معاون شهردار کرمان در گفتوگو با استقامت مطرح کرد؛

همکاری مشروط با خاتم

 آسفالت معابر وضعیت خیلی بدی دارد

اسما پورزنگیآبادی ـ زیرگذر و روگذرهای پنج‌گانه‌ی شهر کرمان که از چند سال پیش توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شده؛ همچنان مسئله‌ی اول شهروندان، شهر و شهرداری کرمان هستند. به‌تازگی مسیر بلوار هوانیروز که برای اجرای روگذر شهدای خلبان حدود دو سال مسدود بود باز شده است. با معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان، سرنوشت این پروژه را پیگیری کردم؛ «محمدعلی قنبری» از وضعیت و ضرورت اجرای آن می‌گوید و گزارشی از دیگر پروژه‌های خاتم در کرمان می‌دهد که در ادامه می‌خوانید:

آقای مهندس! مدتی است که مسیر بلوار هوانیروز که برای پروژه‌ی تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان مسدود شده بود بازگشایی شده است. آیا این پروژه متوقف شده؟

نه؛ پروژه متوقف نشده است. از قبل نباید این مسیر را مسدود می‌کردند؛ بهتر بود صبر می‌کردند کار جبهه‌ی ضلع شرقی را انجام دهیم بعد به این قسمت بیاییم. حالا در گذشته تصمیم گرفتند کل محوطه را ببندند ما اما در حال حاضر دیدیم نیازی نیست و ضرورتی ندارد که مسیر مسدود باشد. فعلا آن را باز کردیم. وقتی جبهه‌ی کاری این سمت پروژه فعال شد؛ مجدد مسدود خواهد شد. پروژه تعطیل نشده و در ضلع شرقی کار در حال انجام و سگمنت‌ها در حال تولید است.

این‌که نیاز به مسدودسازی مسیر نبوده اما این کار انجام شده؛ در واقع یک حرکت تبلیغاتی بوده است؟

نمی‌شود این‌طوری بی‌انصافی کنیم. احتمالا چون روزهای اول گفته شده که شهرداری پول می‌دهد؛ پیمانکار هم با این ذهنیت که کار با سرعت جلو می‌رود محدوده‌ی کارگاه را بسته است؛ اما الان ما دیدیم نیازی نیست. چون معارض سنگبری را هم در مسیر این پروژه داریم و تا رفع نشود نیازی نداریم اینجا مسدود شود. حتما باید با این سنگبری به توافق برسیم.

اگر به توافق نرسیدید چه می‌شود؟

راهی وجود دارد. پروژه را دو فاز اجرا می‌کنیم. فاز اول پل را احداث می‌کنیم و لوپ و رمپ ضلع شمال شرقی را اجرا نمی‌کنیم. پروژه قابلیت دو فاز شدن دارد. معارض هم در این پل زیاد داریم. خط انتقال برق که از حاشیه‌ی پل راه‌آهن عبور کرده نیز در مسیر پروژه است و جابه‌جایی آن نیز خیلی هزینه‌بر است و باید فکری برای آن کرد.

کل اعتبار این پروژه چه‌قدر است؟

برآورد در قراردادی که بسته شده حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است. بعد از پل آزادی، بیش‌ترین حجم کار را در این پروژه داریم.

کارکرد این پروژه چیست؟

امتداد بلوار کوثر را به الغدیر متصل می‌کند و بدون این‌که ترافیک وارد بلوار جمهوری شود به سمت الغدیر و فرودگاه هدایت می‌شود. این، یک پروژه‌ی مناسبی است و نیاز بوده اجرا شود. ادامه‌ی پروژه‌ی بلوار کوثر که ساخته شود بدون نیاز به جمهوری می‌توان از این مسیر تردد کرد.

اولویت‌های شهرداری برای اتمام پروژه‌هایی که قرارگاه خاتم انجام می‌دهد با کدام است؟

اولویت اول، پروژه‌ی آزادی است و بعد از آن، پروژه‌ی ابوذر باید تمام شود. پس از آن پروژه‌ی راه‌آهن را داریم. اولویت‌های بعدی بستگی دارد که ابتدا معارض در پروژه‌ی کشاورز رفع شود یا شهدای خلبان؟ هرکدام زودتر رفع شد در اولویت قرار می‌گیرد. البته این را هم بگویم چون پنج پروژه همزمان در دست اجرا داریم توان پیمانکار در پنج پروژه توزیع شده اما اگر بتوانیم هزینه‌ها را به‌موقع تامین کنیم؛ همزمان با اتمام هر پروژه، سرعت اجرای دیگر پروژه‌ها افزایش می‌یابد.

پروژه‌ی آزادی که قرار است تا شهریور تمام شود. برنامه‌ی زمان‌بندی دیگر پروژه‌ها به چه شکل است؟

اگر مشکل خاصی پیش نیاید؛ پروژه‌ی آزادی تا پایان مهرماه تمام می‌شود. دیگر پروژه‌ها نیز تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسند. تا پایان امسال تقاطع‌های غیرهمسطح آزادی و ابوذر قطعا تمام می‌شود و قسمت اعظم پروژه‌ی راه‌آهن اجرا خواهد شد و دیگر پروژه‌ها نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌سد؛ البته چنانچه مشکل خاصی پیش نیاید. این را هم بگویم که شهردار محترم در جایی اعلام کرده‌اند تا چهار سال آینده ما درگیر تقاطع‌های غیرهمسطح هستیم؛ منظور عملیات اجرایی نیست بلکه پرداخت مطالبات تا چهار سال بعد ممکن است ادامه پیدا کند.

در پروژه‌ی آزادی یک‌سری تملکات در بهمنیار نیاز است که آن‌طور شهردار اعلام کرده پول برای آن ندارید. آیا بعد از عبور ترافیک در زیرگذر، ما تکرار تجربه‌ی پل احمدی را در این نقطه خواهیم داشت؟

زیرگذر ساخته می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد اما دسترسی آزادی به بهمنیار و برعکس؛ از روی سطح فعلا امکان‌پذیر نیست.

برنامه‌ای ندارید تا این مشکل حل شود؟

این را از خود آقای شهردار بپرسید. تملکات در حوزه‌ی معاونت بنده نیست اما تا جایی که اطلاع دارم این تملکات فعلا در اولویت شهرداری قرار ندارد. سال گذشته مدعی بودند که ۸۰ میلیارد تومان برای تملک این بخش‌ها باید پرداخت شود؛ حالا چه‌طور شهرداری می‌تواند این اعتبار را کنار بگذارد؟ ضمن این‌که با ۸۰ میلیارد کلی پروژه می‌توان در شهر اجرا داد؛ مثلا می‌توان کل روکش آسفالت معابر اصلی شهر را اصلاح کرد. حالا به نظر شما، اولویت با تملک بهمنیار است یا مثلا آسفالت؟

اولویت با بهمنیار است؛ برای این‌که تجربه‌ی تلخ چهارراه احمدی در این محدوده‌ی پرتردد تکرار نشود.

همین الان مشکلات آسفالت در شهر کرمان خیلی زیاد است. اگر یک سال بگذرد و کاری نکنیم؛ خرابی آسفالت بسیار بیش‌تر خواهد شد.

خوب در آینده این آسفالت را اصلاح کنید.

در بیش‌تر خیابان‌ها و در بزرگراه آسفالت ما مشکل دارد و عمر مفید آن تمام شده است. اگر روکش به‌موقع انجام نشود تخریب آسفالت زیر را داریم و زیرسازی مجدد باید انجام شود که هزینه‌ها را بسیار بالا برده و زمان هم برای اصلاح آن طولانی می‌شود. پس منطقی است که اصلاح روکش را به‌موقع انجام دهیم.

پس اصلاح آسفالت را بر تکمیل پروژه‌ی آزادی با آزادسازی بهمنیار ترجیح می‌دهید.

قطعا. آسفالت معابر ما خیلی وضعیت بدی دارد.

این پروژه‌ها که به پایان برسد آیا قصد دارید پروژه‌ی جدیدی با قرارگاه خاتم شروع کنید؟

همه‌چیز بستگی به تعهدات خاتم دارد؛ اگر زودتر پروژه‌ها را تمام کنند، در شرایط مساوی در مناقصات بعدی شرکت کنند و برنده شوند چرا که نه.

اولویت بعدی شهرداری کرمان برای احداث تقاطع غیرهمسطح کدام است؟

رینگ دور شهر باید تکمیل شود و با غیرهمسطح‌سازی دسترسی در رینگ آسان‌تر شود.

در گذشته کارشناسان ترافیک بسیار تاکید داشتند که تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد یک اولویت مهم است و باید اجرا شود. آیا همین‌طور است؟

بله. حتما. اگر تقاطع‌های غیرهمسطح ما به وضعیتی برسد که بتوانیم پروژه‌ی جدیدی شروع کنیم سه‌راهی شرف‌آباد از اولویت‌های ماست. چهارراه الله‌آباد، سه‌راه جوپاری و چهارراه نیکزاد هم با توجه به ترافیک زیادی که به این محدوده‌ها منتقل شده؛ باید حتما در آینده‌ای نزدیک ساخته شوند.