شود. ما استقبال می‌کنیم و خوشحال هم
می‌شویم».