در آئین معرفی مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان کرمان مطرح شد

حتی گوشهای از ظرفیت استان شکوفا نشده!

گروه جامعه ـ چهارشنبه‌ی گذشته، طی مراسمی و بدون حضور سرپرست استانداری کرمان؛ «غلامرضا فرخی» رسما به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان معرفی شد و نام خود را به‌عنوان ششمین مدیر طی ۱۰ سال اخیر به‌ثبت رساند.

به این مناسبت؛ در سالن ۳۰۰ نفره‌ی همایش‌های اتاق بازرگانی کرمان؛ مراسمی برگزار شد و همزمان با معرفی فرخی، از «محمود وفایی» مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز تجلیل شد.

این آئین با حضور پرتعدادی از مقامات استان و شهر کرمان و فعالان بخش خصوصی همراه بود و اگرچه یک ساعت و ۳۰ دقیقه طول کشید اما در این آئین؛ به‌جز رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان به هیچ‌یک از فعالان بخش خصوصی تریبونی داده نشد و آن‌طور که مجری برنامه اعلام کرد قرار بود سه تن از این افراد سخنرانی داشته باشند که چنین نشد.

میهمانان ویژه‌ی مراسم نیز تاجیک؛ معاون حقوقی و پارلمانی سازمان میراث کشور، رئوف مدیر مجموعه‌ی نیاوران و جواد جهانبانی مدیرکل حراست سازمان میراث کشور بودند که تاجیک پشت تریبون آمد و گفت؛ شرایط کنونی کشور ویژه و سخت است و باید با همدلی از این دوران به‌سلامت عبور کنیم.

او همچنین شاخص‌هایی از جمله جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، تکریم ارباب‌رجوع، معرفی صنایع‌دستی، فعال کردن شهرهای نمونه‌ی گردشگری، تعامل با نمایندگان مجلس و هماهنگی با مدیریت استان را برشمرد و اظهار کرد که برای انتخاب مدیران برتر به این‌گونه موارد توجه می‌شود و خطاب به مدیرکل جدید تاکید کرد: «در استان کرمان سرمایه‌گذاران بیش‌تری جذب کنید و صادرات صنایع‌دستی استان افزایش یابد».

محمود وفایی هم در این مراسم مفصل سخن گفت و ضمن معرفی خود به‌عنوان یک مدیرِ عاقبت به خیر شده مدعی شد در دو سال و هفت ماه حضورش، این اداره کل را تخصصی مدیریت کرده است.

وفایی همچنین گفت که در این مدت استان کرمان با رشد پنج برابری گردشگری مواجه شده و اظهار کرد: « موفق شدیم گردشگری استان را از زیر سایه‌ی صنعت و معدن و کشاورزی بیرون آورده و جایگاه بالایی به آن بدهیم».

او ادامه داد: «در احیاء و مرمت آثار تاریخی نیز یک نهضت در استان راه انداختیم. آثار مهمی را هم به ثبت رساندیم که شاخص‌ترین آن، خانه‌شهر بود و چه‌قدر برای این کار خون دل خوردیم!».

مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان کرمان همچنین یک دسته‌کاغذ را رو به جمعیت حاضر در سالن بالا گرفت و گفت که من برنامه‌ای پیشنهادی را برای مدیرکل جدید میراث استان نوشته و به ایشان تقدیم می‌کنم.

مهدی سیاوشی؛ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان نیز طی سخنانی، دوران مدیریت وفایی را به لحاظ تعامل دولت و بخش خصوصی و برگزاری چند برنامه‌ی مهم از جمله ابرماراتن لوت؛ یک دوره‌ی طلایی دانست و آرزو کرد مدیرکل جدید نیز این دوران طلایی را ادامه دهد!

او همچنین از معاون پارلمانی رئیس سازمان میراث کشور خواست تا اختیار برخی امور از جمله صدور برخی مجوزها را به استان‌ها واگذار کنند.

از دیگر سخنرانان این مراسم؛ محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس بود که تاکید کرد در شرایط فعلی بازار ارز کشور؛ هزینه‌ی سفر گردشگران خارجی به ایران پائین آمده و فعالان این بخش این فرصت را شکار کنند و آمار گردشگران را به دو برابر کنونی برسانند!

او همچنین خبر داد که با وفایی کار تاسیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کرمان را پیش برده‌اند و از فرخی خواست تا آن را ادامه دهد و به سرانجام برساند.

یحیی کمالی‌پور؛ نماینده جیرفت و عنبرآباد که سخنگوی مجمع نمایندگان استان نیز هست در این مراسم بر به‌کار گیری نیروهای جوان در بدنه‌ی مدیریتی کشور و استان، تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده‌ی استان در حوزه‌های میراثی و صنایع‌دستی تصریح کرد: «با وجود همه‌ی تلاش‌های صورت گرفته، حتی گوشه‌ای از ظرفیت‌های استان به منصه‌ی ظهور نرسیده است».

وی با بیان این‌که کرمان می‌تواند برای کشور آبرو و افتخار باشد، افزود: «کرمان صدها برابر آنچه تاکنون انجام شده نیاز به توجه دارد».  وی ادامه داد: «یکی از گرفتاری‌های استان تاکنون در حوزه‌ی مدیریت این سازمان بوده و نباید بگذاریم میراث فرهنگی استان باردیگر دستخوش تحولات مدیریتی شود!».

فرخی؛ مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان که پیش از این معاونت صنایع‌دستی را برعهده داشته؛ طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: «تلاش می‌کنم طرح‌های آقای وفایی را جلو ببرم و طرح‌های جدیدی نیز در راه پیشرفت استان داشته باشیم و امیدوارم بتوانم مردم را روسفید کنم».