با میمند در حد جهانی رفتار نکردیم

 

محمد لطیف‌کار – سال گذشته با چند مهمان عزیز که مشتاق دیدن روستای باستانی میمند بودند، فی‌البداهه از کرمان حرکت کردیم. یک‌ساعت و نیم بعد، در غروب آفتاب وارد این روستا شدیم. غروب و شب میمند را تا آن زمان ندیده بودم. این‌جا شب عجیبی دارد. در نهایت زیبایی و ترسناکی! حس دوره‌ی غارنشینی به جان آدم می‌نشیند. بیشتر از تصوری که از شب این مکان داشتم وهمناک بود. آن شب، همزمان با ما یک گروه پر تعداد آلمانی هم حضور داشتند که با شوق بسیار زیادی در آن هوای نیمه‌تاریک به همه‌‌ی سوراخ و سنبه‌های کوچه‌ها و خانه‌ها سرک می‌کشیدند.

بدون شک، مهمترین ویژگی این روستا که در ۳۰ کیلومتری شهربابک قرار دارد، قدمت و منظر فرهنگی آن است؛ خانه‌هایش در دل کوه کنده شده‌، و مردمان اندکی در آن‌جا، هنوز با حفظ روابط سنتی، زندگی می‌کنند.  حتما همین ویژگی‌ها بوده است که سه‌سال پیش در ۱۳ تیرماه ۹۴ موجب شد تا نام این روستا، در اجلاس جهانی میراث فرهنگی یونسکو در شمار برترین‌های میراث جهانی به ثبت برسد. به این ترتیب، دنیا این‌جا را به‌رسمیت شناخت تا برای استان کرمان نیز یک فرصت ویژه و کم‌یاب فراهم شود. اما ما در مقابل چه کردیم؟

شوربختانه در مورد این روستا و زمان پیدایش آن، هنوز یک تحقیق جامع، همراه با معرفی شایسته‌ای انجام نشده است. بارها شنیده‌ام قرار است پژوهشگران ایرانی و خارجی روی تاریخ و فرهنگ این منطقه، یک کار مشترک علمی انجام دهند. اما افسوس که در این‌‌گونه فقط حرف و وعده فراوان است، و ظاهرا این آرزو قرار نیست به حقیقت بپیوندد؛ چون بودجه‌های دولتی هرگز کفاف چنین کار بزرگی را نمی‌دهد.

عجیب‌تر این است ‌که این روستای باستانی، با وجودی‌که در مجاورت برگ‌ترین معادن مس ایران قرار دارد، هنوز از حمایت لازم و کافی بهره‌برداران این معادن برخوردار نیست. بهره‌برداران معادن مس میدوک و سرچشمه، حیف است از وجود چنین گنجی خود را محروم کنند. چرا که هرگونه حمایت از این در معرفی جهانی آن، از یک‌سو کمک به ترقی و توسعه‌ی منطقه است و از سوی دیگر، کمک به معرفی این ناحیه‌ی معدنی به سراسر جهان و ایجاد جاذبه‌های فراوان برای همه‌ی کسانی است که به این منطقه سفر می‌کنند و یا قرار است در این منطقه شاغل باشند و یا داد و ستد داشته باشند.  شهرت و اهمیت بالقوه‌ی این روستای باستانی  را در حالی دست‌کم گرفتیم که  ثبت جهانی میمند، می‌توانست کرمان و مس را بیش از هر امکان تبلیغاتی، فرهنگی و رسانه‌ای دیگر، به دنیا معرفی کند.