افشین درمبخش در دیدار با علاقهمندان هنرهای تجسمی در کافه گالری آزاد:

از هنر جهان عقب افتادهایم

مهرداد خرسند :  یکشنبه گذشته کافه گالری آزاد نشستی را با حضور افشین درمبخش مدیرعامل شرکت «آرت کانسپت» و مدیرعامل گالری «برکنر» در کشور آلمان برگزار کرد. درمبخش البته به کرمان آمده بود تا نمایشگاه «تونی کرگ» در موزه هنرهای معاصر کرمان را جمع کند و آثار را به آلمان برگرداند، نمایشگاهی که او و همکارانش از عوامل اصلی برگزاری آن بودند. در این بین شیما هاشمی و رحیم بنی‌اسد آزاد فرصت را مغتنم دانسته و از این فعال بین المللی در حوزه هنرهای تجسمی دعوت کرده بودند تا در گالری آنها حضور پیدا کند، بلکه از این طریق بین او و علاقه‌مندان فرصت گفت و گویی فراهم شود. اگرچه در این نشست تعدادی از استادان هنرهای تجسمی و دانشجویان رشته‌های مختلف این حوزه و دیگر هنرمندان و همچنین سرپرست موزه هنرهای معاصر کرمان حضور داشتند، اما متاسفانه و علیرغم حضور این عزیزان، جلسه خالی به نظر می‌رسید.

 

مطالبه ما ارتباط فرهنگی را فراهم میکند

از این مقدمه که بگذریم، آن شب افشین درمبخش با تعدادی از علاقه‌مندان هنرهای تجسمی دیدار کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت. او از هر دری سخن گفت؛ از جمله از بعضی امکانات حرف زد که می‌تواند محقق شود؛ مثل ارتباط فرهنگی بین شهرهای ایران از جمله کرمان با شهرهای آلمان، یا مراوده‌ی فرهنگی هنرمندان ایرانی و آلمانی با یکدیگر از طریق راه‌اندازی اردوهای هنری، و یا ارتباطات آکادمیک بین دانشگاه‌ها.

درمبخش به تقاضای رییس دانشکده هنر و معماری صبای کرمان هم اشاره کرد که از او خواسته تا در صورت امکان مراوداتی را با دانشگاه هنر «دوسلدروف» آلمان رقم بزند. او گفت: مقدمات این کار هم تا حدی فراهم شده اما آنچه کار را پیش خواهد برد و اجرایی خواهد کرد، مطالبه و پیگیری جدی ما از اینسو است.  مدیرعامل گالری برکنر که به دلیل حرفه‌اش، تا حد مطلوبی با هنرمندان معاصر جهان در رشته‌های مختلف تجسمی آشنا است، در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین در این جلسه که پرسید: وضعیت و موقعیت هنر ما در جهان معاصر چیست؟ گفت: دوست ندارم به این پرسش پاسخ گویم چون ممکن است بر ذهن و ضمیر هنرمندان جوان هم‌وطن‌مان تاثیر منفی بگذارد اما متاسفانه باید بگویم کمی از هنر جهان عقب افتاده‌ایم. او با تاکید بر این نکته که درباره‌ی هنرمند معاصر به عنوان کاشف صحبت می‌کند، گفت: از هنرهای سنتی و پیشینه‌ی هنری  خودمان که در ارزش بالای آن تردیدی نیست، حرف نمی‌زنم. بلکه هنر معاصر کشورم را مد نظر دارم که به روز نیست.

 

از موزههای جهان دیدن کنیم

درمبخش، سیستم آموزشی و دانشگاهی کشور را  دلیل این عقب افتادگی دانست و به همین دلیل به استادان، هنرجویان و مدیران فرهنگی توصیه کرد تا از موزه های هنر جهان دیدار نمایند.

او گفت: در صورتیکه جمعی از هنرمندان کرمانی بخواهند به آلمان سفر کنند و  موزه ها را ببینند و با  هنرمندان این کشور دیدار کنند، (به عنوان مدیرعامل شرکت آرت کانسپت) می‌تواند بستر این کار را فراهم کند و تاکید کرد که برای این کار هرچه از دستش برآید انجام می‌دهد. این فعال فرهنگی از سفر ۳۵ نفر از هنرمندان و مدیران ایرانی به آلمان یاد کرد که در گذشته با همکاری او و موزه هنرهای معاصر تهران صورت گرفته است.

 

فضای مجازی ارتباطات هنری در جهان را دگرگون کرده

افشین درمبخش در بخش دیگری از صحبت هایش به فضای مجازی به عنوان یک امکان جدید برای ارتباط هنرمندان کشورهای مختلف با یگدیگر هم اشاره کرد و گفت: فضای مجازی ارتباطات هنری در جهان را دگرگون کرده. در این چند سال گذشته به دلیل حضور هنرمندانی که آثار خود را در فضای مجازی نمایش می‌دهند، شناخت اروپایی‌ها و از جمله آلمانی‌ها با هنرمندان گوشه و کنار ایران بیشتر شده تا حدی که بعضی از آنها هنرمندانی را در استان‌های مختلف ایران می‌شناسند که من نمی شناسم.

 

فاصله هنر کرمان با تراز ملی دردناک است

در این گفت‌و‌گوی آزاد صحبت‌های دیگری نیز به میان آمد و با اظهار خوشحالی درمبخش از حضورش در کرمان و قدردانی‌اش از مردم این شهر به پایان رسید. در این بین آنچه از مجموع  این پرسش و پاسخ در ذهن راقم این سطور به جا ماند، چند نکته اساسی است که مطرح می‌دارد:

۱-         هنر کرمان در همه‌ی زمینه‌ها از جمله در هنرهای تجسمی با طراز جهانی و حتی ملی فاصله‌ای دردناک دارد. میانگین پرسش‌ها خیلی ابتدایی و اولیه بود. در حالیکه انتظار می رود در شهری که دانشکده هنر دارد و هفت گالری خصوصی در آن فعال است، آگاهی عمومی (لااقل در جمع تخصصی) بیش ازاین باشد.

۲-            برگزاری «نمایشگاه تونی کرگ»  از اواخر فروردین تا همین چند روز حرکتی بسیار ارزشمند بود، اما متاسفانه  آشکار کرد که جامعه هنری کرمان برای استفاده مناسب و بهینه از آن چندان جدیتی ندارد. تعداد کم شرکت کنندگان در نشست پرسش و پاسخ با درمبخش که برگزار کننده این نمایشگاه بود و عدم وجود حتی یک سوال کنجکاوانه در این مورد را دلیل مدعای خود می گیرم. آثار تونی کرگ بعد از ۲ ماه سکونت در کرمان بی هیچ خاطره ای به آلمان برگشت، در حالی که می توانستیم لااقل با دعوت از چند هنرمند و منتقد برجسته کشوری برای نقد و بررسی این آثار از فاصله خود با هنر معاصر بکاهیم و از درد دورافتادگی خود نیز هم. شاید یکی از راه های درمان این درد، ارتباط های موثر ملی و جهانی است.