انتقاد ۳ عضو شورای شهر کرمان در صحن علنی

تحرک اقلیت در آستانه انتخاب هیات رئیسه!

گروه جامعه ـ در نشست عمومی یکشنبه‌ی گذشته و در حالی‌که کم‌تر از یک ماه به برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورا زمان باقی نمانده؛ علی‌اکبر مشرفی با طرح اظهاراتی، همکاران خود و به‌ویژه رئیس شورا را مورد ملامت قرار داد.

او خطاب به رئیس شورا گفت: «ما هر چه بگوییم کسی حرفی از ما نمی‌شنود». و این دیدگاه خود را در اظهارات بعدی تکرار کرد. در همان جلسه بود که منصور ایرانمنش هم از بروبیاهای مداوم «برخی اعضای شورای شهر» به دفتر شهردار خبر داد و ماه‌بانو معصوم‌زاده نیز برگزاری جلسات سه نفره برخی شورایی‌ها با استاندار کرمان را مورد انتقاد قرار داد. این سه عضو شورا به همراه «حسین چناریان» خارج از لیست امید به شورا آمده‌اند و از لحاظ سیاسی به اصولگرایان نزدیک‌ترند. هرچند درباره‌ی رفتارهای سیاسی مشرفی کسی هنوز نتوانسته به درک روشنی از وابستگی او به چپ و راست سیاسی برسد اما مشرفی تنها کسی است که در جریان انتخابات ۹۶ خارج از دو لیست رسمی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان وارد شورا شده است.

در جلسه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی شورا، محمد فرشاد؛ رئیس شورا، پاسخ مشرفی را داد و شهردار کرمان پاسخ ایرانمنش را.

بحث اما از آنجا درگرفت که محمد فرشاد رئیس شورای شهر تاکید کرد که پرداخت حقوق کارگران و پرسنل شهرداری کرمان در اولویت همه‌ی برنامه‌ها و بسیار مورد تاکید شورا و شهرداری است و پس از آن، مطالبات دیگر را پرداخت خواهند کرد. او توضیح داد که شهردار کرمان در این‌باره در دو جلسه‌ی شورای تامین شرکت کرده که در یکی از این جلسات خود فرشاد هم حضور داشته و آنجا همین مسئله را به‌عنوان یک اولویت جدی یادآور شده‌اند. پس از این توضیحات و همان ابتدای جلسه‌ی عمومی شورا بود که مشرفی وارد بحث شد و گفت: «در فضای مجازی درباره‌ی حقوق معوق کارگران اعدادی را می‌گویند که گزافه‌گویی است».

او به رئیس شورا پیشنهاد داد که رقم واقعی را اعلام کنند تا جلوی شایعات گرفته شود.

فرشاد پاسخ او را داد: «اعداد مربوط به حقوق معوق کارگران پیش از این اعلام شده است». او سپس به مشرفی یادآوری کرد که در گفت‌وگویش با یکی از رسانه‌ها اطلاعات درستی نداده است: «شما در مصاحبه گفته‌اید از طرف شورا «به‌صورت غیررسمی» به شهرداری گفته شده که حقوق‌ها را در اولویت بگذارند. من این حرف شما را اصلاح می‌کنم که اصلا غیررسمی نبوده بلکه در شورای عمومی و همواره تاکید موکد شده است که حقوق معوق کارگران در اولویت قرار گیرد».

وی ادامه داد: «هم در جلسه‌ی شورای تامین و هم حفاظت سپاه که درباره‌ی پرداخت معوقات قرارگاه خاتم‌الانبیاء صحبت شده؛ شهردار تاکید کرده که اولویت شهرداری با حقوق کارگران و کارکنان شهرداری است». فرشاد اضافه کرد: «از اعضای محترم شورا می‌خواهم وقتی مصاحبه می‌کنند دقت بیش‌تری داشته باشند».

مشرفی ۲۷ تیرماه امسال گفت‌وگویی با سایت «بوتیا نیوز» داشته که اظهارات او به نقل از این سایت در ادامه می‌آید: «موضوع حقوق معوقه کارگران شهرداری تا به حال به طور رسمی در صحن علنی شورا مطرح نشده است ولی به صورت غیر رسمی به شهردار محترم سفارش شده است که اولویت را به حقوق همکاران در شهرداری بدهند که دچار مشکل نشود».

در نشست عمومی شورا در یکشنبه‌ی گذشته، مشرفی پس از اظهارات فرشاد ساکت نماند و ادامه داد: «ما عددی از حقوق معوق کارگران نداشتیم که اعلام کنیم». او که گویا قصد طعنه زدن به رئیس شورا را داشت ادامه داد: «حالا که پرداخت حقوق معوق در اولویت شهرداری قرار گرفته است، شهردار محترم هر هفته ابتدای جلسه‌ی شورا گزارشی از این وضعیت را ارائه کنند». مشرفی ادامه داد: «این‌که بگوییم پرداخت حقوق در اولویت باشد؛ تنها یک رفع مسئولیت است. باید طرح بدهیم که شهرداری چگونه این پرداخت‌ها را انجام دهد».

فرشاد هم گفت: «از شما می‌خواهیم طرح‌تان را در این زمینه بدهید تا ما تصویب کنیم». مشرفی پاسخ داد: «شما اعداد و ارقام و گزارش درآمد و هزینه‌های شهرداری را به من بدهید قطعا طرح تهیه می‌کنم. اما این‌گونه که شما درباره‌ی حقوق معوق صحبت می‌کنید تنها یک رفع مسئولیت است». او از همین فرصتی که در صحن علنی در اختیار گرفته بود استفاده کرد و گلایه‌اش را هم مطرح کرد: «ما که در شورا کسی کاری به کارمان ندارد. خیلی اوقات حرفی می‌زنیم اما کسی اهمیتی به ما نمی‌دهد و انگار برای خودمان چیزی می‌گوییم».

مشرفی که مدیرعامل لاستیک‌بارز در کرمان است از سال ۹۲ به شورای شهر کرمان آمده و در دو سال آخرِ شورای چهارم توانست ریاست شورا را از دست «فتح‌الله مویدی» بگیرد و تا پایان شورای چهارم نیز این سِمت را نگه بدارد. در ایام انتخابات ۹۶ که مجدد به میدان آمد؛ توانست با کسب ۲۵ هزار و ۸۴۴ رای به‌عنوان نفر دهم، به شورای پنجم نیز راه یابد. او اما در این شورا چندان فعالیت چشمگیری نداشته است؛ می‌توان گفت آخرین حضور فعال او پس از انتخابات اردیبهشت‌ماه ۹۶ به آخرین نشست خبری علی بابایی شهردار سابق کرمان برمی‌گردد که در آن جلسه، مشرفی کنار بابایی نشست و توضیح داد که بابایی شایستگی کافی برای ادامه‌ی حضور در منصب شهرداری را دارد؛ نظری که اکثریت شورا درباره‌ی بابایی نداشت. پس از آن‌که بابایی رفت، هم در انتخاب محمد سام و هم در انتخاب عالم‌زاده اما؛ آن‌طور که گمان می‌رود مشرفی کنار لیست امید بوده و هم‌رای ایشان.

اما با معرفی شهردار جدید و از زمانی شورا وارد مسائل مهم‌تر شهر شده، یکی از کم‌فروغ‌ترین دوران حضور مشرفی در شورای شهر نیز آغاز شده است.

او در بیش‌تر جلسات عمومی شورای شهر با تاخیر حاضر می‌شود، در جلسات زیادی هم غیبت دارد. همچنین؛ یکی از طرفداران دیرینه‌ی احداث مترو در کرمان و کسی است که در مقطعی، با اظهارات جنجالی خود درباره‌ی قرارگاه خاتم‌الانبیاء و دفاع از غیرهمسطح سازی در شهر کرمان مورد توجه قرار گرفت. از جمله یکی از اظهارات وی که واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی به‌دنبال داشت آن بود که در دفاع از پل‌سازی در شهر کرمان گفت: «برخی پل‌های شهرهای جهان در کارت‌پستال‌ها چاپ می‌شوند و با همین پل‌ها معروف شده‌اند!».

او که دوران ریاست بر شورای پرحاشیه‌ی چهارم را پشت سر گذرانده، در این شورا، در هیچ کمیسیون تخصصی، ریاست را برعهده ندارد و تنها به‌عنوان عضو در کمیسیون‌های «خدمات شهری و محیط زیست»، «فرهنگی، هنری و بانوان»، «اجتماعی، ‌ورزش‌ و جوانان»، «گردشگری و اصناف» و «بهداشت»  در جلسات حضور می‌یابد.

مشرفی را همچنین می‌توان تنها عضو شورا دانست که درباره‌ی مسائل روز شهر مصاحبه‌هایی با برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها انجام می‌دهد که اصولا صحبت کردن درباره‌ی آن وظیفه‌ی سخنگوی شوراست او اما نشان داده که تمایل دارد عقاید و نظرات شخصی خود را فارغ از سیاست‌های شورا به‌عنوان یک عضو به مردم اطلاع دهد. حالا و در واپسین ماه سال اول فعالیت شورای پنجم، به نظر می‌رسد مشرفی در رویکرد و رفتارهای خود در شورا قصد اعمال تغییراتی دارد.

 

همة اعضای شورا مسئولیت برابر دارند

او روز یکشنبه همچنین در واکنش به توضیحات دیگر فرشاد نیز اعتراضاتی را مطرح کرد. پیش از نقل اعتراضات او؛ اظهارات فرشاد را بخوانید: «آقای مشرفی اگر نظرات شما برای شورا مهم نبود که الان نمی‌گفتم طرح‌تان را به شورا بدهید». او در ادامه گفت: «تجربیات شما ارزشمند است و شهرداری حتما باید از آن استفاده کند اما وقتی مصاحبه می‌کنیم نباید معما در ذهن مردم ایجاد کنیم. آنچه که در فضای مجازی درباره‌ی حقوق‌ها مطرح شده ناشی از اظهارات خود شما در مصاحبه است. یک‌‌جا از کارگران عذرخواهی کردید که این رفتاری اخلاقی است اما بعد می‌گویید در شورا چیزی درباره‌ی حقوق‌ها مطرح نشده است!».

فرشاد سپس اظهار کرد: «همه‌ی ما اعضای شورا باید یک سخن واحد درباره‌ی رویکردها و تصمیمات داشته باشیم. مردم هم این را نمی‌پذیرند که مدام بگوییم مطالبات از گذشته باقی مانده. همچنین اگر هرکدام حرفی متفاوت بزنیم، ممکن است باعث شود انتظارات مردم از شورا به آنجا برسد که بخواهند شورا درباره‌ی اشتغال تا التهابات بازار ارز و قیمت دلار هم اقدامی انجام دهد!».

فرشاد یادآور شد: «شورا نهادی اداری و رئیس مرئوسی نیست. اینجا برای هر مصوبه باید حداقل شش رای وجود داشته باشد. سیستم شورایی است و همه‌ی اعضا مسئولیت برابر دارند و نمی‌شود هر مشکلی را گردن همدیگر بیاندازیم و یکدیگر را مقصر بدانیم. خودتان گفتید باید طرح بدهیم من هم پذیرفتم؛ اگر طرح را آوردید و مصوب نشد آن‌وقت گلایه کنید». رئیس شورای شهر کرمان ادامه داد: «نمی‌شود در مورد مسائل کلی‌گویی کرد. اگر تقصیری باشد هر ۱۱ نفر ما مقصریم». او سپس سوالاتی را مطرح کرد؛ «کدام طرح را یک عضو شورا داده و بررسی نشده است؟ کدام طرح را شهرداری به شورا داده و بی‌اعتنایی شده؟ شهرداری کرمان امروز نمی‌تواند ادعا کند که برای حل فلان مشکل مردم طرحی به شورا دادیم و رد کردند. همچنین هیچ عضو شورا نیز نمی‌تواند چنین ادعایی را مطرح کند».

 

گفتن و نگفتن

اظهاراتم فرقی ندارد

مشرفی هم خطاب به فرشاد گفت: «من شدیدا اعتراض دارم». او سپس افزود: «آقای فرشاد روش شما درست نیست! این‌که من می‌گویم برای پرداخت حقوق باید طرح داشته باشیم بگویید طرح را شما بنویس!». مشرفی ادامه داد: «در شورا باید همفکری داشته باشیم. من حرف‌ها و روش شما را اصلا تائید نمی‌کنم. طرح دادن مربوط به زمانی است که چرخ لنگ می‌زند. باید از مشاوران ذی‌صلاح در چنین شرایطی کمک بگیریم. این‌که می‌گویید مردم از شورا ممکن است انتظار ایجاد شغل داشته باشند چه ربطی دارد؟ من با شورای شهر یزد مذاکره کردم. سرمایه‌گذار خارجی آوردند و یک واحد تولید برق خورشیدی احداث کرده و ۶۰۰ نفر را هم به‌کار گرفته‌اند و برای شهرداری نیز درآمد ایجاد کرده‌اند. من انتظارم از شورا آن است که به دنبال کارهای زیربنایی برویم تا کِی بنشینیم درباره‌ی لچکی‌ها حرف بزنیم؟ باید مشاوران قوی را به کمک بگیریم نه که تا کسی حرفی زد بگوییم طرح را بنویس و بیاور!».

فرشاد نگذاشت بحث نیمه‌تمام بماند و گفت: «در شورا همه مسئولیت واحد دارند. کدام عضو شورا مشاور یا سرمایه‌گذاری را آورده و بی‌اعتنایی کرده‌ایم؟». وی ادامه داد: «من هم موافقم که باید تشریک مساعی داشته باشیم نه که در کمیسیون فعال نباشیم، در شورا فعال نباشیم و از دور، دستی بر آتش بگیریم».

 

ادامه در صفحه آخر

ادامه از صفحه ۲

گفت‌وگوی دو طرفه‌ی رئیس و عضو شورا ادامه یافت. مشرفی پاسخ داد: «زمانی فعال می‌شویم که به نظر ما اهمیت بدهند نه که در حاشیه و گوشه‌ی شورا باشیم. من از ابتدای شورا با آقای فرشاد کاملا هماهنگ بوده‌ام و هرچه ایشان گفته و در راستای اهداف شورا بوده چشم گفته‌ام. الان هم می‌گویم که همیشه آماده‌ی همکاری بوده و هستم. ولی وقتی گفتن و نگفتن اظهاراتم فرقی ندارد چه باید بکنم؟».

 

برخی اعضا کمتر وقت میگذارند

بعد از این، حسین چناریان وارد گفت‌وگو شد. او گفت که همه‌ی ما دلسوزیم اما در ادامه اضافه کرد: «برخی از دوستان در شورا واقعا دارند تلاش می‌کنند و وقت می‌گذارند». او از شهرداری گلایه کرد و افزود: «برخی از مشکلات ما مربوط به کم‌کاری یا مشکلات اداری شهرداری کرمان است. نامه‌هایی برای بررسی به کمیسیون ما ارسال می‌شود که کامل نیست و همین باعث تاخیر در روند تصمیم‌گیری می‌شود». چناریان نمونه‌ای را هم مثال زد و سپس ادامه داد: «مشکلات امروز ما همه ناشی از کمبود منابع مالی نیست. اصلاح ساختارها در شهرداری باید رخ بدهد و همچنین برخی از همکاران ما در شورا باید بیش‌تر وقت بگذارند و تلاش کنند؛ برخی از همکاران از جمله دکتر ارجمند بسیار تلاش می‌کنند و بارها برای حل مشکلات به شهرداری می‌روند. انتظار این است برخی دیگر از اعضای کمیسیون نیز وقت بیش‌تری بگذارند».

 

همة اعضا از امور باخبر شوند

در ادامه‌ی نشست عمومی شورای شهر کرمان، منصور ایرانمنش بود که بحث را ادامه داد. او گفت که من هم گلایه‌های آقای مشرفی را تائید می‌کنم و افزود: «باید در شورا مشورت و نظرخواهی وجود داشته باشد. بعضا اما مشاهده می‌شود یک عضو شورا هفته‌ای سه روز در دفتر شهردار بروبیا دارد و یک عضو دیگر شورا جز کمیسیون در هیچ جای دیگری نیست.این رفتارها برای ما ایجاد سوال می‌کند». او ادامه داد: «تمام اعضای شورا باید در جریان امور قرار بگیرند. هم حسن‌نیت شهردار را می‌شناسم و هم همکارانم را اما اگر قرار است جلسه‌ای و نظری باشد همه‌ی اعضا باید در جریان قرار بگیرند». او اضافه کرد: «امیدوارم این موضوع در شورای شهر کرمان پایان یابد».

منصور ایرانمنش نیز از اصولگرایان شورا بوده و اکنون ریاست کمیسیون «حقوقی، نظارت و حاشیه‌نشینی» را برعهده دارد. او پیش از این و بارها از نحوه‌ی مدیریت جلسات توسط فرشاد و از روش کار شورای شهر کرمان تمجید کرده است. حتی زمانی که معصوم‌زاده عضو دیگر شورا؛ فرشاد را با لحنی تند خطاب کرد؛ ایرانمنش در رد این رفتار معصوم‌زاده سخن گفت. او اما اکنون و با وجود این‌که خود، ریاست یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های شورای شهر را برعهده دارد با مشرفی هم‌نوایی می‌کند. ایرانمنش حتی در بخشی از صحبت‌های خود خطاب به شهردار گفت: «درباره‌ی جلسات شهرداری فقط تعداد خاصی از اعضای شورا حضور دارند و بحث خط ‌دهی به شهرداری مطرح است». در ادامه، ماه‌بانو معصوم‌زاده از دیگر اصولگرایان شورا که همواره کوشیده خود را در نقش اپوزیسیون شورای شهر معرفی کند گفت: «انتظار ما از اعضای شورا این است هرکس هرجا می‌رود دیگران را نیز مطلع کند. ما حتی شنیدیم که برخی اعضای شورا جلسه‌ی سه نفره با استاندار برگزار می‌کنند».

 

حرمت شهردار را نگه دارید

از این پس، سید مهران عالم‌زاده؛ شهردار کرمان بود که نسبت به برخی از این اظهارات موضع گرفت.

او گفت: «من از ابتدای حضورم سوگند خوردم استقلال رای شهرداری را حفظ کنم. الان هم می‌گویم هیچ فرد و مقام استانی و کشوری تاکنون در نظر من هیچ تاثیری نداشته و هرگز بحث خط و خطوط وجود نداشته است». او سپس گلایه‌های خود از اعضای شورا را مطرح کرد: «از شما خواهش می‌کنم استقلال رای من را زیر سوال نبرید. من مشورت می‌گیرم اما خط نه! خدا را شاهد می‌گیرم هیچ عضو شورا تاکنون هیچ خواسته‌ای در عزل و نصب‌های شهرداری نداشته؛ ممکن است توصیه‌هایی شده باشد که مثلا فلان فرد گزینه‌ی مناسبی نیست اما هرگز دخالتی نبوده است. برای من آن‌قدر احترام قائل باشید که استقلال رای‌ام را زیر سوال نبرید». سید مهران عالم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: «در حوزه‌ی شهرداری هریک از اعضای شورا درخواست جلسه داشتند ما انجام دادیم. در شهرداری یک‌سری جلسات تخصصی از جمله کارگروه معماری و شهرسازی نیز برگزار می‌شود که آقای ارجمند به‌واسطه‌ی مسئولیت خود در شورا، عصرهای چهارشنبه دو، سه ساعت وقت در این جلسه می‌گذارند». او ادامه داد: «در جلسات مالی یا حمل‌ونقل هم دیگر اعضای شورا حضور می‌یابند ولی این‌که مراجعه‌ برای کار شخصی داشته باشند من چنین چیزی را ندیدم». عالم‌زاده افزود: «ما خوشحال می‌شویم که اعضای شورا به شهرداری بیایند اما نمی‌آیند! من هم از شورا گلایه دارم. مدتی پیش با شهردار ارومیه صحبت می‌کردم، می‌گفت که ما ۱۲ شهردار داریم و ۱۱ عضو شورا پا به پای شهردار می‌آیند. خواهش من هم از شورای کرمان این است نه فقط در اتاق شهردار بلکه در سازمان‌ها و شهرداری‌های مناطق هم حضور یابند».

شورای پنجم شهر کرمان که از ابتدای فعالیت خود سعی کرده با کم‌ترین حواشی امور را پیش ببرد؛ به‌نظر می‌رسد اکنون وارد فاز جدیدی از مناقشات درونی شده است. اما آیا این تحرکات تازه محدود به همان جلسه‌ی هفته گذشته بود یا پس از این نیز ادامه خواهد یافت؟ برای پاسخ به این پرسش، تا پایان تعطیلات شورا که تا ۱۵ مردادماه طول خواهد کشید باید منتظر ماند